سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
خبر آمد که فیلم کپی برابر اصلِ عباس کیارستمی در فهرست یکی از برترین فیلمهای سینمای فرانسه در قرن بیست و یکم قرار گرفته است. با این خبر، عاشقانه به سبک کیارستمی، یادم آمد قصد داشتم یادداشتی دربارهی ژانر عاشقانه بنویسم که مدام به تعویق میافتاد. انگار وقتاش رسیده. همین الان مینویسم… سالهاست که یک فیلم عاشقانهی درست و حسابی ندیدهام. شما دیدهاید؟ از آخرین عاشقانهی شورانگیزی که تماشا کردهاید چقدر گذشته؟ در فیلمها حرف از عشق زیاد است اما عاشقانه نیست. بنظرم میرسد که بهترین و اثرگذارترین عاشقانهها وقتی اتفاق میافتند که اشتیاق و بیقراری عاطفی ِ عمیق دو انسان، گام به گام، درست جلوی چشمان تماشاگر شکل بگیرد؛ یعنی شاهد شکلگیری عشق باشیم نه اینکه فقط با گفتار مدعیِ آن باشیم. این نوع عشق یک فرآیند است نه رویداد؛ با جرقهی یک اتفاق آغاز میشود اما در یک فرآیند ساخته میشود و جان میگیرد و گریبان عاشق و معشوق و تماشاگران را رها نمیکند. اگر این معیار را بپذیریم کازابلانکا دیگر یک عاشقانهی تمامعیار نیست چون فرایند شکلگیری عشق را ندیدهایم و احتمالاً جاذبه اصلیاش را از نیروی دیگری میگیرد اما سینما پارادیزو عاشقانه است چون جلوی چشم ما اتفاق میافتد. ویژگیِ دیگرِ بهترین عاشقانهها این است که پیرنگ داستانیِ آنها موازی با پیرنگی پیش میرود که در سطح داستانی از مضمون عشق دور است اما در سطح استعاری، تجسم عینی عشق داستان میشود. خوشتر آن باشد که سرّ ِ دلبران گفته آید در حدیث دیگران…
دارم به این افکار که در سرم میچرخند فکر میکنم که تیزرِ برنامهی فریدون جیرانی را میبینم. دو بازیگر جوانِ یک سریال را دعوت کرده. یکی از کارهای شبکهی نمایش خانگی که ظاهراً عشق بخشی از محتوای آن است. جیرانی کنجکاوانه -برای فهم نسل جدید- از بازیگر میپرسد واقعاً هنوز عشق وجود دارد؟ البته منظورش آن سازهی مفهومی آرمانی خیالانگیز است نه این دلبستن و کَندنهای امروزی. چند ساعت بعد، یکی از دوستانم -بدون آگاهی از این افکار سرگردان- کلیپی از مصاحبهی کیارستمی را برایم میفرستد. مصاحبهای که چند سال قبل آن را دیده بودم. حرفهای کارگردان بزرگ و عزیز ما دربارهی عشق نکتهی تازهی روشنگرانهای ندارد. بنظر میآمد در سالهای آخر زندگی، عشق برایاش مسأله شده بود و این دغدغه را در چند فیلم آخرش دیده بودهایم، اما متأسفانه فرصت پیدا نکرد تا در این باره کندوکاوهای خلاقانهاش را به کشف سرزمین ناشناختهای برساند؛ شاید هم رسیده بود ولی هنوز یافتههایاش به مفهوم و واژه تبدیل نشده بودند.
از این مفروضات که بگذریم آیا سؤال این است که چون عشق در جامعه نیست در داستانگویی و سینما هم از بین رفته؟ آیا کسی دیگر شایستهی دوستداشتنِ عاشقانه نیست؟ البته که سرشت هنر، آفرینشگری است و میتواند آنچه نباشد را هم تخیل خلاق کند اما هنر، بازنمایی هم هست؛ بنابراین آنچه در فرد و جامعه رو به نابودی برود طبیعی است که در سینما هم منقرض شود. نگوئید در ترانههای عامهپسند یا والاپسند، شب و روز از عشق میگویند. فیلم با ترانه فرق میکند. ترانهها -معمولاً- مدیحهسرایی یا مرثیهسراییاند؛ لیریک هستند نه دراماتیک. فیلم لیریکِ عاشقانه هم میشود ساخت ولی دو زار نمیارزد! بنابراین اگر آن فرضیه درست باشد که چون ما دیگر عاشق نمیشویم ژانر عاشقانه دارد منقرض میشود باید پرسید چرا عشق حقیقی در حال احتضار است؟
چند دلیل به نظرم میرسد که بعضی از آنها پارادوکسیکالاند. اولین و مهمترین دلیل، نسبت انسان مدرن با ایدئالیسم است. دقیقتر بگویم، نسبت انسان پسا-مدرن؛ یعنی انسانی که از عصر قطعیتِ سنت به نسبیت مدرن و بعد به عدم قطعیتِ کوانتومیِ پسا-مدرن رسیده. بیباوریِ این انسان جدید نه فقط بخاطر مصائبی که ایدئالیسم جمعی بر او تحمیل کرد، بلکه بنیان معرفتشناختیاش بر عدم قطعیتِ نامحدود و بییقینی محض است. آیا انسانِ آه ای یقین گمشده میتواند عاشق شود؟ بنظرم دوست داشتنِ عاشقانه بدون یقین ممکن نیست. چرا؟ بِمانَد! عشق حقیقی از زهدانِ خودآرمانیِ ما زاده میشود. چرا؟ بماند! (این بماندها برای پرهیز از طولانیشدن متن است). اساساً آرمانگراییها همگی تلاشی هرچند ناکام برای دستیابی به روایتی رمانتیک از زندگی بودهاند، بنابراین، بدون یک جهاننگری ایدئالیستی و فقدان خودآرمانی چگونه عاشق شویم؟
جهان و انسان جدید بر فردگرایی افراطی استوار شده است؛ عاشقی بدون فردیّت هم ممکن نیست اما این فردگرایی افراطی بسیار مستعد خودمداری و لذتجویی بیحد و مرز است. در تاریخ انسان، کدام عشق حقیقی با خودخواهی چشم به جهان گشوده است؟ عشق بی خودشناسی نیز ممکن نیست. خودشناسی هم بدون نگرش انتقادی به خود امکان پذیر نمیشود؛ خودمداری و خودشیفتگی انسان جدید نمیگذارد کسی خود را بشناسد. همه در خود گم شدهاند و کسی که خودش را پیدا نکند و نشناسد هرگز عشق را پیدا نخواهد کرد. عشق برای انسان نو، با عقلانیت انتقادیاش، نوع خاصی از فهمیدهشدن است. روایتی غیررمانتیک و رئالیستی از انسان، چگونه میتواند به علم کیمیاگری عاشقی باور داشته باشد؟ حاکمیت عقل حسابگر و کالاییشدگیِ تمام وجوه انسانی و بیش از همه بیچشمداشتدوستداشتن را، عشق را، از صحنهی زندگی پاک کرده است.
هرچه شناخت ما از هم بیشتر میشود هم عشق ناممکنتر میشود! علم روانشناسی، نگرش شمایلانگار از انسان را در هم شکسته است؛ شمایلانگاری یعنی صورت و سیرت را یکی دانستن. جمال را همان کمال دانستن. مثل شمایل مسیح که صورت او بر مبنای انگارهی سیرت او نقاشی شده درحالی که چهرهی واقعی بازسازیشدهاش، با استفاده از یافتههای باستانشناسانه، شباهتی به آن شمایل ندارد. تمثالهای مذهبی در فرهنگ ما هم از این قاعده تبعیت میکنند. در سینما هم شاید یکی از دلایل محبوبیت سوپراستارهای زن سینمای کلاسیک همین بود. آنها شمایل زن آرمانی بودند و عشقانگیز. یگانگی کمال و جمال. در روانشناسی به این شمایلانگاری میگویند پدیدهی آنچه زیباست خوب است (what is beautiful is good).
اما شمایلشکنی در انساننگری جدید پیامدهای مهمی در نگرش به زنان هم داشته است. با این نگاه و پس از این دگردیسی، زنان کمتر مظهر عشقاند و از آنجا که جایگاه طبیعیِ آنان در مقام معشوقبودن است این تغییر نگرش نتیجهاش انقراض سلسلهی عاشقان است! چه باید کرد؟ بماند! فقط بگویم -بنظرم- ویژگیهای جنسیتی ما ریشه در ضعفها و نقائص ما دارند و بیشتر دستمایهی تمسخرند تا تفاخر! بنابراین بیشتر قابلیت هجو شدن دارند! البته درست از وقتی که نگاه هجوآمیز به جنسیت را آغاز میکنیم آن بخش سزاوارِ سروری در وجود ما رخ نشان میدهد. جنسیت -با اتصال به آن گوهر وجودی- نسبتی با انسانیت پیدا میکند و بعد از آن است که جنسیت زیبا بنظر میرسد، دوستداشتنی، دلبُردنی و عشقآفرین؛ جنسیت از راه هجو و نفی به تعالی میرسد…
جدی نگیرید! تأملاتی بود که آمد و رفت.
*فیلمنامه نویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد