سینماسینما، نغمه خدابخش
چند سالی است که پادکست یا همان «رادیوی اینترنتی» یکی از ابزار دنیای تکنولوژیست که مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران خود را دارد. این امکان در سال ۲۰۱۴ در اروپا پدید آمد و پس از آن فراگیر و به مراتب پیشرفته تر شد و در موضوعات مختلفی از جمله تاریخی، موسیقی، داستانی، سینمایی و عکاسی ارائه شد. اوایل به صورت تک نفره اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار میداد و بعدها بصورت کنفرانسهای دو یا چند نفره با موضوعات مختلف ضبط و پخش میشد. گویا خلاقیت تبدیل کتاب فیزیکی به کتاب صوتی نیز از ایده پادکست نشات گرفته تا باعث ترغیب و تشویق مخاطب دنیای امروز با مشغله های متعدد به کتابخوانی و یا در واقع کتاب شنوایی! شود و اینگونه کتابها به صورت فایلهای صوتی در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار گرفت تا در موقعیتهای مختلف بتوانند دسترسی داشته باشند و استفاده کنند.
به مرور پادکستهای صوتی در فضایی چون اینستاگرام با قرار دادن عکس و یا ویدئوهای مرتبط یا غیرمرتبط! با موضوع پادکست با محدودیت زمانی یک دقیقه ای به تصویر تبدیل و به پیشرفته ترین شکل ممکن در آمد.
دست به قلمان از این فرصت استفاده کرده و نوشته ها و دلنوشته های خود را با فرمت جدید منتشر کردند و فضای مجازی فرصتی شد برای دسترسی بیشتر به پادکستهای کوتاه، یک دقیقه ای و گاه طولانی. البته با توجه به این مطلب که در ابتدا عنوان پادکست برای فایلهای صوتی به کار برده میشد و اینگونه نیز در اذهان جا افتاده، باید عنوانی دیگر برای این نوع از هنر نمایشی و ویدئویی برگزید.
در مدت اخیر با توجه به فضای حاکم بر جامعه و جهان و قرنطینه اجباری شاهد انواع پیشرفته تری از اینگونه ویدئوها و پادکستها هستیم. گویا ویروس منحوس کرونا باعث شکوفایی استعدادها و خلاقیتهایی شده که شاید در خلال روزمرگیها و مشغله های زندگی امروزی چنین امکانی به وجود نمی آمد.
جوانان خلاقی که با رواج پادکست شروع به نوشتن و تولید محتواهای صوتی کرده بودند به فکر افتادند تا آنرا به هنر نمایش ارتقا ببخشند و از این فرصت استفاده کرده و با کمترین امکاناتی چون گوشی موبایل و دوربینهای فیلمبرداری ساده، در محیطهای دنج و خلوت، بنا به موقعیت پیش آمده، داستانهای کوتاه خود را به تصویر کشیدند و محصولی تازه تولید کردند نمونه قابل توجهی که اخیرا دیده ام پادکست داستانی با عنوان مجازی سکوت آیینه کاری از «عارف میری»است که قابلیت تبدیل به فیلم کوتاه و چه بسا با بسط و گسترش روایت و داستان، به فیلم بلند سینمایی را دارد. بحث ایرادات بدیهی که این قبیل کارها دارد قطعا قابل بحث است اما نکته مهم و قابل توجه این است که در زمانه ای که ساخت فیلمهای سینمایی بلند و کوتاه همچون مشاغل دیگر تعطیل شده و کارگردانان بنام امکان ساخت بیگ پروداکشنهای خود را ندارند جوانان مستعد که شاید هیچگاه فرصت و امکان ساخت فیلم حتی در فرمت فیلم کوتاه در سینمای ایران برایشان فراهم نمیشد دست بکار شده و قلم و صدا را به تصویر درآوردند. استقبال مخاطب از این فرمت خلاقانه در درجه اول علاقمندی تماشاگر ایرانی را به داستانگویی و پس از آن هنر تصویر نشان میدهد.
چه بسا استقبالی که در فضای مجازی از این استعدادها شود در آینده شاهد ورود فیلمسازان جوان و با استعداد و خلاق در عرصه سینما و تئاتر باشیم. به شرط آن که متولیان و دست اندرکاران این استعدادها را دست کم نگیرند و فرصت و امکانات لازم را در اختیار آینده سازان هنر تصویر قرار دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- فیلم «جاده خاکی» در فرانسه روی پرده رفت/ آمار تماشاگران
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





