سینماسینما، مهگان فرهنگ
«سرود کریسمس ماپت» (The Muppet Christmas Carol)، ساخته برایان هنسون
این فیلم در گروه فیلم های معروفی است که با موضوع کریسمس و سال نو میلادی ساخته شده است. فیلمی آمریکایی در سبک موزیکال که برایان هنسون آن را کارگردانی کرده است و در ۱۹۹۲ منتشر شد.
فیلم بر اساس داستانی از چارلز دیکنز با نام سرود کریسمس(A Christmas Carol) ساخته شده است. این کتاب در ابتدای دههی ۱۸۴۰ در انگلستان به چاپ رسید.
چارلز دیکنز یکی از نویسندگان نامدار انگلیسی در عصر ویکتوریا بود. داستان های او بازتابی از رویدادها و شخصیتهای زندگی واقعی در جامعهی آن زمان هستند.
او در گروه نویسندگانی است که در طول زندگی اش دارای محبوبیت بوده و آثار بسیار مطرح و تاثیرگذاری چون دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، الیور توئیست و داستان دو شهر را نوشته است. اقتباس های موفق مختلفی از آثار چارلز دیکنز برای سینما، انیمیشن و سریال و نمایش صورت گرفته است.
سرود کریسمس نیز یکی از این آثار موفق است، که به فرم های مختلف ساخته شده است. شخصیت اصلی این داستان، مردی ثروتمند و خسیس است، که اسکروچ نام دارد. این شخصیت (اسکروچ) به گونه ای در داستان و آثار ساخته شده بر اساس آن، خوب و قوی است که به مرور تبدیل به یک صفت برای افراد خسیس شده است. در این داستان اسکروچ توسط روح دوستش مارلی و سه روح کریسمس دچار تغییراتی می شود.
برایان هنسون در سال ۱۹۶۳ در نیویورک ایالات متحده آمریکا با نام برایان دیوید هنسون متولد شد. به جز سرود کریسمس ماپت (۱۹۹۲)، فیلمهای بازگشت به اُز (۱۹۸۵) و هزارتو( لایرنت) (۱۹۸۶) از آثار مطرح او هستند.
فیلمنامهی فیلم را جری جول آمریکایی نوشته است، که در کارنامه اش نگارش فیلمنامه های سسمی استریت، فیلم ماپتها و ماپتهای فضایی نیز دیده می شود. مایکل کین در این فیلم نقش اسکروچ را بازی می کند که نقشی بسیار متفاوت از اوست. او در میان عروسک هایی است که باید مطابق انسان های عادی با آنها رفتار کند. قبل از شروع تولید، سِر مایکل کین به تهیهکننده و کارگردان برایان هنسون گفته بود: «من این فیلم را بازی خواهم کرد، به گونه ای که گویی با کمپانی رویال شکسپیر کار می کنم و کار را به گونه ای انجام می دهم که انگار یک نقش کاملاً دراماتیک است.»
علاوه بر بازی خوب مایکل کین، باید به حضور عروسک ها و عروسک گردانی آنها نیز اشاره کرد. جهان عروسک ها در تعامل با اسکروچ واقعی، همان داستان اسکروچ چارلز دیکنز را به مخاطب نشان می دهد. وجود عروسک ها و موزیکال بودن فیلم از نکاتی است که باعث می شود این اقتباس متفاوت به خوبی به یادگار بماند.
در داستان فیلم و همچنین داستان اصلی چارلز دیکنز، همیشه سایهی رفتارهای گذشته اسکروچ و خطاهایش دیده می شود. درونمایه داستان اجتماعی و روانشناسی است. ضمن اینکه تاثیر و کارکرد تربیتی خوبی بر مخاطب به ویژه مخاطبان کم سن و سال دارد.
دگرگونی مردی خسیس، در یک شب کریسمس که او را تبدیل به انسانی شایسته و نیک می کند در اصل داستان واقعیت و رویا به خوبی در هم تنیده است و در فیلم نیز با حضور عروسک ها و جلوه های ویژه فضای فیلم دوست داشتنی، متفاوت و تاثیر گذار است. حضور عروسک هایی که به مرور تبدیل به کاراکتر هایی هویتدار میشوند و این در توان تیم برایان هنسون است.
به خود آمدن و هویتیابی یکی دیگر از نکات مهم در این فیلم است. اسکروچ با دیدن رفتارهای خودش در گذشته و آن چه در آینده بر سرش خواهد آمد، نیاز می بیند خود را بازیابی کند. سرود کریسمس از آن جمله فیلم هایی است که همیشه در گروه فیلم های مطرح با موضوع کریسمس و همچنین اقتباسی قرار می گیرد.
منابع:
- www.britannica.com/topic/A-Christmas-Carol-film-1951
- www.imdb.com/title/tt0104940/
- www.imdb.com/title/tt0104940/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون
- فوت کارگردان فیلم «رنگین کمان سیاه»/ مایک هاجز درگذشت
- «سرود کریسمس» روی صحنه میرود/ حضور اسکوروچ بر صحنه تئاتر
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- مایکل کین به «فراریهای بزرگ» پیوست
- مایکل کین: دیگر با وودی آلن همکاری نمیکنم
- بردیا کیارس ارکستر موزیکال «الیور توئیست» را رهبری میکند
- مرگ عجیب بازیگر سرشناس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





