سینماسینما، سینا اخباری
«دسته دختران» قصد دارد در ادامه ویلایی ها گوشه ای از نقش زنان در جنگ را به تصویر بکشد اما این بار نه در پشت جبهه، بلکه شاید جایی فراتر از خط مقدم. در ویلایی ها خبری از انفجار و تیر و ترکش نبود و فیلمساز تمام تمرکز را روی روابط انسانی و عاطفی بین شخصیت ها گذاشته بود و حاصل کار هم موفق از آب درآمده بود. اما دسته دختران دومین فیلم بلند منیر قیدی، درست برعکس ویلایی ها تمام توان و تمرکز خود را بر عناصر فنی تولید گذاشته است. یعنی درست همان عناصری که قابل قبول و یا حتی درخشان از آب درآمده است و درواقع از قصه و فیلمنامه و پرداخت جزئیات خبر چندانی نیست.
دسته دختران روایت چند زن است که در روزهای نخست جنگ و در آستانهی سقوط خرمشهر در قالب دسته ای کوچک همپیمان شده اند. اما مشخص نیست با چه هدفی دور هم جمع شده اند. نقطه آشنایی شان کجاست؟ اشتراک شان در چیست؟ فقط در دالانی از بمب باران و انفجار به دنبال هم می روند و بازهم به درستی معلوم نیست که قرار است چه کار کنند. چندین بار در ابتدای فیلم تاکید بر آموزش دیدگیشان می شود و در ادامه چیزی از مهارت و آموزشدیدگی در رفتار و عملکردشان نمی بینیم. نه از قصه خبری هست و نه حتی از بازی و دیالوگ، هیچکدام از شخصیت ها جز شخصیت سیمین با بازی فرشته حسینی (که کاراکتری کمتر دیده شده را به نمایش می گذارد و بازی قابل قبولی را هم ارائه می دهد) باور پذیر نیستند و بازی ها و لهجه ها در سطح انتظار نیستند و از همین روست که شاید دسته دختران تنها به مدد جلوه های ویژه سنگین و قوی و سایر عناصر فنی، تصویری عریان و رقت انگیز از خشونت جنگ ترسیم می کند.
اما آن چیزی که در این بین موفق ظاهر می شود موسیقی فیلم است. ستار اورکی که دومین همکاری خود با منیر قیدی پس از ویلایی ها را تجربه می کند، جغرافیا و اقلیم فیلم را به خوبی میشناسد و درک کاملی از فضای جنگ و شرایط حاکم بر آن دارد، نکاتی که باعث می شود مثل همیشه موسیقی اثر گذاری را از او بشنویم.
موسیقی دسته دختران هر آنچه فیلم ندارد را دارد، قصه دارد، بار دراماتیک دارد، لحن و روایتگری دارد و هر چند شاید در رده موسیقی هایی متکی بر ملودی نباشد اما بخودی خود یک موسیقی سرپاست و از ریتم و تمپو گرفته تا رنگ آمیزی سازی متناسب با موضوع، هر آنچه لازم است، در خود دارد. آهنگساز برای تمام لایه هایی که فیلم و شاید ایدهی فیلم طلب میکرده و حتی فیلمساز از آن غافل شده، موسیقی ساخته است، مجموعه ای از تم ها و فضاسازی های متنوع و اثر گذار که با وجود تکثر در سکانس های مختلف، یک نخ کلی دارند و آنهم همذات پنداری لحظه به لحظه آهنگساز با اتفاقات فیلم است.
فضای صوتی و آمبیانس صحنه مملو از صدای انفجار و فریاد است و موسیقی کار سختی برای شنیده شدن و تاثیر گذاشتن دارد، اما این اتفاق به خوبی در دسته دختران افتاده است و اغراق نیست اگر بگوییم به نوعی ستار اورکی و موسیقی اش، وظیفه جبران نقایص و فقدان بسیاری از ظرافت ها و جزئیات غیر فنی فیلم را به دوش می کشد و نمی گذارد که دسته دختران فیلم ضعیف تری به نظر برسد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟