کارگردان کانادایی که یک جایزه امی برده بود و نامزدی اسکار را در کارنامه داشت در ۵۸ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، ژان مارک ولی کارگردان کبکی که برای ساخت فیلمهایی چون «کلوپ خریداران دالاس» و سریال «دروغهای بزرگ کوچک» با تحسین روبهرو شده بود در ۵۸ سالگی از دنیا رفت.
هنوز دلیل مرگ وی روشن نشده است.
شریک کاری وی با انتشار بیانیهای از وی برای خلاقیت، اصالت و تلاش متفاوتی که برای خلق آثارش به کار میبست تجلیل کرد و گفت هر چند از نبودن وی واقعاً دلتنگ میشود اما معتقد است وی با سبک زیبا و آثار تاثیرگذاری که با جهان به اشتراک گذاشت همچنان زنده خواهد ماند.
«ولی» یک نامزدی اسکار در بخش تدوین برای فیلم «کلوپ خریداران دالاس» در سال ۲۰۱۳ کسب کرد. این فیلم که برای بازی جرد لتو و متیو مککانهی جایزه اسکار را برد، با اقتباس از داستان واقعی فردی ساخته شد که مبتلا به ایدز بود و تلاش داشت داروهای تایید نشده را به دست دیگر بیماران مبتلا برساند.
سال بعد ولی فیلم «وحشی» با بازی ریس ویتراسپون را کارگردانی کرد که با اقتباس از کتاب خاطرات پرفروش یک معتاد سابق ساخته شد که برای یافتن مسیر زندگیاش مسیر طولانی و پرخطر «پاسیفیک کست» را پیاده طی کرد.
وی به همکاریاش با ویتراسپون در سریال «دروغهای کوچک بزرگ» برای شبکه اچبیاو ادامه داد و در بخش کارگردانی سریال کوتاه برنده جایزه امی ۲۰۱۷ شد. این سریال که از کتاب خاطرات پرفروش لین موریارتی ساخته شده با بازی لورا درن، نیکول کیدمن و شایلین وودلی تحسین زیادی برانگیخته است. وی پس از آن در سال ۲۰۱۸ سریال کوتاه «چیزهای تیز» با بازی ایمی آدامز را برای «اچبیاو» ساخت و برای هر ۲ سریال جایزه انجمن کارگردانهای آمریکا را برد.
ژان مارک ولی که در مونترال کانادا به دنیا آمده بود در دانشگاه کبک در رشته سینما تحصیل کرد و اولین فیلم بلندش «فهرست سیاه» بود. وی سپس «دیوانه» را ساخت و فیلم بعدی وی «ویکتوریای جوان» سه نامزدی اسکار کسب کرد. «ویرانی» در سال ۲۰۱۵ با بازی جیک جیلنهال از دیگر فیلمهای اوست.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





