برندگان هفتادوپنجمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم کن شامگاه (شنبه، ۷ خرداد) معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، با گذشت ۱۱ روز از آغاز جشنواره بین المللی فیلم کن مراسم اختتامیه این رویداد لحظاتی پیش از کانال فرانسه ۲ پخش شد و هیات داوران برندگان این دوره از جشنواره را معرفی کردند.
در ابتدای مراسم، زهرا امیرابراهیمی برای بازی در فیلم عنکبوت مقدس جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد و طارق صالح برای فیلم پسری از بهشت (Boy From Heaven) جایزه بهترین فیلمنامه را به خانه برد.
سونگ کانگ هو برای فیلم کارگزار (Broker) برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد و جایزه هیات داوران به طور مشترک به دو فیلم هشت کوه (The Eight Mountains) و ایاو (EO) رسید.
همچنین جایزه ویژه هفتادوپنجمین سالگرد جشنواره کن برای فیلم توری و لوکیتا (Tori & Lokita ) به ژان پیر و لوک داردن اهدا شد.
پارک چان ووک برای ساخت فیلم تصمیم به رفتن (Decision to Leave) جایزه بهترین کارگردان این دوره از جشنواره کن را به خانه برد و فیلمهای ستاره ها در ظهر (Stars at Noon) ساخته کلر دنیس و نزدیک (Close) به کارگردانی لوکاس دونت به طور مشترک برنده جایزه بزرگ جشنواره شدند.
در نهایت هم فیلم مثلث غم (Triangle of Sadness) ساخته روبن اوستلوند در رقابت با ۲۰ فیلم دیگر موفق به دریافت نخل طلای کن هفتادوپنجم شد.
امشب همچنین جایزه دوربین طلایی جشنواره کن به فیلم اسب جنگی (War Horse) ساخته جینا گامل و رایلی کیو اهدا شد، فیلم آب زمزمه میکند (The Water Murmurs) به کارگردانی جیانینگ چن نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را گرفت و جایزه بهترین مستند جشنواره کن موسوم به چشم طلایی به مستند همه آنچه نفس میکشد (All That Breathes) رسید.
ساعاتی پیش از مراسم اختتامیه نیز، هیات داوران فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، آثار برگزیده خود در بخشهای مختلف جشنواره کن را معرفی کردند و فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم در بخش رقابتی اصلی انتخاب شد.
هیئت داوران فیپرشی به ریاست احمد شوکی سینماگر مصری در بیانیهای اعلام کردند فیلم برادران لیلا به دلیل «توانایی کارگردان در ساختن داستانی جذاب، بینشهای فرهنگی بسیار متراکم، ترسیم دنیای کوچکی از مردسالاری ناکارآمد و تغییرات آزادانه و شادیبخش بین لحنها» به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن انتخاب شده است.
همچنین فیلم خفتان آبی ساخته مریم توژانی به عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه و عشق بر اساس دالوا ساخته امانوئله نیکوت هم بهترین فیلم در بخشهای هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان جشنواره کن به انتخاب هیات داوران فیپرشی شدند.
هفتادوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار شد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





