سینماسینما، حسین سلطان محمدی
به عنوان ناظر بیرونی تلویزیون، معمولا به آثار داستانی و گاه، مستند بیشتر توجه داریم تا سایر بخشهای این ساختار بسیار گسترده شده در ظرف شبکهها و مدیریتهای مختلف برای اقشار و ذائقههای متنوع. همچنین از جهت استثناها نیز، بیشتر به چهرههای هنری بهناگهان حاضر در برنامهها توجه داریم و خیلی فرصت کنیم، درگیر این میشویم که برنامه ثابت درباره سینمای داخلی داریم یا نه. اما گاهی در میانه این برنامههای متنوع، برنامهای به چشم میآید که از ابتدا برایش فرصت آزادگویی پیشبینی میشود و مخاطب، نوعی خلاف عادات را در برابر خود دارد. در سالروز عروج (فارغ از عنوان شهادت یا وفات) دکتر علی شریعتی در روز ۲۹ خردادماه، در شبکه چهار، برنامه زندهای پخش شد به نام «بازگشت به خویشتن» و در آن دو استاد دانشگاهی استخوان خرد کرده حوزه جامعهشناسی (دکتر عماد افروغ و دکتر علیرضا شجاعی زند) و دو چهره معمم (حجت الاسلام دکتر مهدی امامی) و اصطلاحا مکلا (دکتر میثم مهدیار)، با مدیریت یک مجری (دکتر محمد آقاسی) مسلط به بحث و شیوه اجرا و همراهی چندین وله بسیار هماهنگ درباره دکتر شریعتی، حضور داشتند و طی حدود ۱۴۰ دقیقه (از حدود ساعت ۲۱ و خردهای تا حدود ۲۳ و ۲۰ دقیقه)، ابعاد جدیدی از اندیشه دکتر علی شریعتی را به بحث و چالش کشاندند.
در این برنامه، بازخوانی فشردهای از اندیشههای دکتر شریعتی بیان شد. از اینکه نگاهش به ذات «نهضت» بود یا «نظام»، اینکه قابلیت خوانش امروزی از آثار او وجود دارد یا باید او را به عنوان چهرهای در تاریخ، به بایگانی سپرد. اینکه از او عبور شده یا هنوز زنده و برقرار است. و بسیار جالب بود که یکی از استادان دانشگاه تربیت مدرس (دکتر شجاعی)، در بحث خود، با بیان بریدههای اندیشه دکتر شریعتی، او را به جمهوری اسلامی وصل کرد و افزود اندیشههای وی، در نظام فعلی وجود دارد و گاه جلوتر از بیان رهبران نظام بوده است و حتی مبحث «امت و امامت» او را بسیار جلوتر و گستردهتر از واژه «ولایت فقیه» برشمردند. حتی گفته شد که او به عنوان یک کلیت بسیار خوب است اگرچه در جزئیاتی، خطا داشته است. اینکه خوانش آثار او در دوره فعلی نیز مهم است. اینکه نگرش حوزههای علمیه یا محافل دانشگاهی به او چگونه بوده است. نگاه شریعتی به امریکا، دموکراسی و … چقدر آگاهانه بوده است. اینکه وظیفه نظام اسلامی به گفته وی، مردم سازی است، نه اینکه امروز گفته می شود مردم سالاری. حتی توجه او به نهضتهای آزادیبخش در الجزایر یا ماجرای توجهش به فرانتس فانون، از زمره همان حمایتهای امروزی نظام جمهوری اسلامی از جنبشهای مقاومتی و دفاع از مستضعفان است. گفته شد که «بازگشت به خویشتن» وی، همچنان در جامعه امروزی جزو ضروریات است و باید به آن توجه کرد. برای ساختن جامعه و توجه به پیشرفت باید ابتدا از خود شروع کرد. به این هم اشاره شد که برای جامعه فعلی ما و در حوزههایی چون اقتصاد امروزی که دچار اشکال هستیم، چه دیدگاههایی از شریعتی راهگشا خواهد بود. چند وله میانی هم پخش شد که یکی از آنها، سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۰ بود که به مظلومیت شریعتی اشاره داشت هم نزد موافقانش و هم مخالفانش. حتی بحث جالبی از نشستی در جمعی بسیار گسترده از دکتر حسن رحیم پورازغدی در دفاع از شریعتی پخش شد. همه این نمونه سخنان در ولهها و سخنان شرکت کنندگان در بحث داخل استودیو، در بررسی ابعاد اندیشه دکتر شریعتی، خوانش مجدد آثار او و نقد منصفانه اندیشههایش را توصیه داشتند. جزئیات بسیاری از این برنامه قابل اشاره است و حتی از جدال و مباحثه و مناقشه احترام آمیز شرکت کنندگان در برنامه، نسبت به دیدگاههای یکدیگر، میتوان یاد کرد.
وجود چنین برنامههایی که عناصر تولید و اجرا با دقت و بدون سویه جانبدارانه، برای روشنگری وارد موضوع میشوند، مهمانان سنجیده انتخاب میشوند، گفتارها و اشارات تکمیلی هم در برنامه گنجانده میشود، در شبکه چهار سیما، تا حدودی مسبوق به سابقه بوده است و مخاطب هدف این شبکه به آنها واقف است؛ اما برای ارتباط بیشتر با مخاطب هدف، بهتر است اطلاع رسانی پخش چنین برنامههایی، به همان اندازه تولید برنامه، مهم قلمداد و به آن توجه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





