سینماسینما، محسن جعفری راد
همین ابتدا باید چند سوال را مطرح کرد: آیا فردوسی پور بعد از قطع ناگهانی برنامه اش با وجود انواع و اقسام سوالها و کنایه ها و ابهام ها و طعنه های رسانه های ورزشی و غیر ورزشی و انواع هنرمندانی که از عدم همکاری، گلایه داشتند، نمی توانست مثل برخی از همکارانش جلای وطن کند، در حالیکه در حرفه خودش، از همه لحاظ بهترین بوده است؟ آیا نمی توانست به آب و آتش بزند و در رسانه ها شکوه و گلایه های بسیار کند؟ آن هم برای برخی رسانه ها که تشنه «آسمان رسیمان بافتن» هستند؟ آیا نمی توانست بدون در نظر گرفتن هر منبعی، از طریق یوتیوب یا اینستاگرام برنامه اش را ارائه کند؟ّ توجه کنید که محبوب ترین برنامه تلویزیون بعد از ۲۰ سال ، حذف شده، اما سازنده و مجری اش فقط سکوت کرده، سکوتی سرشار از ناگفته ها که همگی از انبوه اندوهش با خبرند و حالا از طریق کاملا قانونی و با طی کردن سلسله مراتب، می خواهد برنامه اش را به مخاطب از طریق فضای مجازی ارائه کند. اما چرا قدر و درک این رفتار متین، حرفه ای و باوقار را نمی دانند؟ّ!
چرا اسم نهادی که سنگ اندازی می کند، آورده نمی شود؟ بلکه رسانه ها بتوانند در این زمینه روشنگری کنند و حداقل از همکار مطبوعاتی و رسانه ای شایسته خود، حمایت درخوری را به عمل آورند؟ خوب است که بهترین مجری و کارشناس فوتبال دو دهه اخیر را هم در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ببینید؟ پس غذای شوری که تا حالا درست کرده اید را ،شور تر نکنید که با مخاطبی سر و کار دارید که این روزها سواد رسانه ای بالایی دارد و طعم ها را به خوبی تشخیص می دهد و با این سنگ اندازی ها، همان حداقل جایگاه خود را از دست خواهید داد و دیگر قابل اعتماد نیستید.
تلویزیون که خط بطلان بر هر گونه اعتمادی کشید، آن هم با حذف فردوسی پور ها و فرزاد حسنی ها و …. و تکرار دفعه دهم خندوانه و دورهمی و … و روی آوردن به چهره های بازیگری که در حرفه خود هم از نظر منتقدان موفق نیستند. از جمله محمدرضا گلزار و … و در این موارد خیلی سریع پشت پرده ها رو می شود، همان طور که تهیه کننده برنامه با اجرای گلزار، گفت هزینه میلیاردی این اجرا را اسپانسر پرداخت کرده است! یعنی حذف چهره های محبوب و تحمیل ستاره های تاریخ مصرف گذشته به مخاطبان تلویزیون. اما شما از چاه به چاله نیفتید و با تعاملی مناسب، مخاطب را از تماشای برنامه ای وزین مثل برنامه نود (البته نسخه اینترتی اش با نامی دیگر) محروم نکنید. برنامه ای که نبودش، حتی در کیفیت مسابقات فوتبال لیگ برتر هم نمود عینی دارد؛ مثلا قبلا اگر بازیکنی می درخشید، یکی از انگیزه هایش نود بود، اگر یک مربی، ناداوری می دید، پشتوانه اش، حمایت عادل از عدالت در نود بود و اگر کسی قرار بود تشویق شود، شور و اشتیاق حضور در نود را داشت، استعدادهای مختلف در این برنامه کشف می شدند، مصاحبه های جذاب و آیتم های خلاقانه و به روزی داشت و بخصوص گشت و گذاری که این برنامه به فوتبال شهرستانها داشت و به خوبی، این ورزش را از حالت دو قطبی قرمز و آبی خارج کرد و مخاطب سره را از ناسره به خوبی در یک برنامه فراتر از ورزشی که حتی جامعه شناسانه، تشخیص می داد که اینها تازه قسمتی از صد ها خدمتی است که این برنامه به فوتبال و فراتر از آن به ورزش و فرهنگ کشور کرده است.
مزایایی که برنامه جایگزین یعنی فوتبال برتر، حتی یک دهم آن را ندارد و صرفا یک کله سخنگو با لحن و بیانی کاملا سطحی و تین ایجری، درباره همه چیز نظر می دهد و کمتر آدم معتبری در یک سال اخیر در این برنامه حضور داشته است و کمتر قسمتی از آن نه جریان سازی کرده و نه چالشی به راه انداخته و نه حق ضایع شده ای را بازگو کرده است. پس بیشتر از این مخاطب را دلزده نکنید. بالاخره یک روز باید پاسخگو باشید و بهتر است برعکس مدیران صدا و سیما، سرتان بالا باشد و نه زیر برف!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری