سینماسینما،پریساساسانی
فیلم سینمایی «آتابای» مانند فیلم «شنای پروانه» از آثار شگفتی آور و تحسین برانگیز در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به شمار می آید. فیلمی با فیلمنامه قدرتمند، داستانی سر راست و بدون هیچ حرف اضافه که علاوه بر نشان دادن داشته های فرهنگی هموطنان ترک، نگاهی درست به آداب و هنر معرفت انسانی داشت. نیکی کریمی در تازه ترین اثر سینمایی خود فیلمی شاعرانه ساخته است و دنیای درون و عشق خواهی مردانه را درنوردیده است و عشق را از زوایه پسری سرکش و مبارز با ذهنی پرسشگر را به تصویر کشیده است و به جرات می توان گفت یکی از عاشقانه های سینمای ایران است.
این فیلم برای هادی حجازی فر نه فقط در مقام بازیگر بلکه در مقام نویسنده و فیلمنامه نویس نیز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی در عرصه سینما است. تسلط نویسنده «آتابای» به آنچه می خواهد روایت کند و نگاه به جزئیات در چینش کاراکترها و حضور به اندازه آنها ساختاری منسجم از یک داستان کوتاه را در قالب فیلم با قاب بندی های کم نظیر سامان لطفیان و همنشینی موسیقی گوش نواز حسین علیزاده ارائه می دهد. آتابای فیلمی است که در کنار تلخی های این روزها دریچه ای از امید و نوع دیگر نگاه کردن را به مخاطب یادآوری می کند.
در واقع چینش درست همه اجزای فیلم باعث شد تا یک درام با کیفیت بر پرده نقره ای سینما نقش ببندد. چراکه علاوه بر ساختار خوب فیلمنامه تسلط حجازی فر به زبان ترکی و درک موقعیت های موجود در فیلمنامه و ارائه آن مقابل دروبین چهره ای متفاوت و مستقل از او در سینمای ایران به جای گذاشته است و هادی حجازی فر دیگر فقط با نقش هایی که در فیلم های مهدویان بازی کرده به مخاطب معرفی نمی شود بلکه می توان او را به نام «آتابای» صدا کرد تا همواره یادآور چهره ای استخوانی با لهجه شیرین ترکی و یک شاعرانه زیبا در سینمای ایران باشد.
و اما حسین علیزاده با «سلانه» خود چنان روایت داستان را گوش نواز کرده بود که گویی نمی شد این فیلم را بدون موسیقی او تصور کرد. به واقع درهم تنیدگی فیلمنامه ، کارگردانی، بازیگری، تدوین و آهنگسازی هدیه ای بود که گروه فیلمسازی «آتابای» به مخاطب هدیه داده بودند.
حسین علیزاده با آهنگسازی این فیلم نشان از حضور همیشه موثر خود در سینمای ایران را داده بود. حضوری که از گذشته دور آغاز شده بود و سیر بودن او از «دلشدگان»، «گبه»، «نیوه مانگ»، «تنها دو بار زندگی می کنیم»، «آواز گنجشک ها»، «ملکه» تا سریال های تلویزیونی چون «زیر تیغ» و «در چشم باد» مشهود است و بی تردید یکی از دلایل حضور درخشان «آتابای» در این جشنواره حضور با کیفیت حسین علیزاده و گروه موسیقی اش بوده است.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟