سینماسینما، سام بهشتی
مصطفی کیایی جزو فیلمساز های شاخص و محترم سینمای ایران است و همین مطرح بودن و شاخص بودنش باعث می شود که وقتی فیلم تازه ای می سازد، همه توجه ها را به خود جلب کند، او سینما را میشناسد، فیلمنامه نویس ماهر و کارگردان به شدت باهوشی است و این روزها باید گفت که ذائقه مخاطبش را هم به خوبی میشناسد، اما «مطرب» تازه ترین فیلمش نسبت به خود کیایی جهان متفاوت تری دارد، فیلمسازی که همیشه دغدغه اجتماعی داشته است این بار هم می خواهد قصه ای را از دل تاریخ زنده نه چندان دور و همین سی سال گذشته روایت کند.
«مطرب» کمدی نیست، اگر هم بخواهیم در تقسیم بندی ها ژانر آن را بگنجانیم، باید گفت یک کمدی تلخ است، حرف دارد و قصه اش جوندار است، در لایه های زیرین، از هولناک بودن رنجی که شخصیت اول قصه اش متحمل شده حرف می زند، «ابراهیم خوش سینه» قهرمان نیست و مشخصه هایش را ندارد اما مخاطب او را باور می کند، در فاینال با او همذات پنداری می کند و همین که مخاطب با او همراه میشود و قصه اش را می شنود یعنی که فیلمساز توانسته اثر گذاری اش را داشته باشد.
مطرب مبتذل و سخیف نیست، از ناگفته ها می گوید اما چون تلخ و گزنده است برچسب ابتذال میخورد، استاد بیضایی در یکی از مصاحبه های اخیرشان درباره اجرای نمایش «طرب نامه» گفته بودند که این نمایش برای این روی صحنه رفت تا گوشه از زحمات هنرمندانی که یک عمر لقب «مطرب» گرفتند را بازگو کنم (نقل به مضمون)، به نظرم اثر تازه مصطفی کیایی هم به این رسالت پایبند است و شاید قطعه دیگری از این پازل است. تعبیرها و تحلیل های متفاوتی از این فیلم در گوشه و کنار شده است و جریان های سیاسی و جناح بندی ها تعابیری به فیلم الصاق می کنند که اصلا به فیلم نمی چسبد، «مطرب» ضد انقلاب نیست و نمیخواهد فرهنگ دوران پهلوی دوم را به رخ بکشد، فقط بی ادعا دارد قصه میگوید و فیلمساز این بار از زوایه دید یک هنرمندی که سال ها به او گفتند «مطرب» می خواهد به دنیا نگاه کند.
پرویز پرستویی در مطرب جذاب است و تکرار نشدنی، هنوز به زیبایی، اقتدارش در بازیگری را به تصویر می کشد، پرستویی همان «ابراهیم خوش سینه» است که سال ها متحمل درد و رنج بوده است و با بازی تکنیکی اش توانسته به این کاراکتر جان ببخشد. شاکردوست هم وجهه دیگری از توانایی اش را به رخ می کشد و بازیگر ترک هم حضورش تو ذوق نمی زند.
این نسخه از فیلم که در حال اکران است، قیچی خورده است و نمیتوان بیشتر از این درباره فیلم نوشت، چون ممکن است اصالتش زیر سوال باشد، مخاطب در مواجهه با این قصه ممکن است در لحظه هایی دچار سردرگمی شود اما همه این ها به این دلیل است که اکران فیلم یک هفته با تاخیر آغاز شد و فیلم اسیر ممیزی های بی مورد شد.
«مطرب» شریف است چون با مخاطبش صادق است، ادعای کُمدی بودن هم ندارد، فیلمساز خوش سلیقه سینما، این فُرم را برای بیان روایتش به کار گرفته و تمیز پیش رفته است و همین که مخاطبش را با خود همراه می کند، اتفاق جذابی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ورود قوه قضاییه به ماجرای «حراج تهران»
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- یکی از بزرگان سینمای موج نوی برزیل درگذشت
- واکنش سیمین غانم به اقدام جشنواره موسیقی فجر؛ از مردم جایزه گرفتهام
- برگزاری ششمین کنگره بینالمللی سلامت همراه با مشارکت همراه اول
- «مادرم بلوط» در انجمن «اشا» نمایش داده میشود
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- «پدینگتون در پرو» از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت
- آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- نوای موسیقی آذری در کهریزک / گزارش تصویری
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت