سینماسینما، عرفان پهلوانی*
در زمینهی دانشهای (علوم) انسانی و نگاه دانشگاهی (آکادمیک) به هنر، همه چیز بهگونهای شگفتانگیز با یکدیگر در پیوند هستند؛ این پیوند، در هنر و دانش بازیگری که به باور بسیاری از اندیشمندان، انسانگرایانهترین گونهی هنر است، شگفتانگیزانهتر خودنمایی میکند. برای شناخت درست بازیگری، میشاید و میباید که در راه انسانشناسی گام نهاد و پویید.
شاید از همین روست که در بسیاری از آموزشگاهها و دانشگاههای جهان نیز که دیگر نوگرایانه رفتار میکنند، جداسازی و تفکیک درسها به ریختار کلاسیک وجود ندارد:
برای نمونه، نمیتوان دربارهی تحلیل یک نوشتار یا گونهای از گونههای هنرهای نمایشی سخن گفت، اما از روانشناسی، جامعهشناسی، اسطورهشناسی، نشانهشناسی، دانش سیاست و… بهره نجست.
تدریس فن بیان بدون پرداختن به فیزیولوژی و شناخت آناتومی تن انسان یا دانشهایی در پیوند با هنر موزیک همچون سلفژ و ریتم شوخی بهنگاه میرسد.
از دیگر سو قرار است فن بیان بازیگر در خدمت فرآیندی دراماتیک قرار بگیرد؛ یعنی باری از معنا یا عاطفه را منتقل سازد، پس روشن است که باید معنا را شناخت. اما معنا چگونه شناخته میشود؟ پس آیا بهکارگیری شایستهی فن بیان بدون شناخت فلسفه ممکن است؟
آیا اگر از عاطفه در فن بیان سخن بگوییم دچار تداخل بحث با آموزههای درس دیگری با نام تربیت حس شدهایم؟ میتوان فن بیان شایستهای داشت، اما خودآگاه یا ناخودآگاه از هنجارهای فیزیک صوت و آکوستیک آگاه نبود؟
سخن از بداههپردازی گفتن بدون پرداختن به تمرکز و تخیل و ساختار مغز و عصبشناسی انسان غیرممکن است. نمیشود بداههی گفتاری داشت و از گسترهی واژگانی بیبهره بود. گسترهی واژگانی بدون شناخت بایستهی ادبیات کهن و معاصر، نظم و نثر، بهدست میآید؟
اگر از بازیگری در نمایشها و اجراگری در نمایشوارههای کهن سخن بگوییم، اما به ارزیابی همسنجی (بررسی تطبیقی) هنر و ادب در جهان نپردازیم، سخن بهکاستی نراندهایم؟
چگونه میتوان از تربیت حس سخن گفت، اما کمدی را نشناخت؟ هنجار شناخت کمدی، شناخت خنده است و خنده بهعنوان یکی از انسانیترین پدیدههای هستی، یکی از پیچیدهترین مفاهیم کیهان بهشمار میآید. میتوان کمدی را تبارشناسی کرد و تاریخ را برنرسید؟
اگر در درس تربیت حس، افزون بر عاطفهها و احساسها، به حواس پنجگانه و کارکرد آنها در بازیگری هم بپردازیم، پس ناگزیر باید ویژگیهای این پنج حس انسان را با سنجههای پزشکی و فیزیولوژی هم بربرسیم.
میتوان از پرورش و زیباییشناسی بهکارگیری تن بازیگر سخن گفت و از آناتومی تن انسان، از پزشکی و دانش و هنر تندیسسازی بهدور ماند؟ یا میتوان از بازیگر و دوربین سخن گفت، اما بایدها و شایدهای هنرهای دیداری و پیکرانه (تجسمی) را در نگاه نیاورد؟
هنرمند شدن و بازیگری به دور از آفرینشگری، نوآوری و خلاقیت چگونه ممکن خواهد بود؟ برای شناخت درست آفرینش چه اندازه باید پژوهید و برای آگاهی از خلاقیت تا کجا باید کاوید؟
آیا مگر نه این است که بیشتر آنچه بهعنوان تئوریها و نظریههای هنر و دانش بازیگری از دیگر زمانها و مکانها و از راه برگردان و ترجمهی زبانی بهدست ما رسیده است، نگاشت و ثبت آزمودهها و تجربههای هنرمند یا یک گروه هنری ورجاوند است؟ پس اگر آموزگار هنر بازیگری، اینجا و اکنون، از آزمودههای ارزشمند خود بگوید، ره به بیراهه برده است؟
بازیگر از رسانههای نو چگونه باید بهره بگیرد و ابزار بسازد؟ نگاه نوآمد بازیگر به رسانههای کهن در روزگار و جهان نو چگونه میتواند بود؟ پس بیگمان هنرمند بازیگر را دانش رسانهشناسی میباید و میشاید.
بازیگر باید پدیدهی فرهنگی و کالای فرهنگی را بشناسد، با تئوریهای اقتصادی آشنایی داشته باشد، تا بتواند کار بیافریند، درآمد بزاید و خواست حقوق حقهاش را از دولت و زمامدار، آزادی و امنیت، خویشکاری ناب و گوهرینهی خود را از یاد مبرد.
چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید؛ بازیگری را باید به پیچیدگی و گستردگی انسان دانست و نباید با ندانمکاریهای برآمده از سر نادانی یا بددلی، این هنر و دانش را به بیراهه برد و بدان آسیب زد. آموزش و آموختن هنر و دانش بازیگری، سیلابسها و طرح درسهای رایج و متداول، نیازمند بازنگری و ویرایش فوری و ضروری هستند.
*مدرس بازیگری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- در اهمیت راهاندازیِ خانه سالمندانِ مخصوص هنرمندان
- حلیمه سعیدی بازیگر سریالهای رضا عطاران درگذشت
- عاطفه تیموری: در بازیگری باید ایدهها و افکار خودم را پیاده کنم
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- شما چه واکسنی زدهاید که بیمار نمیشوید؟!
- عکسی نوستالژیک از جمشید هاشمپور
- آرمی همر متهم به تجاوز و خشونت شد/ اظهارات تکان دهنده قربانی
- عکسی که علیرضا خمسه از دوران سربازی خود منتشر کرد
- روایت نقش آفرینیهای آزیتا حاجیان در موزه سینما ثبت شد
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- پیام آنتونی هاپکینز به جوانان/ سالم زندگی کنید + ویدئو
- مجوز آلبوم حامد بهداد صادر شد
- ناصر ایزدفر، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر درگذشت
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





