سینماسینما، رضا صائمی
وقتی خبرساخت فیلمی با محوریت شمس و مولانا را شنیدم بر سر ذوق آمدم. کافیست تا دمی همنشین مثنوی معنوی و دیوان شمس او گردی تا شیفته جان و جهانی شوی که او ترسیم میکند. این خوشحالی که با کنجکاوی درباره ویژگیهای فیلم نیز همراه بود دلایل دیگری هم داشت؛ نام حسن فتحی به عنوان کارگردان این فیلم، دلگرمی بزرگی بود. او هم تاریخ و ادبیات را میشناسند و هم در این زمینه سابقه و کارنامه خوبی دارد. سریال «روشنتر از خاموشی» او روایتی دلنشین و اثربخشی ازحکیم ملاصدرا ارائه داد و او را در ذهن مخاطب ماندگار کرد. توانایی فتحی در دیالوگ پردازی و پردازش کلامی شخصیتهایش، ویژگی مثبتی است که به ویژه به کار این فیلم میآید. فیلمی که شخصیتهای اصلیاش، با کلام و بیان خود، جهانی را مسحور خویش میکند. از سوی دیگر سالهاست که مولانا به یک شاعر محبوب جهانی تبدیل شده که کتابهایش همواره خریدار دارد و در سراسر دنیا، کلاسها و دورههای تفسیر مثنوی و مولوی شناسی برپا میشود. با الهام از قصه ها و زندگی او رمان نوشته میشود که از جمله معروفترین آنها که در ایران هم ترجمه شد و مورد استقبال بالای مخاطب قرار گرفت میتوان به «کیمیاگر» پائولو کوئیلو اشاره کرد که با اقتباس از داستانی از دفتر ششم مثنوی مولوی نوشته شده و «ملت عشق» الیف شافاک نویسنده ترکی که روایتی امروزی از رابطه شمس و مولانا را ترسیم میکند و از این حیث به «مست عشق» نزدیک است. ساخت این فیلم به دلیل جهانی بودن شخصیت مولانا میتواند فرصت مغتنمی باشد تا نگاه جهانیان را متوجه آن کند و کنجکاو این شوند که ایرانیان چه روایتی از شاعر بزرگ خود به تصویر کشیدهاند. از این رو گزافه نیست که بگوییم این فیلم ظرفیت و پتانسیل معرفی به اسکار را دارد تا چه پیش آید و چگونه ساخته شود.
حضور بازیگرانی مثل شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش شمس و مولوی که سابقه همکاری با فتحی را پیشتر داشتند، هم امتیاز مهمی برای فیلم است و هم برای خودشان؛ از این جهت که حالا شانس و فرصت بازی در نقش دو تن از مهمترین شخصیتهای ایرانی در تاریخ ادبیات و عرفان را یافتهاند و این نقشها می تواند به نقشهای ماندگار در کارنامه حرفهای آنها بدل شود.
فارغ از سویههای سینمایی و هنری این فیلم، ساخت آن میتواند بیش از هر چیز مخاطب ایرانی را که کمتر با این دو شخصیت مهم تاریخ خودشان آشنا هستند، آشنا کند و چه بسا به انگیزه و بهانهای تبدیل شود که آثار این شاعر و عارف بعد از این بیشتر مورد توجه و اقبال قرار بگیرد. اگرچه از سوی برخی مراجع به دلیل قرائت متفاوتی که از تفکر و اندیشه مولانا دارند، ساخت این فیلم جایز شناخته نشده اما طبق پاسخی که وزیر ارشاد به این مساله داده، مجوز قانونی این کار به جایز بودن یا نبودن شرعی ارتباطی ندارد و اساسا قرار است فیلم در خارج از کشور ساخته شود. تنها نگرانی که برخی از اساتید ادبیات هم مطرح کردند این است که با توجه به اینکه «مست عشق» قرار است محصول مشترک ایران و ترکیه باشد، حاصل کار طوری رقم نخورد که هویت و اصالت ایرانی مولانا خدشهدار شده و به عنوان شاعر ترک شناخته شود. به هر حال «مست عشق» قصهای با شکوه اما پرچالش است که امیدارم به سلامت از حاشیه ها عبور کند و به سر منزل مقصود برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- یک موفقیت برای «در انتهای شب»؛ هدی زینالعابدین و پارسا پیروزفر از جشنواره اسپانیایی جایزه گرفتند
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





