به دلیل پافشاری تیک تاک بر سر انتخاب برنده بخش مشترک این رسانه اجتماعی با جشنواره فیلم کن، ریتی پان رییس هیات داوران این بخش استعفا کرد.
به گزارش سینماسینما، از همان ابتدا به نظر میرسید تصمیم جشنواره کن ۲۰۲۲ برای مشارکت با تیکتاک تلاشی برای جلب توجه جوانان جهان باشد و در عین حال بتواند به نوعی برخورد فرهنگی هم منجر شود. حالا این فستیوال مطرح با چالشی بزرگ مواجه شده چون این غول رسانههای اجتماعی، استقلال هیات داوران آن را زیر سوال برده است.
ریتی پان فیلمساز مطرح سینمای هنری و نامزد دریافت جایزه اسکار که در سال ۲۰۱۹ رییس هیات داوران بخش دوربین طلایی کن هم بود، از مقام خود به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی فیلمهای کوتاه تیکتاکی جشنواره کن استعفا کرد. دلیل این خروج، مشکلات او با تیکتاک سر «حفظ استقلال و قدرت هیات داوران» اعلام شد.
قرار بود این رقابت ویژه جدید به خالقان محتوا اجازه دهد با استفاده از امکاناتی که اپلیکیشن تیکتاک در اختیارشان میگذارد، فیلمی کوتاه بین ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه بسازند و در انتها جایزهای هم در بخشهای جایزه بزرگ، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین از سوی مدیر فستیوال دریافت کنند.
علاوه بر پان، هیات داوران شامل فیلمسازانی از جمله کامیل دوسلیه، باسما خلیفا و آن جلا دیابنگ میشد. خابی لیم ستاره محبوب تیکتاک هم به جمع هیات داوران اضافه شد.
اما به گفته پان، تیکتاک سعی کرد تمامیت هنری این بخش رقابتی را زیر پا بگذارد چون مدیران شرکت تلاش کردند رای هیات داوران را تغییر دهند و عناوینی که خودشان میخواستند را برنده کنند. عناوین مورد انتخاب آنها ساخته خالقان بزرگ و شناختهشده بودند و بسیاری از تولیدکنندگان کوچکتر نادیده گرفته شدند.
پان گفت تیکتاک دارد با این بخش هنری مانند یکی از پروژههای بازاریابی خود برخورد میکند و اضافه کرد: آنها باید بفهمند که هیات داوران در یک رقابت هنری، هیات داوران است، الگوریتم نیست.
پان گفت این مسئله را با تیری فرمو مدیر فستیوال مطرح کرده و او گفته اگر چنین وضعیتی وجود دارد، تصمیم استعفای او درست بوده است. فرمو همچنین به دیگر اعضای هیات داوران گفته هر جور که مایل هستند واکنش نشان دهند اما تا به حال حرفی از حذف کردن این بخش رقابتی نزده است.
منبع: مهر به نقل از هالیوودریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





