سینماسینما، سینا اخباری
«دسته دختران» قصد دارد در ادامه ویلایی ها گوشه ای از نقش زنان در جنگ را به تصویر بکشد اما این بار نه در پشت جبهه، بلکه شاید جایی فراتر از خط مقدم. در ویلایی ها خبری از انفجار و تیر و ترکش نبود و فیلمساز تمام تمرکز را روی روابط انسانی و عاطفی بین شخصیت ها گذاشته بود و حاصل کار هم موفق از آب درآمده بود. اما دسته دختران دومین فیلم بلند منیر قیدی، درست برعکس ویلایی ها تمام توان و تمرکز خود را بر عناصر فنی تولید گذاشته است. یعنی درست همان عناصری که قابل قبول و یا حتی درخشان از آب درآمده است و درواقع از قصه و فیلمنامه و پرداخت جزئیات خبر چندانی نیست.
دسته دختران روایت چند زن است که در روزهای نخست جنگ و در آستانهی سقوط خرمشهر در قالب دسته ای کوچک همپیمان شده اند. اما مشخص نیست با چه هدفی دور هم جمع شده اند. نقطه آشنایی شان کجاست؟ اشتراک شان در چیست؟ فقط در دالانی از بمب باران و انفجار به دنبال هم می روند و بازهم به درستی معلوم نیست که قرار است چه کار کنند. چندین بار در ابتدای فیلم تاکید بر آموزش دیدگیشان می شود و در ادامه چیزی از مهارت و آموزشدیدگی در رفتار و عملکردشان نمی بینیم. نه از قصه خبری هست و نه حتی از بازی و دیالوگ، هیچکدام از شخصیت ها جز شخصیت سیمین با بازی فرشته حسینی (که کاراکتری کمتر دیده شده را به نمایش می گذارد و بازی قابل قبولی را هم ارائه می دهد) باور پذیر نیستند و بازی ها و لهجه ها در سطح انتظار نیستند و از همین روست که شاید دسته دختران تنها به مدد جلوه های ویژه سنگین و قوی و سایر عناصر فنی، تصویری عریان و رقت انگیز از خشونت جنگ ترسیم می کند.
اما آن چیزی که در این بین موفق ظاهر می شود موسیقی فیلم است. ستار اورکی که دومین همکاری خود با منیر قیدی پس از ویلایی ها را تجربه می کند، جغرافیا و اقلیم فیلم را به خوبی میشناسد و درک کاملی از فضای جنگ و شرایط حاکم بر آن دارد، نکاتی که باعث می شود مثل همیشه موسیقی اثر گذاری را از او بشنویم.
موسیقی دسته دختران هر آنچه فیلم ندارد را دارد، قصه دارد، بار دراماتیک دارد، لحن و روایتگری دارد و هر چند شاید در رده موسیقی هایی متکی بر ملودی نباشد اما بخودی خود یک موسیقی سرپاست و از ریتم و تمپو گرفته تا رنگ آمیزی سازی متناسب با موضوع، هر آنچه لازم است، در خود دارد. آهنگساز برای تمام لایه هایی که فیلم و شاید ایدهی فیلم طلب میکرده و حتی فیلمساز از آن غافل شده، موسیقی ساخته است، مجموعه ای از تم ها و فضاسازی های متنوع و اثر گذار که با وجود تکثر در سکانس های مختلف، یک نخ کلی دارند و آنهم همذات پنداری لحظه به لحظه آهنگساز با اتفاقات فیلم است.
فضای صوتی و آمبیانس صحنه مملو از صدای انفجار و فریاد است و موسیقی کار سختی برای شنیده شدن و تاثیر گذاشتن دارد، اما این اتفاق به خوبی در دسته دختران افتاده است و اغراق نیست اگر بگوییم به نوعی ستار اورکی و موسیقی اش، وظیفه جبران نقایص و فقدان بسیاری از ظرافت ها و جزئیات غیر فنی فیلم را به دوش می کشد و نمی گذارد که دسته دختران فیلم ضعیف تری به نظر برسد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد