سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
این مطلب حاوی بخشهایی از داستان فیلم است
«عروسی مردم» تازهترین فیلم مجید توکلی اثری در مسیر ساختهی قبلی او یعنی «متولد ۱۳۶۵» است، فیلمی که میکوشد قصه بگوید و بر محتوایش تکیه کند.
فیلم ایدهی اولیه و سوژهی مرکزی بکری دارد؛ سوژهای کمتر تکرارشده در سینمای ایران که میتوانست با اندکی بازیگوشی در قصهپردازی و پرداخت بهتر به فیلمنامه و اجزای آن به اثری قابلقبول تبدیل شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نمیدهد.
«عروسی مردم» فیلم بازیگری و کارگردانیست. شاید اگر دو بازیگر جوان (نازنین بیاتی و شکیب شجره) را از آن میگرفتیم و اجرا نیز از شستهرفتگی فعلیاش فاصله میگرفت فیلم کمتر حرفی برای گفتن داشت. فیلمنامه آغازی هیجانانگیز دارد اما وقتی موقعیتهای آن به ورطهی تکراری بیحاصل میافتند و درنهایت نیز چنان پایان تویذوقزنندهای برای اثر انتخاب میشود متوجه میشویم که آن آغاز بکر نیز نهایتاً قربانی پرداخت ضعیف فیلمنامه و بیداستانی آن شده است. ایدههای داستانی فیلم برای رسیدن به زمان استاندارد یک فیلم بلند سینمایی کم است ضمن آنکه مسیر اصلی روایت دچار شاخ و برگیافتگی نیز نمیشود و این کمبود ضعف اصلی فیلم در فیلمنامه است. نقطهی بحران درام باورپذیر و ملموس نیست. مسالهی دزدی و محبوس کردن میهمانان در مجلس عروسی به آن بهانه، در موقعیتی واقعی بعید است اتفاق بیفتد و چنین رفتاری حتا اگر در واقعیت نیز دزدی مشابهی اتفاق افتاده باشد در یک میهمانی مجلل عروسی بیاحترامی به میهمانان محسوب میشود. ضمن آنکه پس از این نقطهی بحران موقعیتهای درام به جای پیشروی و پیچیدهتر شدن درجا میزنند و به جای تبدیل شدن به قصه، در حد همان موقعیت باقی میمانند و کمکی به پیشبرد داستان نمیکنند. همچنین شخصیتهای فیلم در طول داستان تغییری نمیکنند و تا انتها همانی هستند که بودند. این تخت بودن شخصیتها به نحوی از تخت بودن خود داستان میآید و بدترین بخش ماجرا آن است که درست در نقطهای که میتواند عطفی در درام ایجاد کند و آن را از سطح خود گامی جلوتر ببرد فیلم به شکلی ناباورانه تمام میشود در صورتیکه در آن مرحله از فیلمنامه چنین امکانی وجود داشت که بحرانهای شکل گرفته در داستان (ماجرای آشکار شدن هویت دزد واقعی شمشها، مسمومیت دارویی پیرمرد، قرعهکشی اتومبیل و …) به سرانجامی قابل قبول برسند و داستان را نیز به پایانبندی مناسبی برسانند؛ اتفاقی که رخ نمیدهد و نمیدانم که آیا چنین پایانی از همان ابتدا برای فیلم در نظر گرفته شده بود یا پایانی تحمیلیست که به واسطهی سانسور یا مسائلی دیگر به فیلم الصاق شده است؟
گرچه «عروسی مردم» در اجرا فیلم تمیز وشستهرفتهای است و کارگردانی خوبی دارد اما فیلم فاقد فرمی خاص یا مبتکرانه است. درواقع اجرایی خوب اما ساده کار را از رسیدن به فرمی تازه و بدیع دور کرده است. فیلمساز کوشیده است تا فیلم از ریتم نیفتد اما به دلیل تکرار واقعهای ثابت در سراسر درام خواهناخواه فیلم از جایی به بعد دچار مشکل ریتم میشود و کشش خود را برای مخاطب از دست میدهد.
جدا از اینکه منطق روایی فیلم در برخی بخشهای فیلمنامه لنگ میزند و آن را دچار حفره میکند تکههای پازل ساختار معمایی فیلم نیز درست چیده نمیشوند. فیلمساز موفق میشود فیلمنامه را بارها تا آستانهی تعلیق پیش ببرد و مجدداً آن را از آن نقطه دور کند. تعلیقهای فیلمنامه به سرانجام نمیرسند و همین امر مخاطب را مدام با چراییهایی روبهرو میکند که پاسخی برایشان نمییابد.
ضمن آنکه حتا با در نظر گرفتن خیالی بودن فیلم باز هم بهتر آن بود که روایت مطرح شده در درام به نتیجهای قطعی و پایانی محتوم میرسید تا دست کم دو شخصیت دلیلی برای انصراف از تصمیم کوتاه و ناگهانیشان داشته باشند.
از امتیازات فیلم همسویی و همبافت بودن جنس بازیها با هم و با کارگردانی اثر است. کارگردانی و بازیگری در فیلم متناسباند. بازی نازنین بیاتی از برگهای برندهی «عروسی مردم» است. احترام برومند نیز بازی درخشانی دارد. شکیب شجره میکوشد تا همگام با بیاتی جلو رود و بازی قابل قبولی دارد. کاراکتر خواهر عروس با بازی زهرا داودنژاد میتوانست کاملتر باشد و بیشتر به آن پرداخته شود اما متأسفانه نقش در سطح باقی میماند و همین امر تواناییهای اثباتشدهی بازیگری داودنژاد را نیز در سایه نگاه میدارد.
درنهایت به زعم من «عروسی مردم» گامی عقبتر از فیلم قبلی کارگردانش است؛ فیلمی که ایدهی بکر اولیهی آن قربانی پرداختی سطحی و کلیشهای شده و موقعیتهای داستانی آن به درستی به قصه تبدیل نشدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «زمستان بود» و سه جایزه از دو جشنواره/ نازنین بیاتی بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم هند شد
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- «پیرپسر»؛ یک حماسهی مبتکرانه
- کتاب «احترام برومند» منتشر شد
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





