«مثلث غم» عنوان بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم طنزآمیز «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند دیشب (شنبه) در سیوپنجمین دوره جوایز فیلم اروپا جوایز اصلی را درو کرد و جوایز بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامهنویسی و نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را برای زلاتکو بوریچ از آن خود کرد.
اوستلوند جایزه خود را به بازیگر فقید فیلم چارلی دین تقدیم کرد که تابستان امسال در ۳۲ سالگی از دنیا رفت.
فیلم وی موفق شد تا با پشت سر گذاشتن «آلکاراس»، «نزدیک»، «کورساژ» و «عنکبوت مقدس» جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کند.
دیگر برنده دیشب ویکی کریپس برای بازی در نقش امپراتریس الیزابت اتریش در فیلم «کورساژ» بود که جایزه بهترین بازیگر زن اروپایی را از آن خود کرد.
«ماریوپولیس۲» هم جایزه مستند را برد ودختر کارگردان فیلم مانتاس کوار اویسیوس که در اوکراین کشته شد جایزه را به جای پدرش دریافت کرد. وی برای رساندن دارو به مردم جانش را از دست داد.
اما وقتی جایزه بهترین کمدی به «رییس خوب» با بازی خاویر باردم اهدا شد لحظه متفاوتی رقم خورد زیرا تهیهکننده روی صحنه گفت: از شما برای این جایزه متشکرم اما «رییس خوب» یک درام است نه کمدی. کارگردان فیلم فرناندو لئون دآرانوآ هم این نکته را تایید کرد و گفت: شما احتمالا جایزه کمدی اروپایی را به جدیترین افراد حاضر در این مراسم دادهاید.
جوایز افتخاری هم به کارگردان مارکو بلوکیو با جایزه داستانسرایی نوآورانه اروپایی، الیا سلیمان با جایزه اروپایی در سینمای جهان، و مارگارت فون تروتا، با جایزه یک عمر دستاورد اروپایی اهدا شد.
این جوایز در سالن کنسرت هارپا در ریکیاویک پایتخت ایسلند برگزار شد و برندگان با رای گیری ۴۴۰۰ نفر از اعضای آکادمی فیلم اروپا انتخاب شدند.
از آنجا که این جوایز در ۲ مرحله اهدا میشود هفته پیش برندگان بخش اول معرفی شده بودند و «بلفاست»، «دختر آرام»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «EO» دیگر جوایز را دریافت کرده بودند.
«بلفاست» ساخته کنت برانا، فیلمی سیاه و سفید، تلخ و احساساتی از دوران کودکی کنت برانا در ایرلند شمالی برنده ۲ جایزه شد که شامل بهترین تولید برای جیم کلی و بهترین طراحی لباس برای شارلوت والتر بود.
کیت مککالو جایزه بهترین فیلمبرداری اروپایی را برای «دختر آرام» که در عین حال نماینده ایرلند در اسکار بینالمللی ۲۰۲۳ است به دست آورد. این فیلم درباره کودکی خجالتی و گوشهگیر است که در طول اقامتی تابستانی با اقوامش در روستاهای ایرلند، از پوسته خود بیرون میآید.
پاول مایکیتین جایزه بهترین آهنگسازی اروپایی را برای موسیقی فیلم «EO» دریافت کرد که درباره سفر یک الاغ در طول لهستان و ایتالیاست و نماینده لهستان در اسکار بینالمللی امسال هم هست.
یکی دیگر از امیدهای امسال اسکار بینالمللی درام جنگی «در جبهه غرب خبری نیست» برنده بهترین گریم و آرایش مو برای هایکه مرکر و بهترین جلوههای ویژه برای گروه فرانک پتزولد، ویکتور مولر و مارکوس فرانک شد.
جایزه بهترین تدوین اروپایی هم به اوزجان واردار و ایتان ایپکر برای «روزهای سوزان» درامی ترکی درباره یک دادستان جوان ایدالیست که دارد اولین پرونده قتل خود را پیش میبرد، رسید.
«حفره» ساخته مایکلآنجلو فرامارتینو که درباره گروهی از کاوشگران غار ایتالیایی در دهه ۱۹۶۰ است، جایزه بهترین صدا را دریافت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نمایش آثار روز سینمای جهان در خانه هنرمندان ایران
- اوپنهایمر یا هوش صاعقهآسا/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- فوت نویسنده «جایی برای پیرمردها نیست»/ کورمک مککارتی درگذشت
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- جودی دنچ در ۸۸ سالگی: بازیگری برایم ناممکن شده است/ مشکل از دست رفتن بینایی
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





