سینماسینما، محدثه واعظیپور
«علفزار» یک شروع خوب و غافلگیرکننده دارد، به انتظاری که برای بیننده به وجود میآورد، پاسخی در خور میدهد و در نهایت جمله پایانی که در ابتدای تیتراژ آخر ثبت میشود، همانی است که باید، تا فیلم از بند ممیزی احتمالی رها شود. کاظم دانشی در نخستین فیلمش که موضوع ملتهب و جذابی دارد، نشان میدهد روایتگری میداند و هنرش، تنها کشف یک موضوع جنجالی نبوده است. توجه به مسائل زنان که این روزها بیش از گذشته، مد شده، میتوانست تنها برگ برنده «علفزار» باشد، اما فیلم قصهاش را درست تعریف میکند، تعلیق و پیچیدگی دارد و قربانی جریانهای مورد پسند روز نمیشود. «علفزار» بر خلاف فیلم «ابلق» (نرگس آبیار) که در سکانس دورهمی زنان محله، به دام شعارزدگی و بیانیه صادر کردن درباره حقوق زنان میافتاد، سقوط نمیکند.
قهرمان فیلم امیرحسین (پژمان جمشیدی) که طبق قواعد ژانر یک مشکل شخصی هم دارد، با سماجت و یک تنه علیه فساد سازماندهی شده میایستد. او در نگاه اول، خصوصیات یک قهرمان دوست داشتنی را ندارد. تلخ و جدی به نظر میرسد و در سکانس بازبینی صحنه قتل کودک، خشک و نچسب است، اما به مرور به شخصیت محبوب و جذاب فیلم تبدیل میشود. قهرمانی که اجازه میدهد زن معتاد (صدف اسپهبدی) بدون طی کردن مراحل قانونی، برای فرزندش شناسنامه بگیرد.
در «علفزار» سه قصه با هم روایت میشوند. قصههایی که ارتباطی با هم ندارند، اما پازل شخصیتی امیرحسین را کامل میکنند. بازپرسی که میتواند در پیگیری ماموریتی خطای شخصی داشته باشد (در پرونده قتل کودک)، در دو پرونده تجاوز در باغ و شناسنامه دختر خردسال، دو وجه دیگر از شخصیت خود (هوش و احساس مسئولیت) را نشان میدهد. فیلم در روایت این سه قصه، یکدستی و انسجام دارد و از نفس نمیافتد. گرهها، به موقع باز میشوند و فیلم به واسطه آنچه ممکن است رخ بدهد (راز شبنم (ستاره پسیانی) فاش شده و مهران (عرفان ناصری) ویران میشود) سرپا میماند. تصویری که فیلمساز از برادرها (طبقه فرودست) نشان میدهد، هوشمندانه است. آنها ظاهرا مظلوم و قربانی هستند، اما خشونتی که علیه سارا (سارا بهرامی)، شبنم و الهام (ترلان پروانه) انجام دادهاند، فراتر از التماسهای مادر (مائده طهماسبی) و ظاهر مظلوم آنها خود را عیان میکند.
«علفزار» با نگاهی حرفهای ساخته شده، استانداردهای یک فیلم خوب را دارد، پس شاید صحبت کردن از انتخاب بازیگرها و بازیهای فیلم، توضیح واضحات باشد. اما از میان بازیگران، مهدی زمینپرداز پس از بازی در نقشهایی تکراری و غیرجذاب، در نقشی کوتاه در «علفزار» غافلگیرکننده است. نقش خوب نوشته شده زن معتاد، با بازی صدف اسپهبدی که استعدادی تازه کشف شده است، وجهی تازه از این جنس زنان و مشکلاتشان را برجسته کرده است.
«علفزار» در فضای تکراری سینمای ایران، در میان کمدیهای مبتذل و فیلمهای نفروش پرادعا، برای مخاطب ساخته شده است. اگر چه به او باج نمیدهد و به هر قیمتی نمیخواهد متفاوت باشد. «علفزار» برای طیفی از تماشاگران سینمای ایران که در بلبشوی تولید و اکران، دلسرد از تماشای فیلمی جذاب هستند، گزینه مناسبی است. فیلمی که اشتیاق برای تماشای اولین تجربه کارگردانی کاظم دانشی را در تماشاگرش به وجود میآورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «ناصدا» به تهیهکنندگی سارا بهرامی روی صحنه میرود
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت