«اوپنهایمر» سرانجام با واکنشهای متفاوت و احساس شدید در ژاپن اکران شد.
به گزارش سینماسینما، «اوپنهایمر» سرانجام روز جمعه در کشوری به نمایش درآمد که ۲ شهر آن ۷۹ سال پیش توسط سلاحهای هستهای اختراع شده توسط دانشمند آمریکایی که موضوع فیلم بود، نابود شدند. واکنش تماشاگران ژاپنی به طور قابل درکی متفاوت با دیگر تماشاگران جهانی و بسیار احساسی بود.
توشیوکی میماکی که در ۳ سالگی از بمباران هیروشیما جان سالم به در برد، گفت که مجذوب داستان رابرت اوپنهایمر شده که بیش از هر چیز به دلیل رهبری پروژه منهتن به عنوان پدر بمب اتمی از وی یاد میشود.
او در مصاحبه با آسوشیتدپرس عنوان کرد: ژاپنیها درباره حمله به پرل هاربر و شروع جنگی که هرگز نمیتوانستند به پیروزی آن امیدوار باشند، چه فکر میکردند؟
میاماکی که اکنون رییس گروهی از قربانیان بمب به نام سازمان «کنفدراسیون ژاپنی مبتلایان به بمبهای A و H-Bomb» است و «اوپنهایمر» را تماشا کرده، گفت: در کل فیلم، منتظر صحنه بمباران هیروشیما بودم، اما هرگز میسر نشد.
«اوپنهایمر» به آنچه روی زمین رخ داد، میپردازد و زمانی را که بمبها روی هیروشیما و ناکازاکی انداخته شدند به تصویر نمیکشد. این بمباران ۱۰۰ هزار نفر را فوری به خاکستر بدل کرد و هزاران نفر دیگر را که بیشترشان غیرنظامی بودند، در روزهای بعد کشت.
فیلم کریستوفر نولان بر شخصیت اوپنهایمر به عنوان یک فرد و درگیریهای درونی او تمرکز میکند.
اکران این فیلم در ژاپن، بیش از ۸ ماه پس از اکران آن در آمریکا ممکن شده و دلیل آن حساسیت موضوع برای مردم ژاپن بود.
تاکاشی هیرائوکا شهردار سابق هیروشیما که در مراسم پیش نمایش فیلم در این شهر سخنرانی کرد، به انتقاد جدی پرداخت. رسانههای ژاپنی به نقل از او گفتند: از نظر هیروشیما، وحشت سلاحهای هستهای به اندازه کافی به تصویر کشیده نشد. این فیلم به گونهای ساخته شده تا این نتیجه را تایید کند که از بمب اتمی برای نجات جان آمریکاییها استفاده شده است.
در همین حال برخی از تماشاگران سینما به ستایش فیلم پرداختند. مردی که جمعه فیلم را تماشا کرده بود آن را فوقالعاده خواند و البته تاکید کرد که این موضوع برای ژاپنیها بسیار جالب است، اگرچه از نظر احساسی سخت هم است. تماشاگر دیگری گفت از صحنههایی که آشفتگی درونی اوپنهایمر را به تصویر میکشید، احساس خفگی کرد.
سال پیش واکنشهای شدیدی درباره بازاریابی «باربنهایمر» ایجاد شد که در طراحی پوستر آن «باربی» صورتی و سرگرمکننده را با «اوپنهایمر» درهم آمیخته بود. کمپانی برادران وارنر ژاپن که «باربی» را در این کشور توزیع میکرد، از اینکه تصاویر عروسکی را با انفجار اتمی به تصویر کشیده است، عذرخواهی کرد.
کازوهیرو ماشیما استاد دانشگاه سوفیا، که متخصص سیاست آمریکاست گفت هرچند کسانی که انتظار یک فیلم ضدجنگ را دارند ممکن است ناامید شوند، اما بیان داستان اوپنهایمر در یک فیلم پرفروش هالیوودی چندین دهه پیش که توجیه سلاحهای هستهای بر احساسات آمریکایی حاکم بود، غیرقابل تصور بود.
برخی هم نظرشان این بود که جهان میتواند برای پاسخ ژاپنی به این ماجرا آماده باشد.
تاکاشی یامازاکی کارگردان فیلم «گودزیلا منهای یک» که برنده اسکار جلوههای بصری شد و فیلمی است که در نوع خود بیانیهای قدرتمند در مورد فاجعه هستهای ارایه میدهد، پیشنهاد کرد که شاید فرد مناسب این کار باشد.
وی در گفتوگوی آنلاین با کریستوفر نولان کارگردان «اوپنهایمر» گفت: احساس میکنم باید پاسخی از سوی ژاپن به «اوپنهایمر» داده شود. روزی میخواهم این فیلم را بسازم. نولان صمیمانه گفت موافق با این امر است.
هیرویوکی شینجو وکیل دادگستری هم در تفسیر خود درباره «اوپنهایمر» نوشت: این فیلم میتواند نقطه شروعی برای پرداختن به مشروعیت استفاده از سلاحهای هستهای در هیروشیما و ناکازاکی و همچنین تأملات بشریت و ژاپن درباره سلاحهای هستهای و جنگ باشد.
منبع: مهر به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- فیلمبردارها هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسپایک لی
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- معرفی بهترین بازیگران سال/ کیلین مورفی و «اوپنهایمر» درخشیدند
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- حمایت نولان از ژانر وحشت/ «اوپنهایمر» هم ترسناک بود
- معرفی برگزیدگان منتقدان لندن/ «منطقه مورد علاقه» فیلم سال شد/ «اوپنهایمر» و «باربی» دست خالی ماندند
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
- معرفی برندگان گلدن گلوب/ کریستوفر نولان بهترین کارگردان شد/ ۵ جایزه برای «اوپنهایمر»
- یک جایزه برای ژان لوک گدار؛ انتخاب متفاوت انجمن ملی منتقدان فیلم/ «زندگیهای گذشته» بهترین شد
- سینما تک برج آزادی با «اوپنهایمر» افتتاح میشود
- گزارشی از گیشه سینمای جهان در ۲۰۲۳/ ده فیلم پرفروش سال
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره