سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی:
باردیگر بحث های مربوط به انتخاب و فرستادن بهترین نمونه از فیلم های تولید شده ی سال گذشته ی سینمای ایران، به عنوان نماینده ی شایسته ی سینمای ما به اسکار ۲۰۱۷ در رسانه های مختلف کشور به ویژه در مطبوعات و سایت ها ی سینمایی داغ شده است و بازار اظهار نظرکارشناسان، منتقدان سینمایی و دست اندرکاران فیلمسازی، گرم تر از همیشه به نظر می رسد!
«آکادمی علوم و هنرهای سینمایی» (Academy Of Motion Picture Arts and Sciences ) ( اسکار ) امسال به هشتاد و نهمین دوره ی برگزاری خود می رسد. تنه ی اصلی جوایز اسکار به فیلم های انگلیسی زبان اختصاص دارد و تنها یک بخش محدود، به فیلم های خارجی غیر انگلیسی زبان در این رویداد مهم مربوط می شود. در این بخش، ازکشورهای مختلف، آثاری اولویت حضور پیدا میکنند که در میان آثار تولید شده در آن کشور دارای مزیت های شاخصی باشند و پیش از هرچیز بتوانند معرف «سینمای ملی» و ویژگی های اجتماعی ، فرهنگی و اقلیمی کشور سازنده ی آن فیلم ها باشند.
با توجه به سابقه ی حضور در سه دوره از ادوار گذشته ی «هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار»، باید بگویم که متاسفانه مثل بسیاری از برنامههای دیگر دراین دیار، مسئولان دست اندرکار با خونسردی خاصی – که ای کاش کمی هم رنگ وبوی شکیبایی به خود می گرفت ! و گاه حتی با نوعی بی تفاوتی و بی اعتنایی آگاهانه به این رویداد مهم وشاخص هنری در عرصه ی جهانی ، در واپسین روزها و گاه در یکی دو هفته ی پایانی مهلت باقیمانده، با انتخاب یک هیئت ۹تا ۱۱ نفره و گزینش ِ اولیه ی نزدیک به ۱۰ فیلم به نسبت قابل اعتنا، طی چند جلسه بحث و گفت و گوهای فشرده و رایزنی های لازم، دامنه ی انتخاب هایشان را محدود و محدودتر می کنند تا به دو- سه فیلم نهایی برسند و سرانجام با توجه به اکثریت اعضا و در موارد نادری نیز ه اتفاق آرا به جمع بندی نهایی می رسند.
برای معرفی به اسکار ۲۰۱۷ ، با توجه به آیین نامه ی پذیرش فیلم در بخش فیلم های خارجی غیر انگیسی زبان و مزیت های نسبی هر یک از فیلمهای قابل اعتنا، به تر تیب الفبایی میتوان پیشبینی کرد که در نخستین دور گفت وگوها و رایزنیهای اولیه، فیلمهای زیر در دایرهی بحث و انتخاب قرار داده میشوند:
«ابد ویک روز» ( سعید روستایی ) ، «اژدها وارد می شود» ( مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «بادیگارد» (ابراهیم حاتمیکیا)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «ناهید» (آیدا پناهنده) ….. و به احتمال زیاد، یکی دو فیلم دیگر!
برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار ، باید توجه داشت که نمایش موفق یک فیلم در نمایش همگانی آن در ایران از یک سو و داشتن پخش کننده ی معتبر بین المللی برای همان فیلم از سوی دیگر، می تواند فرصت های مناسب تری برای فیلم معرفی شده به اسکار، در این رقابت دشوار بین المللی ایجاد کند. صد البته که گذشته از همه ی این ها ، انسجام وساختار مستحکم یک فیلم سینمایی خارجی غیر انگلیسی زبان که بتواند تصویر روشن و درعین حال تازه و متفاوتی از یک سرزمین نیز ارایه دهد ، می تواند در گزینش نهایی یک فیلم از سوی آکادمی اسکار اهمیت زیادی داشته باشد.
اگرچه در این یادداشت کوتاه فرصت ومجالی برای توضیح تفصیلی ویژگی های اختصاصی هر یک از فیلم های مورد اشاره در بالا ، وجود ندارد ، اما به نظر می رسد که در میان همین ۸ فیلم مورد اشاره، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی شرایط مناسب تری برای حضور در این رویداد مهم سینمایی ( اسکار ۲۰۱۷ ) را خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار