سینماسینما، محمدحقیقت-کن
در سومین روز جشنواره، غیرمتعارفترین و جنونآمیزترین فیلم اثر یرژی کولیموفسکی ۸۴ ساله بنام EO، تماشاگر را ملتهب کرده و بیتفاوت نمیگذارد. اثری که به هیچ عنوان نمیتوان آنرا در ژانر مخصوصی قرار داد مگر ژانر سینما/جنون! در نخستین سکانس که با نوری قرمز بر صحنه تابیده شده و گاه تاریک و روشن میشود زن جوانی در حال لمس کردن و نوعی کشتی گرفتن و در عین حال نوازش کردن یک الاغ است که بعد معلوم میشود صحنهای از یک سیرک را مشاهده میکردهایم. رابطه عاطفی بین این دو آنچنان در هم ادغام شده که به حد ستایش از همدیگر میرسد. در مقابل محوطه این سیرک عدهای دست به تظاهرات زدهاند که نباید از حیوانات سوءاستفاده در نمایشها کرد. اعتراضاتشان به نتیجه میرسد لذا حیوانات را جمعآوری میکنند و قرار میشود این الاغ را به جای دیگری ببرند و این جدایی بین زن و الاغ، صحنههای دلخراشی پدید میآورد به ویژه برای حیوان که با عاطفهای بسیار درگیر است و از این لحظه به بعد سرگردان و آواره دشتها و کوهها میشود. دوربین فیلمساز نیز مثل عاشقی سرگردان، به دور او در پرواز و حرکت است و همواره او را همراهی میکند. فیلمساز تخیلات خود را رها و تماشاگر را با جنون دلپذیر خود همراه میکند. از دید خود این حیوان ماجراهای بسیاری دیده میشود و وی رنجهای بسیار هم تحمل میکند و حتی تا پایان و مرگ هم در این گریزها، پیش میرود.
فیلم اگر چه داستان ندارد اما صحنههای فوقالعادهای در آن هست که با موزیکهایی سحرانگیز به هم گره میخورند و غنای اثر را بیشتر میکند. فیلم در ضمن خالی از طنز نیست مثل صحنهای که الاغ به میدان فوتبال میرسد و با حیرت تماشاگر فوتبال میشود و از توپ آنها در حیرت است. شخصیت اصلی فیلم همین الاغ است که در سرتاسر فیلم حضور دارد و به درستی شایسته بردن جایزه بهترین بازیگری است! آیا داوران به او جایزه خواهند داد؟ کولیموفسکی از درخشانترین کارگردانان همدوره پولانسکی در لهستان است که در همان مدرسه سینمایی لودز با وی تحصیل کرده بود و فیلمهای درخشانی نیز در کارنامه خود دارد. این فیلم را از دست ندهید. از فیلمهای مسابقه جدا از این اثر باید از «همسر چایکوفسکی» در قسمت مسابقه و همچنین «زمان آرماگدون» ساخته بسیار خوب جمز گرای هم یاد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- آلبرتو باربرا در سمت مدیر جشنواره ونیز ابقا شد
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول
- وعده سیمافیلم؛ آغاز تولید همین امسال/ عصای پرماجرای موسی بالاخره اژدها میشود؟
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فوت چهره بزرگ سینمای مستقل/ راجر کورمن درگذشت
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد