سینماسینما، محسن جعفری راد
همین ابتدا باید چند سوال را مطرح کرد: آیا فردوسی پور بعد از قطع ناگهانی برنامه اش با وجود انواع و اقسام سوالها و کنایه ها و ابهام ها و طعنه های رسانه های ورزشی و غیر ورزشی و انواع هنرمندانی که از عدم همکاری، گلایه داشتند، نمی توانست مثل برخی از همکارانش جلای وطن کند، در حالیکه در حرفه خودش، از همه لحاظ بهترین بوده است؟ آیا نمی توانست به آب و آتش بزند و در رسانه ها شکوه و گلایه های بسیار کند؟ آن هم برای برخی رسانه ها که تشنه «آسمان رسیمان بافتن» هستند؟ آیا نمی توانست بدون در نظر گرفتن هر منبعی، از طریق یوتیوب یا اینستاگرام برنامه اش را ارائه کند؟ّ توجه کنید که محبوب ترین برنامه تلویزیون بعد از ۲۰ سال ، حذف شده، اما سازنده و مجری اش فقط سکوت کرده، سکوتی سرشار از ناگفته ها که همگی از انبوه اندوهش با خبرند و حالا از طریق کاملا قانونی و با طی کردن سلسله مراتب، می خواهد برنامه اش را به مخاطب از طریق فضای مجازی ارائه کند. اما چرا قدر و درک این رفتار متین، حرفه ای و باوقار را نمی دانند؟ّ!
چرا اسم نهادی که سنگ اندازی می کند، آورده نمی شود؟ بلکه رسانه ها بتوانند در این زمینه روشنگری کنند و حداقل از همکار مطبوعاتی و رسانه ای شایسته خود، حمایت درخوری را به عمل آورند؟ خوب است که بهترین مجری و کارشناس فوتبال دو دهه اخیر را هم در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ببینید؟ پس غذای شوری که تا حالا درست کرده اید را ،شور تر نکنید که با مخاطبی سر و کار دارید که این روزها سواد رسانه ای بالایی دارد و طعم ها را به خوبی تشخیص می دهد و با این سنگ اندازی ها، همان حداقل جایگاه خود را از دست خواهید داد و دیگر قابل اعتماد نیستید.
تلویزیون که خط بطلان بر هر گونه اعتمادی کشید، آن هم با حذف فردوسی پور ها و فرزاد حسنی ها و …. و تکرار دفعه دهم خندوانه و دورهمی و … و روی آوردن به چهره های بازیگری که در حرفه خود هم از نظر منتقدان موفق نیستند. از جمله محمدرضا گلزار و … و در این موارد خیلی سریع پشت پرده ها رو می شود، همان طور که تهیه کننده برنامه با اجرای گلزار، گفت هزینه میلیاردی این اجرا را اسپانسر پرداخت کرده است! یعنی حذف چهره های محبوب و تحمیل ستاره های تاریخ مصرف گذشته به مخاطبان تلویزیون. اما شما از چاه به چاله نیفتید و با تعاملی مناسب، مخاطب را از تماشای برنامه ای وزین مثل برنامه نود (البته نسخه اینترتی اش با نامی دیگر) محروم نکنید. برنامه ای که نبودش، حتی در کیفیت مسابقات فوتبال لیگ برتر هم نمود عینی دارد؛ مثلا قبلا اگر بازیکنی می درخشید، یکی از انگیزه هایش نود بود، اگر یک مربی، ناداوری می دید، پشتوانه اش، حمایت عادل از عدالت در نود بود و اگر کسی قرار بود تشویق شود، شور و اشتیاق حضور در نود را داشت، استعدادهای مختلف در این برنامه کشف می شدند، مصاحبه های جذاب و آیتم های خلاقانه و به روزی داشت و بخصوص گشت و گذاری که این برنامه به فوتبال شهرستانها داشت و به خوبی، این ورزش را از حالت دو قطبی قرمز و آبی خارج کرد و مخاطب سره را از ناسره به خوبی در یک برنامه فراتر از ورزشی که حتی جامعه شناسانه، تشخیص می داد که اینها تازه قسمتی از صد ها خدمتی است که این برنامه به فوتبال و فراتر از آن به ورزش و فرهنگ کشور کرده است.
مزایایی که برنامه جایگزین یعنی فوتبال برتر، حتی یک دهم آن را ندارد و صرفا یک کله سخنگو با لحن و بیانی کاملا سطحی و تین ایجری، درباره همه چیز نظر می دهد و کمتر آدم معتبری در یک سال اخیر در این برنامه حضور داشته است و کمتر قسمتی از آن نه جریان سازی کرده و نه چالشی به راه انداخته و نه حق ضایع شده ای را بازگو کرده است. پس بیشتر از این مخاطب را دلزده نکنید. بالاخره یک روز باید پاسخگو باشید و بهتر است برعکس مدیران صدا و سیما، سرتان بالا باشد و نه زیر برف!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





