تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۸:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 22661

سامان مقدمسامان مقدم

چند روزی منتظر ماندم تا در باره جشن حافظ و حواشی شرم آوری که برایش پدید آورده بودند چند خطی بنویسم.
این تاخیر چند روزه دو دلیل داشت:
دلیل اول آنکه قصد داشتم کمی  عصبانیتم  از این تفکر متحجر که به اشتباه و بر اساس قانون نانوشته ای خود را بانی فرهنگ، جامعه، دین، سیاست و ایران می دانند کمتر شود که خیلی موفق نشدم.
دلیل دومم این بود که آرزو می کردم  این بار با این میزان حمایت گسترده ای که از اقشار مختلف جامعه هنری و همانند همیشه ، همراهی بی نقص مردم از این اتفاق هنری شکل گرفت، جواب کوبنده ای از وزارت ارشاد می شنویم یا نه که خداروشکر این اتفاق افتاد و نشریه ای که کاری جز صدور بیانه های مختلف بر خلاف خواسته مردم تاکنون نداشته و من شرم دارم که نام صاحبان قلم را با آنها پیوند دهم فهمید که دوره شان به سر آمده و نمی توانند  هر یاوه ای را در مورد کسانی که دلشان برای مردم می تپد به زبان و قلم بیاورند. جشنی که برای هنر بر پا می شود و با نام حافظ مزین است با این کلمات ناپاک شما زیر سوال نمی رود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. ناشناس
    ۱۳, مرداد, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    این اتفاق متوجه ملت غیور ایران نبوده و نیست. این امر مربوط به آن دسته از بازیگران بی حجاب و بی بندبارسیت که بعضاً از فرصتی که جمهوری اسلامی ایران برای آنان مهیا ساخته سوء استفاده نموده و به ترویج فساد و بی بندباری می پردازند.
    ۲- متأسفانه متولیان فرهنگ و ارشاد در کشور خواب تشریف دارند.از وزیر مربوطه گرفته تا نمایندگان مجلس و ….
    ۳- چنین جشنواره های با این فضاحت، بصورت متعدد در هر سال تشکیل می گردد،چرا متولیان امر بی تفاوت هستند.
    ۴- ولنگاری فرهنگی که رهبر معظم می فرمایند یعنی همین
    والعاقبه للمتقین

  2. عباس داودی
    ۱۵, مرداد, ۱۳۹۵ ۵:۲۰ ق٫ظ

    روایات زیادی وجود دارد که مـی‌توان آن‌ها را توصیه اخلاقی‌ بـه‌ مـردان‌ نسبت به زنان شمرد که از خطرهای تماس مردان با زنان آگاه باشند. و از طرفی توجه داشته باشند که نسبت به حجاب خانواده خود مسئولند.
    قرآن می‌فرماید:
    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ‏ ناراً وَ قُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ
    اى کسانى که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتش نگه دارید. آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست ؛ آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏کنند و آن‌چه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا مى‏نمایند!» (تحریم/۶)
    در همین رابطه امیرالمؤمنین‌ علی‌ علیه‌السلام به فرزندش امام مجتبی علیه‌السلام چنین توصیه می‌فرماید:
    « تا می‌توانی‌ کاری‌ کن‌ که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته بـاشد. هـیچ چیز بهتر از خانه، زن‌ را‌ حفظ‌ نمی‌کند؛ همان‌طور که بیرون رفتن آنان از خانه و معاشرت با مردان‌ بیگانه‌ در خارج خانه برای‌شان مضر و خطرناک است، آوردن مرد بیگانه به داخل خانه و اجازه‌ معاشرت‌ در داخـل خـانه به او دادن نیز مضر و خطرناک است. اگر‌ بتوانی‌ کاری کنی که [همسرت] جز تو مرد‌ دیگری‌ را‌ نشناسد، چنین کن»۱
    با‌ توجه به این روایت و روایات دیگر می‌توان دریافت کـه آن‌‌چه اسلام دست‌کم‌ به‌ صورت یک امر اخلاقی توصیه‌ می‌کند،‌ این است‌ که‌ تا‌ حد ممکن اجتماع مدنی غیر مختلط‌ باشد.
    این حدیث نیز در همین موضوع است:
    « از على علیه السّلام روایت شد که فرمود:
    ما نزد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نشسته بودیم که آن حضرت فرمود: به من بگویید که چه چیزى براى زنان بهتر است؟
    همه ما از جواب بازماندیم و متفرّق شدیم، و من نزد فاطمه آمدم و آن‌چه را که پیامبر از ما پرسیده بود و ما نتوانسته بودیم جواب دهیم، براى او باز گفتم.
    فاطمه گفت: ولى من جواب این سؤال را مى‏دانم، بهترین چیز براى زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند.
    على علیه‌السّلام گوید: من به نزد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بازگشتم و به آن حضرت گفتم: اى رسول خدا! من پاسخ آن سؤال را مى‏دانم و آن این است که: بهترین چیز براى زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آن‌ها را نبینند.
    رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: چرا هنگامى که نزد من بودى این جواب را بیان نکردى، بگو بدانم چه کسى آن را به تو تعلیم داده است؟
    گفتم: فاطمه علیها‌السّلام،
    پس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از این امر تعجّب کردند و گفتند: همانا فاطمه پاره‏اى از تن من است.» ۲
    همچنین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود:
    « أَیُّمَا رَجُلٍ‏ رَضِیَ‏ بِتَزَیُّنِ‏ امْرَأَتِهِ‏ وَ تَخْرُجَ‏ مِنْ‏ بَابِ‏ دَارِهَا فَهُوَ دَیُّوثٌ وَ لَا یَأْثَمُ مَنْ یُسَمِّیهِ دَیُّوثاً وَ الْمَرْأَهُ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَابِ دَارِهَا مُتَزَیِّنَهً مُتَعَطِّرَهً وَ الزَّوْجُ بِذَاکَ رَاضٍ بُنِیَ لِزَوْجِهَا بِکُلِّ قَدَمٍ بَیْتٌ فِی النَّار
    اگر مردی راضی شود به آرایش نمودن و خارج شدن زن از خانه، بی‌غیرت است و کسی که این مرد را بی‌غیرت بنامد گناهی نکرده است و زن هنگامی که از خانه‌اش با آرایش و عطر خارج شود و شوهرش به این عمل رضایت دهد به هر قدمی که زن بر می‌دارد برای شوهر او خانه‌ای در جهنم ساخته می‌شود.» ۳
    حضرت علی علیه‌السلام نیز خطاب به مردم عراق فرموده‌اند:
    « یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحُونَ
    اى اهل عراق شنیده‏ام زن‌هاى شما در کوچه‏ها و خیابان‏ها و راه‏ها با مردان برخورد مى‏کنند و بدن‏هاى آن‌ها با هم تماس دارند شما از این‌گونه اعمال شرم ندارید.»۴
    و در حدیث دیگری فرمود:
    « أَ مَا تَسْتَحُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاؤُکُمْ یَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ یُزَاحِمْنَ الْعُلُوج‏
    آیا حیا نمی‌کنید و غیرت ندارید، زنان شما به بازارها در می‌آیند و با مردان نامحرم برخورد می‌کنند.» ۵

    پی نوشت
    ۱٫ مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول ج‏۲۰ ص۳۰ ـ وَ اکْفُفْ‏ عَلَیْهِنَ‏ مِنْ‏ أَبْصَارِهِنَ‏ بِحِجَابِکَ‏ إِیَاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّهَ الْحِجَابِ خَیْرٌ لَکَ وَ لَهُنَّ مِنَ الِارْتِیَابِ وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ دُخُولِ مَنْ لَا تَثِقُ بِهِ عَلَیْهِنَّ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَعْرِفْنَ غَیْرَکَ مِنَ الرِّجَالِ فَافْعَل
    ۲٫ وسائل الشیعه ج‏۲۰ ص۶۷ ـ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ‏ کُنَّا جُلُوساً عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ أَخْبِرُونِی أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ فَعَیِینَا بِذَلِکَ کُلُّنَا حَتَّى تَفَرَّقْنَا فَرَجَعْتُ إِلَى فَاطِمَهَ عَلَیْهَا‌السَّلَامُ فَأَخْبَرْتُهَا الَّذِی قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَّا عَلِمَهُ وَ لَا عَرَفَهُ فَقَالَتْ وَ لَکِنِّی أَعْرِفُهُ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ فَرَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ سَأَلْتَنَا أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ وَ خَیْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ قَالَ مَنْ أَخْبَرَکَ فَلَمْ تَعْلَمْهُ وَ أَنْتَ عِنْدِی قُلْتُ فَاطِمَهُ فَأَعْجَبَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَالَ إِنَّ فَاطِمَهَ بَضْعَه
    ۳٫ جامع الأخبار(للشعیری) ص۱۵۸
    ۴٫ مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار؛ ص۲۳۷ (نوشته علی بن حسن طبرسی متوفای ۶۰۰ ه.ق)
    ۵٫ مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار؛ ص۲۳۷ (نوشته علی بن حسن طبرسی متوفای ۶۰۰ ه.ق)

نظر شما


آخرین ها