سینماسینما، کیوان کثیریان
روح الله حجازی از جمله فیلمسازانی است که دغدغه اجتماع و روابط اجتماعی دارد و ردپای این ماجرا کم و بیش در همه فیلمهایش دیده میشود.
او در تازه ترین فیلمش تلاش می کند یک درام روانشناسانه با یک شخصیت محوری بسازد. شخصیتی که با مناسبات مرسوم پیرامونش بیگانه است. او در چنبره شرایط اقتصادی و مناسبات فاسد اجتماعی اسیر میشود و ذره ذره به سوی فروپاشی حرکت میکند.
فیلم تلاش میکند با روایتی غیرمتعارف، آسیبهای اجتماعی را از زاویهای تازه و متبلور در شخصیت اصلیاش ببیند.
شخصیتی که منفعل است و مظهر تنهایی و بیعملی و اختگی، هرگز اقدام موثری برای نجات زندگیاش نمیکند، فیلم آنقدر این انفعال را ادامه میدهد تا شخصیت به اقدام نهایی برسد.
فیلم اما به درون کاراکتر راه نمییابد، پس مسیری که برای تصمیم آخر طی میکند، مسیر روشنی نیست. روشن بیش از آنکه گرفتاری و مشکلش با شرایط و محیط اطرافش باشد با خودش مشکل دارد و فیلم تا حدود زیادی در تحلیل این مشکل درونی ناکام است. زخم سینه روشن هم کارکردی نمادین یافته که از فیلم بیرون میزند. طراحی رابطه روشن و همسرش هم در فیلمنامه دچار نقصان است. علاقهمندی روشن به سینما هم کارکردی در قصه پیدا نمیکند و ارجاعات سینمایی فیلم هم به خورد اثر نرفته است. روشن با وجود امتیازاتی که دارد فیلم متوسطی است و با بهترین فیلم حجازی – زندگی مشترک آقای محمودی و بانو- فاصله دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- گمشده در شهر
- معرفی بازیگر جدید سریال «نوبت لیلی»/ امین شعرباف مقابل دوربین حجازی
- پردیس احمدیه بازیگر سریال «نوبت لیلی» شد
- ادامه فیلمبرداری سریال «نوبت لیلی»/ معرفی عوامل
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





