سینماسینما، محیا رضایی کلانتری
چهلمین جشنواره فیلم فجر، بیش از آنکه محتوا داشته باشد، سوژه داشت. آنقدر که به نظر میرسد گاف، سوتی، باگ، اشتباه و… عباراتی کاملا سرکاریاند و از اساس سیاستشان «سر زبان بیفتیم به هر قیمت» بود.
از حذف بخش بینالملل و آغاز طراحی پوستر و فیلمهای ناپسند هیات انتخاب گرفته تا همین آخرین ثانیههای اختتامیه چنان دستمان در سوژه پر است که خود تالیف یک کتاب میطلبد. گفتنیها طی این ده روز گفته شد پس فقط مروری داشته باشیم بر ۲۴ ساعت پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر.
امسال انتشار اخبارِ به قاعده و به زمان، تنها چیزی بود که برگزار کنندگان پشیزی هم برایش ارزش قائل نشدند.
اگر یادتان باشد هنوز جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ رسما در ۱۲ بهمن آغاز به کار نکرده بود که به لطف صیانت برگزارکنندگان از آثار، یک منتقد عجول و هیجانزده صلاح دید هر فیلمی که به هر طریقی دیده را لو دهد و فضای مجازی را پر کند از انتشار قصه فیلمهای منتخبی که مثلا قرار بود ده روز تب و تاب جشنواره را رقم بزند.
در این ماجرا نه فقط در آغاز که در پایان هم به همت همان صیانتکنندگان حماسههایی دیگر رخ داد.
نقاشزاده، دبیر این دوره در آخرین ساعات چهلمین جشنواره فیلم فجر به ناگهان اعلام کرد: «به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از فیلمسازان، در این دوره سیمرغ داوری مردمی را نخواهیم داشت».
گویا ده روز برگزاری فرصت کافی برای بررسی صیانت نبوده و دوستان به یکباره متوجه عمق فاجعه شدهاند. در نتیجه این اعلام نظر، فیلم «ملاقات خصوصی» که از نیمه جشنواره به بعد همچنان صدر آرای مردمی بود شانس قطعی دریافت این جایزه را از دست داد. اتفاقی که خشم عوامل فیلم را به همراه داشت و تصمیم گرفتند در سایر بخشها هم از داوری شدن انصراف دهند.
در رخدادی دیگر، روز یازدهم برگزاری از نیمه گذشته بود و ما همچنان چشم انتظار اعلام نامزدها بودیم که گویا به دلیل اختلافات درونداوری (همان دورن خانوادگی خودمان) اسامی بعد از ساعت ۲۲ اعلام شد. به عادت همه بینظمیها این دیرهنگامی قابل هضم بود تا اینکه مراسم اختتامیه آغاز شد و هنوز سلام و علیک مجری تمام نشده، انتشار پُست اعلام برندگان سیمرغ، در فضای مجازی دست به دست شد.
از اینجا به بعد نه تنها انتظار، معنی نداشت بلکه صرفا همه در حال تطبیق بودیم ببینیم ۱۰۰درصد اسامی درست است یا نه. مبادا که منتشرکننده روسیاه بماند. به حمد الهی ایشان از این آزمون روسفید بیرون آمد.
سینمای صدا و سیما پریده
هر قدر هم لو رفتن اسامی از هیجان اختتامیه بکاهد باز تماشای لحظه جایزه گرفتن هنرمندان و سخنان احتمالیشان جذاب است. برای ما که به دلیل شرایط کووید در خانه و از طریق شبکه نمایش سیما در حال دنبال کردن مراسم بودیم، تنها سانسور احتمالی را حجاب بازیگران زن و نهایتا اظهار نظرات تند و آتشین جایزه بگیران میدانستیم. غافل از اینکه کیفیت بسیار بد صدا از ابتدای مراسم چنان آزاردهنده بود که تلویزیون صلاح را بر پخش بدون صوت دید و ما را به دیدن صحنههای اختتامیه با چاشنی صدای کلیپ بیرون آمدن سیمرغ از آب مهمان کرد.
در شبکههای مجازی منتسب به جشنواره چرخیدم بلکه متوجه شوم نامزدها هنگام دریافت جایزه چه گفتهاند که من نشنیدمِ. آنجا هم چیزی عایدم نشد. به همین تصویر بیصدا قانع شدم و منتظر لحظه جایزههای هیجان انگیز بازیگران؛ که یکباره سکانسهایی از فیلم سینمایی «رنگ خدا» بر آنتن شبکه نمایش نشست. صبوری کردم تا مشکل حل شود و پخش مستقیم مراسم را ببینم که در ادامه سکانسهای «یه حبه قند» ظاهر شد.
خب این جشنواره در تکامل خود رویدادهایی داشت که نمیشد از چیزی تعجب کرد. دقایقی گذشت تصویر آمد و دوباره قطع شد. این بار به شعور مخاطب احترام گذاشتند و با درج زیرنویس «پخش مراسم تا دقایقی دیگر» صبر را جایز دانستم.
تصویر آمد اما از صدا همچنان خبری نبود. یادم آمد جشنواره صفحه اینستاگرام دارد و مطابق سالهای گذشته در لایو میتوانم باقی را از دست ندهم. آنجا هم خبری نبود. به هر حال صبوری جواب داد و هنگام اعلام بهترین کارگردانی صدا و تصویر را با هم داشتیم.
نکته جالبی که به دلیل حذف صدا از آن غافل ماندم ، اعلام نمایشی ملتهب محمد سلوکی مجری برنامه بود که تلاش میکرد بیان نام برنده را شگفتانهای دلهرهآور جلوه دهد. در حالی که ما در حال تطبیق اسامی لو رفته بودیم.
تمرین در شیوه اجرا و کارگردانی پیش از مراسم به مانند آنچه در مهمترین رویدادهای جهانی وجود دارد؛ نیز نه فقط در این دوره که اساسا در هیچ رویدادی در ایران جایی ندارد. رفتارها به گونهای بد که انگار هیچ کس نمیداند آیتم بعدی چه قرار است باشد.
به نظر میرسد بیشترین تمرین را سلوکی داشته که سالهاست اجرای اختتامیه فجر را به عهده دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری