
سینماسینما، ایلیا محمدینیا
صدا و سیما خرق عادت کرد و در اقدامی عجیب در روزهایی که هیچ مناسبتی نداشت به یک باره فیلمی درباره استاد شجریان را در شبکه افق رونمایی کرد. «از سپیده تا فریاد» مستندی با استاندارهای رایج در حوزه تلویزیون بود که عاری از هر خلاقیتی در روایت، به سفارش خبرگزاری تسنیم توسط مهدی طوسی کارگردانی شد. در این مجال کوتاه قصد نقد فیلم را ندارم که همچنان که در بالا اشاره کردم بالاخره مستندی با استاندارد های تلویزیون است و تکلیف مخاطب با فیلم و تلویزیون روشن.
اینکه فیلمساز و خبرگزاری تهیه کننده فیلم تلاش می کنند روایتی یک سویه و کاملا جانبدارانه به نفع خود و جریان مطبوعش از آنچه که پیرامون استاد شجریان در سالهای اخیر اتفاق افتاده ارائه دهند چندان محل تعجب نیست.
اینکه فیلمساز تلاش می کند در چینش متن ها و گفت و گو ها به نحوی عمل کند که خواسته خود و تهیه کننده اثرش را به مخاطب تلقین کند چندان محل ایراد نیست. اما اینکه به یکباره بی هیچ علت و بهانه ای فیلمی که در سال ۹۴ با موضوع استاد شجریان تهیه شده بی کم کاست در روزهای نوروز در شبکه افق نمایش داده شود حتما محل تعجب است.
اینکه تلویزیون وقتی بخواهد پیرامون تخریب شخصیتی شناخته شده از بدیهی ترین اصول بی منطقش همچون نشان دادن سازها و ابزار موسیقی عدول کند عجیب است.
اینکه …
البته موارد بسیار است که مخاطب می تواند به فراخور برداشتش از فیلم و شرایط ساخت و تولید فیلم و شرایط جامعه چیزهایی به آن اضافه یا کم کند.
نمی خواهم به اینکه در فیلم به انصاف با استاد شجریان برخورد شده یا نه اشاره کنم که شخصیت و رفتار استاد در تمام سالهای فعالیتش بر کسی پوشیده نیست.
می خواهم با نگاهی خوشبینانه به پخش مستند از سپیده تا فریاد از تلویزیون نگاه کنم اینکه ماه رمضان نزدیک است و تلویزیون به شدت نیاز دارد با توجه شرایط این روزهایش که اعتبارش در نزد مردم با چالشی بزرگ مواجه شده همچون قضیه عادل فردوسی پور و برنامه نود و سریالهای کم جان ایام عید و تبلیغات تهوع آور همه برنامه ها وکانالها و…با پخش ربنای استاد در ماه رمضان از تلویزیون کمی اعتبار و اعتماد جمع و جلب کند و البته چه کانالی بهتر از شبکه سوم یعنی شبکه فروغی معروف.
خوش خیالی است؟
باید صبوری کنیم کاری که سالهاست به آن عادت کرده ایم.
۱۲ فروردین ماه ۹۸
رشت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





