سینماسینما،پریساساسانی
فیلم سینمایی «آتابای» مانند فیلم «شنای پروانه» از آثار شگفتی آور و تحسین برانگیز در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به شمار می آید. فیلمی با فیلمنامه قدرتمند، داستانی سر راست و بدون هیچ حرف اضافه که علاوه بر نشان دادن داشته های فرهنگی هموطنان ترک، نگاهی درست به آداب و هنر معرفت انسانی داشت. نیکی کریمی در تازه ترین اثر سینمایی خود فیلمی شاعرانه ساخته است و دنیای درون و عشق خواهی مردانه را درنوردیده است و عشق را از زوایه پسری سرکش و مبارز با ذهنی پرسشگر را به تصویر کشیده است و به جرات می توان گفت یکی از عاشقانه های سینمای ایران است.
این فیلم برای هادی حجازی فر نه فقط در مقام بازیگر بلکه در مقام نویسنده و فیلمنامه نویس نیز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی در عرصه سینما است. تسلط نویسنده «آتابای» به آنچه می خواهد روایت کند و نگاه به جزئیات در چینش کاراکترها و حضور به اندازه آنها ساختاری منسجم از یک داستان کوتاه را در قالب فیلم با قاب بندی های کم نظیر سامان لطفیان و همنشینی موسیقی گوش نواز حسین علیزاده ارائه می دهد. آتابای فیلمی است که در کنار تلخی های این روزها دریچه ای از امید و نوع دیگر نگاه کردن را به مخاطب یادآوری می کند.
در واقع چینش درست همه اجزای فیلم باعث شد تا یک درام با کیفیت بر پرده نقره ای سینما نقش ببندد. چراکه علاوه بر ساختار خوب فیلمنامه تسلط حجازی فر به زبان ترکی و درک موقعیت های موجود در فیلمنامه و ارائه آن مقابل دروبین چهره ای متفاوت و مستقل از او در سینمای ایران به جای گذاشته است و هادی حجازی فر دیگر فقط با نقش هایی که در فیلم های مهدویان بازی کرده به مخاطب معرفی نمی شود بلکه می توان او را به نام «آتابای» صدا کرد تا همواره یادآور چهره ای استخوانی با لهجه شیرین ترکی و یک شاعرانه زیبا در سینمای ایران باشد.
و اما حسین علیزاده با «سلانه» خود چنان روایت داستان را گوش نواز کرده بود که گویی نمی شد این فیلم را بدون موسیقی او تصور کرد. به واقع درهم تنیدگی فیلمنامه ، کارگردانی، بازیگری، تدوین و آهنگسازی هدیه ای بود که گروه فیلمسازی «آتابای» به مخاطب هدیه داده بودند.
حسین علیزاده با آهنگسازی این فیلم نشان از حضور همیشه موثر خود در سینمای ایران را داده بود. حضوری که از گذشته دور آغاز شده بود و سیر بودن او از «دلشدگان»، «گبه»، «نیوه مانگ»، «تنها دو بار زندگی می کنیم»، «آواز گنجشک ها»، «ملکه» تا سریال های تلویزیونی چون «زیر تیغ» و «در چشم باد» مشهود است و بی تردید یکی از دلایل حضور درخشان «آتابای» در این جشنواره حضور با کیفیت حسین علیزاده و گروه موسیقی اش بوده است.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش