سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی:
باردیگر بحث های مربوط به انتخاب و فرستادن بهترین نمونه از فیلم های تولید شده ی سال گذشته ی سینمای ایران، به عنوان نماینده ی شایسته ی سینمای ما به اسکار ۲۰۱۷ در رسانه های مختلف کشور به ویژه در مطبوعات و سایت ها ی سینمایی داغ شده است و بازار اظهار نظرکارشناسان، منتقدان سینمایی و دست اندرکاران فیلمسازی، گرم تر از همیشه به نظر می رسد!
«آکادمی علوم و هنرهای سینمایی» (Academy Of Motion Picture Arts and Sciences ) ( اسکار ) امسال به هشتاد و نهمین دوره ی برگزاری خود می رسد. تنه ی اصلی جوایز اسکار به فیلم های انگلیسی زبان اختصاص دارد و تنها یک بخش محدود، به فیلم های خارجی غیر انگلیسی زبان در این رویداد مهم مربوط می شود. در این بخش، ازکشورهای مختلف، آثاری اولویت حضور پیدا میکنند که در میان آثار تولید شده در آن کشور دارای مزیت های شاخصی باشند و پیش از هرچیز بتوانند معرف «سینمای ملی» و ویژگی های اجتماعی ، فرهنگی و اقلیمی کشور سازنده ی آن فیلم ها باشند.
با توجه به سابقه ی حضور در سه دوره از ادوار گذشته ی «هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار»، باید بگویم که متاسفانه مثل بسیاری از برنامههای دیگر دراین دیار، مسئولان دست اندرکار با خونسردی خاصی – که ای کاش کمی هم رنگ وبوی شکیبایی به خود می گرفت ! و گاه حتی با نوعی بی تفاوتی و بی اعتنایی آگاهانه به این رویداد مهم وشاخص هنری در عرصه ی جهانی ، در واپسین روزها و گاه در یکی دو هفته ی پایانی مهلت باقیمانده، با انتخاب یک هیئت ۹تا ۱۱ نفره و گزینش ِ اولیه ی نزدیک به ۱۰ فیلم به نسبت قابل اعتنا، طی چند جلسه بحث و گفت و گوهای فشرده و رایزنی های لازم، دامنه ی انتخاب هایشان را محدود و محدودتر می کنند تا به دو- سه فیلم نهایی برسند و سرانجام با توجه به اکثریت اعضا و در موارد نادری نیز ه اتفاق آرا به جمع بندی نهایی می رسند.
برای معرفی به اسکار ۲۰۱۷ ، با توجه به آیین نامه ی پذیرش فیلم در بخش فیلم های خارجی غیر انگیسی زبان و مزیت های نسبی هر یک از فیلمهای قابل اعتنا، به تر تیب الفبایی میتوان پیشبینی کرد که در نخستین دور گفت وگوها و رایزنیهای اولیه، فیلمهای زیر در دایرهی بحث و انتخاب قرار داده میشوند:
«ابد ویک روز» ( سعید روستایی ) ، «اژدها وارد می شود» ( مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «بادیگارد» (ابراهیم حاتمیکیا)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «ناهید» (آیدا پناهنده) ….. و به احتمال زیاد، یکی دو فیلم دیگر!
برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار ، باید توجه داشت که نمایش موفق یک فیلم در نمایش همگانی آن در ایران از یک سو و داشتن پخش کننده ی معتبر بین المللی برای همان فیلم از سوی دیگر، می تواند فرصت های مناسب تری برای فیلم معرفی شده به اسکار، در این رقابت دشوار بین المللی ایجاد کند. صد البته که گذشته از همه ی این ها ، انسجام وساختار مستحکم یک فیلم سینمایی خارجی غیر انگلیسی زبان که بتواند تصویر روشن و درعین حال تازه و متفاوتی از یک سرزمین نیز ارایه دهد ، می تواند در گزینش نهایی یک فیلم از سوی آکادمی اسکار اهمیت زیادی داشته باشد.
اگرچه در این یادداشت کوتاه فرصت ومجالی برای توضیح تفصیلی ویژگی های اختصاصی هر یک از فیلم های مورد اشاره در بالا ، وجود ندارد ، اما به نظر می رسد که در میان همین ۸ فیلم مورد اشاره، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی شرایط مناسب تری برای حضور در این رویداد مهم سینمایی ( اسکار ۲۰۱۷ ) را خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی