سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی:
باردیگر بحث های مربوط به انتخاب و فرستادن بهترین نمونه از فیلم های تولید شده ی سال گذشته ی سینمای ایران، به عنوان نماینده ی شایسته ی سینمای ما به اسکار ۲۰۱۷ در رسانه های مختلف کشور به ویژه در مطبوعات و سایت ها ی سینمایی داغ شده است و بازار اظهار نظرکارشناسان، منتقدان سینمایی و دست اندرکاران فیلمسازی، گرم تر از همیشه به نظر می رسد!
«آکادمی علوم و هنرهای سینمایی» (Academy Of Motion Picture Arts and Sciences ) ( اسکار ) امسال به هشتاد و نهمین دوره ی برگزاری خود می رسد. تنه ی اصلی جوایز اسکار به فیلم های انگلیسی زبان اختصاص دارد و تنها یک بخش محدود، به فیلم های خارجی غیر انگلیسی زبان در این رویداد مهم مربوط می شود. در این بخش، ازکشورهای مختلف، آثاری اولویت حضور پیدا میکنند که در میان آثار تولید شده در آن کشور دارای مزیت های شاخصی باشند و پیش از هرچیز بتوانند معرف «سینمای ملی» و ویژگی های اجتماعی ، فرهنگی و اقلیمی کشور سازنده ی آن فیلم ها باشند.
با توجه به سابقه ی حضور در سه دوره از ادوار گذشته ی «هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار»، باید بگویم که متاسفانه مثل بسیاری از برنامههای دیگر دراین دیار، مسئولان دست اندرکار با خونسردی خاصی – که ای کاش کمی هم رنگ وبوی شکیبایی به خود می گرفت ! و گاه حتی با نوعی بی تفاوتی و بی اعتنایی آگاهانه به این رویداد مهم وشاخص هنری در عرصه ی جهانی ، در واپسین روزها و گاه در یکی دو هفته ی پایانی مهلت باقیمانده، با انتخاب یک هیئت ۹تا ۱۱ نفره و گزینش ِ اولیه ی نزدیک به ۱۰ فیلم به نسبت قابل اعتنا، طی چند جلسه بحث و گفت و گوهای فشرده و رایزنی های لازم، دامنه ی انتخاب هایشان را محدود و محدودتر می کنند تا به دو- سه فیلم نهایی برسند و سرانجام با توجه به اکثریت اعضا و در موارد نادری نیز ه اتفاق آرا به جمع بندی نهایی می رسند.
برای معرفی به اسکار ۲۰۱۷ ، با توجه به آیین نامه ی پذیرش فیلم در بخش فیلم های خارجی غیر انگیسی زبان و مزیت های نسبی هر یک از فیلمهای قابل اعتنا، به تر تیب الفبایی میتوان پیشبینی کرد که در نخستین دور گفت وگوها و رایزنیهای اولیه، فیلمهای زیر در دایرهی بحث و انتخاب قرار داده میشوند:
«ابد ویک روز» ( سعید روستایی ) ، «اژدها وارد می شود» ( مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «بادیگارد» (ابراهیم حاتمیکیا)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «ناهید» (آیدا پناهنده) ….. و به احتمال زیاد، یکی دو فیلم دیگر!
برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار ، باید توجه داشت که نمایش موفق یک فیلم در نمایش همگانی آن در ایران از یک سو و داشتن پخش کننده ی معتبر بین المللی برای همان فیلم از سوی دیگر، می تواند فرصت های مناسب تری برای فیلم معرفی شده به اسکار، در این رقابت دشوار بین المللی ایجاد کند. صد البته که گذشته از همه ی این ها ، انسجام وساختار مستحکم یک فیلم سینمایی خارجی غیر انگلیسی زبان که بتواند تصویر روشن و درعین حال تازه و متفاوتی از یک سرزمین نیز ارایه دهد ، می تواند در گزینش نهایی یک فیلم از سوی آکادمی اسکار اهمیت زیادی داشته باشد.
اگرچه در این یادداشت کوتاه فرصت ومجالی برای توضیح تفصیلی ویژگی های اختصاصی هر یک از فیلم های مورد اشاره در بالا ، وجود ندارد ، اما به نظر می رسد که در میان همین ۸ فیلم مورد اشاره، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی شرایط مناسب تری برای حضور در این رویداد مهم سینمایی ( اسکار ۲۰۱۷ ) را خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





