سینماسینما، امیر اثباتی
…روز ملی سینمای ایران روزی خواهد بود که:
سینماگران مجبور نباشند برای ساختن و نمایش آثارشان از کسی اجازه و «پروانه!» بگیرند. آزادیِ اندیشه و بیان، حقِ همگان و بهخصوص اندیشمندان و هنرمندان است. امتیازی نیست که به برخی کسان مرحمت فرمایند و عدهای را از آن محروم کنند.
اعضای واقعیِ حرفهها و مشاغل گوناگون سینمایی به درجهای از دانشِ حرفهای و بلوغ و آگاهیِ صنفی رسیده باشند که بتوانند با مشارکتِ فعال، همبستگی و صدای رسا مطالباتِ بهحقِ خود را پیگیری کنند و خواستار احقاق حقوقِ بدیهی و مسلّم خود شوند؛ از امنیت شغلی تا بیمهٔ بیکاری و از قراردادهای واحد تا شرایط استانداردِ کار و…
خانهٔ سینما -جامعهٔ اصناف سینمایی- قادر باشد بدون مزاحمتها و دخالتهای دولتی و حکومتی، در ساختاری اصلاحشده، کارآمد و مستقل، نه تنها مناسباتِ حرفهای، صنفی و تشکیلاتی میان اعضایش را بهدرستی و در راستای منافع مشترکِ آنان مدیریت کند، بلکه با تکیه بر بیش از صد سال آزمون و خطا در تجربهٔ سینما و تولید و نمایش فیلم در ایران و جهان، تلاش کند صنعت سینمای کشورمان را از نظر کمّی و کیفی به سطح کشورهای پیشرفته در این عرصه برساند تا سینماگران ما نیز از مزایای آن برخوردار شوند.
در کنار سینمای سرگرمیساز و تجاری که رونق آن لازمهٔ تداوم حیات این صنعت است، سینمای هنر، اندیشه و تجربه نیز فضای کافی برای تنفس و ارتباط با مخاطبِ خود داشته باشد و از حمایت لازم -که صرفاً دولتی نیست- برخوردار باشد. اعتبارِ جهانیِ سینمای ایران مدیونِ حساسیت، جسارت، توانایی، خلاقیت و نوآوریهای چنین سینما و سینماگرانی است. راهکارهای دستیابی به این هدف را اهالی سینما بهتر از هر کسی تشخیص میدهند؛ نیازی به سیاستگذاریهای غیرفرهنگیِ شوراهای حکومتی و سیاستبازانِ حوزهٔ فرهنگ نیست!
تصویر واقعیِ زندگیِ جامعهٔ ایران در فیلمها به نمایش گذاشته شود و سینماگران ناچار نباشند به دلیل قوانین نادرست به تماشاگران دروغ بگویند.
همهٔ افراد و مؤسساتِ تولید و نمایشِ حکومتی یا وابسته به سازمانها و نهادهایی که بودجههایشان از منابع متعلق به مردم (بیتالمال) تأمین میشود از میدان رقابتِ نابرابر با بخشِ خصوصی خارج و بساطِ رانتخواریشان برچیده شود.
رسانههای مستقل (غیر حکومتی)، بهخصوص شبکههای خصوصی تلویزیونی -که فعلاً با قانونِ ضد فرهنگیِ انحصاریِ حاکمْ وجود خارجی ندارند!- بتوانند با شفافسازی، اصلاعرسانی، و نقدِ جدیِ آثار سینمایی، نقش حمایتگر و تأثیرگذار خود را در همراهی با سینمای ملی ایفا کنند.
و…
و هر سال در آن روز «جشن خانهٔ سینما» پرشور و باشکوه برگزار شود و فرصتی باشد برای تاباندنِ نور به دستاوردهای سالانهٔ سینماگران و تجلیل از بزرگانِ سینمای ایران.
به امیدِ آن روز.
۲۱ شهریور ۱۴۰۳
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





