سینماسینما، ترجمه: پویا قادری؛ چین فیلم «محکوم به حق» ساختهی «شن آئو» را بهعنوان نماینده خود، در بخش بهترین فیلمِ بینالمللی نود و هشتمین جوایز اسکار انتخاب کرد.
فیلمنامه این اثر به قلم «شن آئو»، «ژانگ که» و «شو لویانگ» نوشته شده و داستان آن درباره پسزمینهی کشتار نانجینگ در سال ۱۹۳۷ و بر اساس رویدادهای مستند تاریخی روایت میشود. فیلم سرگذشت «آ چانگ» (با بازی لیو هائوران، بازیگر مجموعه «کارآگاه محله چینیها») را دنبال میکند؛ یک پستچی که برای زنده ماندن در دوران اشغال ژاپن، خود را بهعنوان یک عکاس جا میزند. او در حالی که از درون یک آتلیه تحت کنترل ژاپنیها فعالیت میکند، به طور پنهانی به سربازان و غیرنظامیان چینی پناه میدهد و به شکلی مخفیانه به مقاومت میپردازد.
این فیلم با تهیهکنندگی «فورو چینگ» (سازنده مجموعهی موفق «زمین سرگردان») ساخته شده و توسط «نیو ویژن مدیا» و «اشلون استودیو» در ماه اوت در آمریکای شمالی اکران شده است.
فیلم «محکوم به حق» از تاریخ ۲۵ ژوئیه در چین روی پرده رفت و تاکنون بیش از ۳ میلیارد یوان (۴۱۵ میلیون دلار) فروش داشته است. این اثر به مدت ۱۶ روز متوالی صدرنشین جدول فروش سینماهای چین در تابستان بود.
چین تاکنون موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی نشده است. این کشور تنها دو بار در این بخش، با فیلمهای «جو دو» (۱۹۹۱) ساخته ژانگ ییمو و فیلم «قهرمان» (۲۰۰۳) از همین کارگردان نامزده شده است. در مقابل، هنگکنگ که بهطور جداگانه آثار خود را ارسال میکند، تاکنون سه نامزدی در این بخش داشته از جمله: «افراشتن فانوس سرخ» (۱۹۹۲) به کارگردانی ژانگ ییمو، «خداحافظ معشوقهام» (۱۹۹۴) ساخته چن کایگه و «روزهای بهتر» (۲۰۲۱) به کارگردانی دِرِک تسانگ.
سال گذشته، چین مستند «غرق شدن لیسبون مارو» ساخته فانگ لی را به اسکار معرفی کرد، اما این فیلم به دلیل عدم انطباق با الزامات زبانی، از سوی آکادمی رد صلاحیت شد.
فهرست اولیه نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار روز ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر ۱۴۰۴) اعلام خواهد شد و فهرست نهایی پنج نامزد این بخش در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن ۱۴۰۴) منتشر میشود.
منبع: وریتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





