سینماسینما، ایلیا محمدینیا
تبلیغات کالا و خدمات در ایران لااقل در قیاس با کشور های پیشرفته صنعتی عمر چندانی ندارد. تا همین چند دهه پیش تاجران و صنعت گران به واسطه عدم شناخت از امر تبلیغ انجام آن را دور ریختن پول به حساب می آوردند اما با ورود شرکت های بزرگ بین المللی در ایران کمی نگاه عوض شد و با رونق تلویزیون این امر شتاب بیشتری گرفت.هر چند در حوزه تبلیغ کالا از همان زمان تاکنون ما بیشتر یک مصرف کننده بودیم تا تولیده کننده.رونق امر تبلیغات در سال های اخیر از یک طرف و عدم نوآوری در ایده سازی و ایده پردازی در غالب اوقات امر تبلیغ را بشتر تبدیل به یک مصرف کننده تمام عیار کرده است که گویی راهی برای تغییر این ذائقه نیست. درباره چرایی این مساله می توان مفصل نوشت اما مجالش در نوشته کوتاه من نیست.
وقتی مصرف کننده می شویم رفته رفته بی ذوق هم می شویم به صورتی که صرف موفقیت یک تبلیغ در سایر کشور ها باعث می شود که فعالان عرصه تبلیغ آن را به زعم خود ایرانیزه کرده و به خورد مخاطب ایرانی دهند. بدون آنکه فکر کنند بعضی از آگهی های تبلیغاتی برآمده از فرهنگ و سنن و باور های آن سرزمین است و اساسا ایرانیزه کردنشان امر اشتباهی است. کاری که در تبلیغ پوشاک «ال سی من» به آن دقت نشد.
(جوان خوش پوش و خوش سیمایی از ماشین پیاده شده و وارد هتل می شود در بالکن نشسته و با تلفن همراهش صحبت می کند در حالیکه جوانی دیگر در حالی که محو او شده برای پذیرایی به او نزدیک می شود. جوان از پله های هتل پایین می آید.خوش پوش تر از قبل زنگ میز رزو هتل را می زند.مردی میانسال شیدا و شیفته وار جوان را برانداز می کند. او در حالیکه که مسئول رزو هتل دور می شد بر می گرددو به مرد نگاه می کند و می گوید:«بگذارید تن تان انتخاب کند.»)
اگر کسی تبلیغ این روز ها و این شبهای شرکت پوشاک «ال سی من» را ندیده باشد با خواندن متن بالا یحتمل دچار اشتباه شده فکر می کند که آنچه دیده تبلیغ یک شرکت پوشاک غربی است که در آن برای مخاطبان همجنس گرا مشخصا فیلمی تبلیغی در باره پوشاک آقایان ساخته است. این امر وقتی جالبتر می شود که امیر حسین آرمان رو به دوربین در حالیکه زاویه دید او مرد میانسال رزوشن هتل است می گوید:«بگذارید تن تان انتخاب کند.»
این در حالی است که در بیشتر اوقات می شود در مقام مصرف کننده صرف ایده های تبلیغی وارداتی، خیلی هم منفعل نبود و نوآورانه آن را ایرانیزه کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





