سینماسینما، فریبا اشوئی
دولت دکتر محمد مصدق در تلاش برای نجات اقتصاد ملی در روزگار تحریم فروش نفت، انتشار و توزیع اوراق قرضه را در دستور کار خود قرار داد. این اتفاق پیرنگ اصلی فیلم خائنکشی مسعود کیمیایی است. اتفاقی که در نوع خود در تاریخ معاصر و در زمان دقیقی حدود شصت و اندی سال قبل اقدامی جسورانه به حساب میآمد که از سوی یک قهرمان ملی که ایران را از زیر یوغ استعمار بیرون کشیده بود، راهبری میشد. حال صحبت بر سر این است که با این پیرنگ غنی، استاد کیمیایی چه میکند؟! عدهای جوان عشقِ ماجرا را به مدیریت چند جوان لوطی راه میاندازد که از پول ملت برای دولت دزدی کرده و آبروداری کنند!
حال بماند که در این میان چه بلبشوهای داستانی که رقم نمیخورند. دزد به دزد میزند. مامور شهربانیاش دزد میشود. حزب تودهاش ناموس دزدی میکند. زنانش پی یافتن همدم مجاب به دزدی میشوند و…
آنچه که در این بلبشوی داستانی مورد تاکید استاد است گستره انواع فساد و نامردی در لایه لایه اجتماع و قصهای است که هیچ جوره سر و تهش بهم وصل نمیشود.
هیچ منطق روایی بر کلیت فیلم حاکم نیست. مشتی خرده روایت از آدمهایی که حالشان اصلا خوب نیست. خودشان هم نمیدانند در پی چه آمدهاند. فقط دنبال ماجرا و هیجان هستند. زنانش که ادعای حضور پررنگ در جریان نهضت ملی نفت و ثبت در تاریخ دارند، اهدافشان دم دستی و پوچ توصیف میشود. هم شاه را دوست دارند هم مصدق را!
یکی دنبال پول برای دیه پدر قاتلش است. یکی از فرط خستگی از شنیدن صدای رادیو از خانه بیرون زده و دیگری عشق به سهراب از او یک قهرمان ساخته است.
مهدی هم که لیدر دزدان است و حبس می کشد، خود از کیسه خلیفه بذل و بخشش میکند و مرام و معرفت اقلیتها را بر سر مسلمانان میکوبد. سهراب هم که قرار است این اوضاع نابسامان را سامان دهد با یک کتک، کلا قافیه را میبازد و همه را با هم و یک جا به فنا میدهد.
این چه منطق شلم شوربایی است که بر کل روایت حاکم شده است؟!
چرا باید یک قهرمان ملی (دکتر محمد مصدق) که خدماتش به این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست را در حد یک رفیق دزد و شریک قافله از اوج به حضیض کشاند؟ این همه برای این است که چه اتفاقی بیافتد؟
آیا رویکرد کیمیایی نقب سیاسی و تکرار تاریخ بوده است، یا بیان دلخوری از همه چیز و همه کس که این طور با از بین بردن خطوط و مرز بندیهای ارزشی یک ملت دست به حرکتی انتحاری میزند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند