سینماسینما، احمد میراحسان
امروز خاورمیانه عرصه کشمکش بزرگی است که شروع کننده اش گیم امریکایی و سناریوی جهان بغایت ارتجاعی سرمایه بین المللی و ادامه اش یک مقاومتر بزرگ علیه بردگی، چپاول، خونریزی وخشونت و فساد و تفرعن فرعونی به وسیله ملتها و انسانهای به بردگی کشیده شده است. شکوه خیزش عراقی ها پس از این همه تحقیر آخرین ماجرا نخواهد بود و این کشمکش علیه سیاهی ستم و کفر ادامه دارد.
دراین متن، سینمای ما ودست کم بخش مهم این سینما که دارای تویه و روحی آلوده با نظام جهانی مدرنیت کنونی است چه می کند.
بازیگران ایرانی صحنه بازی آمریکایی وجزیی از اجرای فیلمنامه لویاتان و طاغوت جهانی،همین هنرمندان و کارگردانان و بازیگران سینما و سیاست پیشگان غربگرای ما هستند و خواسته یا جاهلانه همان نقش سربازان صحنه شطرنجی را آگاهانه ایفا میکنند که بی اراده وعروسک خیمه شب بازی گونه به انان القا شده است.
سناریوی مقطعی مبارزه آمریکا با ایران به نمایندگی نظام بین المللی سرمایه داری غرب،متمرکز شده است بر حذف توان موشکی جمهوری اسلامی و همه عناصر تکنولوژیک ،نظامی ،سیاسی ورسانه ای….بر اساس قواعد گیم تئوری،روی همین هدف تاکتیکی،متمرکز شده است.اصلا معنای گیم امریکایی وموضوع وانموده ها و فیلمنامه متکی بر گیم تئوری و سمیولاکروم چیست؟
گیم تئوری برجسته ترین ثمره دانش ریاضی و اقتصادی، در نیمه دوم قرن بیستم است و دستاورد نبوغ آمیز جان نش است که پس از انیشتین ظرفیت نبوغ آمیز ریاضی حیرت انگیز و نافذ ی داشته. مشهور است بستری کردنش در تیمارستان به بهانه بیماری شیزوفرنی به سبب پیش بینی نابودی اسراییل بر مبنای همان گیم تئوری بوده و فقط پس از دست برداشتن از این فکر و توبه، اجازه بازگشت به جامعه و کسب آزادی را دریافت کرد.
گیم تئوری بعد از جان نش اساس تحقیقات وگسترش جدیدی قرار گرفت و پنج دوره جایزه نوبل را نصیب دانشمندانی کرد که در خدمت وزارت دفاع وخارجه امریکا واتاق های فکر شان،این نظریه را گسترش دادند تا در حوزه اقتصاد وسیاست جهانی و پروژه های آمریکایی سلطه،از آن استفاده شود.از موارد مشهور کاربرد آن، جنگ سرد و فروپاشی شوروی، چالشهای خاورمیانه، مقابله با انقلاب اسلامی واسلام وآسیای غربی و ایده خاورمیانه بزرگ است.
امروز به خوبی سناریوی سریالی ومقطعی امریکا برابر ایران، قابل تجزیه وتحلیل است.
بازی امریکا از زمان پیروزی انقلاب علیه ایران وجمهوری اسلام بازیگران متنوعی داشته است.امروز در جریان بازی موشکی به روشنی بازیگران مددکار گیم شیطان بزرگ خود را عریان کرده اند…
وانموده امریکا در مورد خطر توان موشکی نیازمند سند عملی و اقناع کننده بود تا فیلمنامه حذف آن به اجر ا درآید. ببینیم این گیم چگونه پیش رفت چگونه منجر به خطای شلیک به موشک اوکراینی شد و در این شلیک چه چیز مایه خطا بود و نقش سلبریتی های ایرانی و کارگردان ها و بازیگرها و دیگر افراد فنی یا هنرمند و مخالفان جمهوری اسلامی و تحریم کننده جشنواره در این میان چه بود؟
درباره ترور شهید سلیمانی، واکنش مردم ایران و مسلمانان جهان، اعجاز راه پیمایی ایرانی و فریاد انتقام سخت و مجازات این ترور امریکا با نابود کردن عین الاسد، شلیک «اشتباهی» به هواپیمای اوکراینی و بهانه نامعقول و رسوایی تحریم جشنواره فجر و آشکار شدن درون و محتوای ایدئولوژیک آنان وخدمتگزاری برای نظام امریکا،حرف زده ام وتحلیل گران فراوانی هم اظهار نظر کرده اند. ببینیم ساختار موزون رخدادها چه می گویند.
یک رژیم سلطه خواه جهانی که کارش تجاوز و کشتار و غارت و جهانخواری است دشمن استقلال و آزادی کشورهای پیرامونی به قصد بلعیدن خاورمیانه و غارت هرچه بیشتر آمده زد و کشته و برده و رسیده دورتادور ایران که ما را هم به گاو شیرده بدل کند. وشما مقاومت میکنید و وحشی ترین نیرویی را که برای حاکمیت خود به وجود آورده یعنی داعش را تارو مار می کنید. او به انتقام این موفقیت سردار سرکوبگر جنایت و کشتار و تحجر و تروریسم را ترور میکند. نتیجه واکنش معجزه آسای مردم ایران و انتقام مشروع از این جنایت بود. در فضای آمادگی برای مقابله با حمله هوایی، امریکا با خرابکاری در سیستم راداری و طبق سناریو از پیش طراحی شده سبب اشتباه اپراتور پدافند موشکی شده و هواپیمای مسافربری اوکراین رامیزند، یعنی شلیک به خود!
حال عکس العمل افراد ریز ودرشت سینما را بسنجیم. برخی از آنان مثل مشتی فرصت طلب بی فکر وبی جنبه وعجول که در پی ان هستند به قیمت دنائت اسم وشهرتی در شبکه های دشمن بهم زنند ،به سود جنایت کار بزرگ عمل کرده وپز دلسوزی با خانواده های حادثه اسف بار را می گیرند. اما دم خروس از وارونمایی ایران بیرون میزند، نه خود دلسوزی واسف و تسلی. منطق تحریم جشنواره فجر در این شرایط، مسخره بود. مگر آنها از قصد به هواپیما شلیک کردند؟نه!این شلیک کاملا غیر عمد واز آن مهمتر زمینه سازی شده وفراهم امده از سوی امریکا بود تا با یک تیر چند نشان بزند:
۱سند و وانموده برای سناریوی حذف توان موشکی ایران ،فراهم اورد وبگوید این توان ایران بی کنترل وخامدست وخطر آفرین برای مردم عادی جهان است.
۲ با حذف ابزار قوی و اصلی مقاومت پروژه بدل به گاو شیرده کردن خاورمیانه بی دین وبرده شیطان بزرگ وبویژه ایران را فراهم آورد
۳برای جنایت عمدی خود یعنی زدن هواپیما مساربری ایران وکشتار نا بخشودنی،یک همدست وانمود سازد و…
۴طی بر جام با مجاهدات آقای ظریف بین صف متحد قدرتهای مخالف توسعه هسته ای جدایی حاصل شد و افکار عمومی جهان به درستکاری و پیمان داری ایران جلب گشت و در صف دشمن تفرقه پدید آمد و ایران زمان خرید و امریکا در قالب شروری قانون ستیز وپیمان شکن افشا شد. اینها دستامدهای بزرگی بودند. اما به معنی پایان گیم آمریکا و تلاش مدام طاغوت عصر برای تداوم بردگی و جنایت نبود. حال با فیلمنامه رساندن توان موشکی ایران به صفر، آمریکا کوشیده با شکل دادن به شلیک به هواپیمای مسافربری، دوباره مردم جهان را علیه ایران برانگیزد.
در این گیرودار بازی شیطانی امریکا که هیچ انسان شریف دوست ندارد به آن یاری برساند برخی سینماگران با بهانه ای بس مضحک و احمقانه به یار وانموده و گیم امریکا بدل میشوند. به اجاق هیاهوی امریکا برای پوشاندن حقیقت هیزم میریزند و در پوشاندن حقیقت به همان ابزار امریکا یعنی تحریم علیه ایران متوسل میشوند و در مسیر نفی توان موشکی ایران با دشمن همراهی می کنند.
در این میان همه حیرتم از گمگشتگی و ناتوانی کیمیایی است در فهم حقیقت و وانموده و بازی در فریب و گیم آمریکای درنده برای دریدن مظلومان. آیا او شجاعت توبه و باز گشت به سنگرش را دارد ؟اینکه شما وسط آتش سوزی خانه تان از رفتار غلط همراهان گله کنید قابل تحمل است، اما دست از خاموش کردن آتش بشویی و با آتش افروزان علنا همکاری کنی معنایش و نامش چیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- نمایش مستندهایی از احمد میراحسان تا لیلی عاج/ ادامه اکران حقیقت
- صفینژاد ساقی دشت عطشان: او زنده است به جستوجو
- تاریخ و فراموشی/ یادی از محمود بهادری
- منوچهر مشیری؛ پرترهی با مستند زیستن/ به مناسبت رونمایی از «سبز بندار»، آخرین فیلم مستند ساز
- ابتذال یعنی چه؟/ نگاهی به سریال «گیل دخت»
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- نقش ساختار عقلایی در تولید سریالهای سالم/ یادداشت احمد میراحسان بر «مستوران» و «برف بیصدا میبارد»
- تغییر سینما و رسانههای ما
- امر قدسی در بطن تقدسزدایی: تنهاییِ روحِ جهان بیروح/ یادداشت احمد میراحسان بر مستند «بانو قدس ایران» (بخش دوم)
- نوید یک تحول/ یادداشت احمد میراحسان بر فصل دوم سریال «نجلا»
- تقدسزداییِ مقدس/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی مستند «بانو قدس ایران» (بخش اول)
- کدام مهدی؟ کدام موقعیت؟ کدام مردم؟/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- «آتش در گلستان» چرا دیدنی است/ یادداشت احمد میراحسان
- شدنِ فیلم/ یادداشت احمد میراحسان درباره «قهرمان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش