سینماسینما، مهگان فرهنگ
«سرود کریسمس ماپت» (The Muppet Christmas Carol)، ساخته برایان هنسون
این فیلم در گروه فیلم های معروفی است که با موضوع کریسمس و سال نو میلادی ساخته شده است. فیلمی آمریکایی در سبک موزیکال که برایان هنسون آن را کارگردانی کرده است و در ۱۹۹۲ منتشر شد.
فیلم بر اساس داستانی از چارلز دیکنز با نام سرود کریسمس(A Christmas Carol) ساخته شده است. این کتاب در ابتدای دههی ۱۸۴۰ در انگلستان به چاپ رسید.
چارلز دیکنز یکی از نویسندگان نامدار انگلیسی در عصر ویکتوریا بود. داستان های او بازتابی از رویدادها و شخصیتهای زندگی واقعی در جامعهی آن زمان هستند.
او در گروه نویسندگانی است که در طول زندگی اش دارای محبوبیت بوده و آثار بسیار مطرح و تاثیرگذاری چون دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، الیور توئیست و داستان دو شهر را نوشته است. اقتباس های موفق مختلفی از آثار چارلز دیکنز برای سینما، انیمیشن و سریال و نمایش صورت گرفته است.
سرود کریسمس نیز یکی از این آثار موفق است، که به فرم های مختلف ساخته شده است. شخصیت اصلی این داستان، مردی ثروتمند و خسیس است، که اسکروچ نام دارد. این شخصیت (اسکروچ) به گونه ای در داستان و آثار ساخته شده بر اساس آن، خوب و قوی است که به مرور تبدیل به یک صفت برای افراد خسیس شده است. در این داستان اسکروچ توسط روح دوستش مارلی و سه روح کریسمس دچار تغییراتی می شود.
برایان هنسون در سال ۱۹۶۳ در نیویورک ایالات متحده آمریکا با نام برایان دیوید هنسون متولد شد. به جز سرود کریسمس ماپت (۱۹۹۲)، فیلمهای بازگشت به اُز (۱۹۸۵) و هزارتو( لایرنت) (۱۹۸۶) از آثار مطرح او هستند.
فیلمنامهی فیلم را جری جول آمریکایی نوشته است، که در کارنامه اش نگارش فیلمنامه های سسمی استریت، فیلم ماپتها و ماپتهای فضایی نیز دیده می شود. مایکل کین در این فیلم نقش اسکروچ را بازی می کند که نقشی بسیار متفاوت از اوست. او در میان عروسک هایی است که باید مطابق انسان های عادی با آنها رفتار کند. قبل از شروع تولید، سِر مایکل کین به تهیهکننده و کارگردان برایان هنسون گفته بود: «من این فیلم را بازی خواهم کرد، به گونه ای که گویی با کمپانی رویال شکسپیر کار می کنم و کار را به گونه ای انجام می دهم که انگار یک نقش کاملاً دراماتیک است.»
علاوه بر بازی خوب مایکل کین، باید به حضور عروسک ها و عروسک گردانی آنها نیز اشاره کرد. جهان عروسک ها در تعامل با اسکروچ واقعی، همان داستان اسکروچ چارلز دیکنز را به مخاطب نشان می دهد. وجود عروسک ها و موزیکال بودن فیلم از نکاتی است که باعث می شود این اقتباس متفاوت به خوبی به یادگار بماند.
در داستان فیلم و همچنین داستان اصلی چارلز دیکنز، همیشه سایهی رفتارهای گذشته اسکروچ و خطاهایش دیده می شود. درونمایه داستان اجتماعی و روانشناسی است. ضمن اینکه تاثیر و کارکرد تربیتی خوبی بر مخاطب به ویژه مخاطبان کم سن و سال دارد.
دگرگونی مردی خسیس، در یک شب کریسمس که او را تبدیل به انسانی شایسته و نیک می کند در اصل داستان واقعیت و رویا به خوبی در هم تنیده است و در فیلم نیز با حضور عروسک ها و جلوه های ویژه فضای فیلم دوست داشتنی، متفاوت و تاثیر گذار است. حضور عروسک هایی که به مرور تبدیل به کاراکتر هایی هویتدار میشوند و این در توان تیم برایان هنسون است.
به خود آمدن و هویتیابی یکی دیگر از نکات مهم در این فیلم است. اسکروچ با دیدن رفتارهای خودش در گذشته و آن چه در آینده بر سرش خواهد آمد، نیاز می بیند خود را بازیابی کند. سرود کریسمس از آن جمله فیلم هایی است که همیشه در گروه فیلم های مطرح با موضوع کریسمس و همچنین اقتباسی قرار می گیرد.
منابع:
- www.britannica.com/topic/A-Christmas-Carol-film-1951
- www.imdb.com/title/tt0104940/
- www.imdb.com/title/tt0104940/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون
- فوت کارگردان فیلم «رنگین کمان سیاه»/ مایک هاجز درگذشت
- «سرود کریسمس» روی صحنه میرود/ حضور اسکوروچ بر صحنه تئاتر
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- مایکل کین به «فراریهای بزرگ» پیوست
- مایکل کین: دیگر با وودی آلن همکاری نمیکنم
- بردیا کیارس ارکستر موزیکال «الیور توئیست» را رهبری میکند
- مرگ عجیب بازیگر سرشناس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





