سینماسینما،پریساساسانی
فیلم سینمایی «آتابای» مانند فیلم «شنای پروانه» از آثار شگفتی آور و تحسین برانگیز در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به شمار می آید. فیلمی با فیلمنامه قدرتمند، داستانی سر راست و بدون هیچ حرف اضافه که علاوه بر نشان دادن داشته های فرهنگی هموطنان ترک، نگاهی درست به آداب و هنر معرفت انسانی داشت. نیکی کریمی در تازه ترین اثر سینمایی خود فیلمی شاعرانه ساخته است و دنیای درون و عشق خواهی مردانه را درنوردیده است و عشق را از زوایه پسری سرکش و مبارز با ذهنی پرسشگر را به تصویر کشیده است و به جرات می توان گفت یکی از عاشقانه های سینمای ایران است.
این فیلم برای هادی حجازی فر نه فقط در مقام بازیگر بلکه در مقام نویسنده و فیلمنامه نویس نیز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی در عرصه سینما است. تسلط نویسنده «آتابای» به آنچه می خواهد روایت کند و نگاه به جزئیات در چینش کاراکترها و حضور به اندازه آنها ساختاری منسجم از یک داستان کوتاه را در قالب فیلم با قاب بندی های کم نظیر سامان لطفیان و همنشینی موسیقی گوش نواز حسین علیزاده ارائه می دهد. آتابای فیلمی است که در کنار تلخی های این روزها دریچه ای از امید و نوع دیگر نگاه کردن را به مخاطب یادآوری می کند.
در واقع چینش درست همه اجزای فیلم باعث شد تا یک درام با کیفیت بر پرده نقره ای سینما نقش ببندد. چراکه علاوه بر ساختار خوب فیلمنامه تسلط حجازی فر به زبان ترکی و درک موقعیت های موجود در فیلمنامه و ارائه آن مقابل دروبین چهره ای متفاوت و مستقل از او در سینمای ایران به جای گذاشته است و هادی حجازی فر دیگر فقط با نقش هایی که در فیلم های مهدویان بازی کرده به مخاطب معرفی نمی شود بلکه می توان او را به نام «آتابای» صدا کرد تا همواره یادآور چهره ای استخوانی با لهجه شیرین ترکی و یک شاعرانه زیبا در سینمای ایران باشد.
و اما حسین علیزاده با «سلانه» خود چنان روایت داستان را گوش نواز کرده بود که گویی نمی شد این فیلم را بدون موسیقی او تصور کرد. به واقع درهم تنیدگی فیلمنامه ، کارگردانی، بازیگری، تدوین و آهنگسازی هدیه ای بود که گروه فیلمسازی «آتابای» به مخاطب هدیه داده بودند.
حسین علیزاده با آهنگسازی این فیلم نشان از حضور همیشه موثر خود در سینمای ایران را داده بود. حضوری که از گذشته دور آغاز شده بود و سیر بودن او از «دلشدگان»، «گبه»، «نیوه مانگ»، «تنها دو بار زندگی می کنیم»، «آواز گنجشک ها»، «ملکه» تا سریال های تلویزیونی چون «زیر تیغ» و «در چشم باد» مشهود است و بی تردید یکی از دلایل حضور درخشان «آتابای» در این جشنواره حضور با کیفیت حسین علیزاده و گروه موسیقی اش بوده است.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری