سینماسینما، علی پاکزاد
دو نقش جدی در رابطه با حیات و ممات دیگری را دو زن بازی کردند که بسیار چالشی و عمیق بود. یکی در «به دنیا آمدن» و دیگری در «قسم».
نقش الهام کردا در «به دنیا آمدن »نقشی تحولگرا، زمخت، آسیب پذیر و شکننده است که بخوبی از ایفای آن برآمده است. بودن یا نبودن، مسئله این است اما نه بودن و نبودن یک زن یا مرد. نه بودن یا نبودن یک پدر و مادر. که بودن و نبودن یک جنین. که یک سقط در شرف وقوع.
تعامل یک زن با شوهر و خانواده و جامعه چگونه خواهد توانست سرنوشت آفرین باشد. وقتی تصمیم به نابودی یک جنین گرفته ای چگونه در یک دگردیسی دچار کاستی و نقصان اخلاقی و بشری می شوی، تردید می کنی، مبارز می شوی و تصمیم قاطع می گیری؟ اینها تماما بازی هایی است که الهام کردا از خود نشان می دهد تا باورپذیری داستان را فراتر از نقشش بنشاند و به ما یادآوری کند که همیشه نباید قربانی منافع شخصی بود و برای منافع شخصی، دیگری را قربانی کرد.
نقشی که به چالش مسئولیت پذیری و ایجاد تعامل در اختلاف و همزیستی مسالمت آمیز یک زوج شکل می دهد، تئوریزه اش می کند و به سندی در تاریخ و جامعه کنونی ما بدل می شود که ملاک خیر و شر و خوب و بد بودن ما و تصمیمات ما چیست؟
الهام کردا چالشی ترین نقش سال ۹۸ را بازی کرد. نقشی که یک سئوال را در هر زندگی مشترکی در پی دارد. آیا پری درست عمل کرد؟
اما در فیلمی دیگر مهناز افشار متفاوت ترین نقشش را در «قسم» بازی کرد. راضیه ای که شخصیت محوری در انتقام از یک مرد و خونخواهی خواهر کوچکترش را در یک اتوبوس و در طول سفر ایفا می کند. یک فیلم جاده ای گفت و گو محور با جملاتی گل درشت که هنرپیشه باید آنها را تعدیل کند و فیلم را از شعاری بودن و یک فرم تلویزیونی در قاب بندی نجات دهد. افشار ریسک تفاوت در رفتار و پرگویی در سفر را به جان می خرد تا قسم را به تنهایی نسق دهد و فیلم را یک تنه به پیش براند. کاستی های فیلمنامه و کارگردانی و فیلمبرداری موجب تلاش مضاعف افشار شده و برای همین بیشتر از همیشه می درخشد.
افشار فارغ از داستان فیلم و نقش محوری اش سعی کرده است که با قالب پذیری از روح و متن داستان به شمایلی کاریزماتیک مبدل شود که پیش از این کمتر در سینما با آن مواجه بوده ایم. شخصی سازی انتقام و توجیه کردن دیگران در طول یک فیلم قدرت خلاقه ای می خواهد و چالشی جدی در بازیگری است که افشار از پسش برآمده است. او توانسته است از استانداردهای روایت داستانی پیشی گرفته و نقشی سطحی را به نقشی چالش برانگیز مبدل کند. قسم بی افشار مانند شیر بی یال و اشکم می شد اگر زن دیگری نقش راضیه را بازی می کرد. افشار نشان داد که هنوز در اوج خلاقیت و هنرمندی است و ای کاش بتوانیم فیلمهای جدیدتری از او را در وطن شاهد باشیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- «بدون قرار قبلی» برای کادر درمان اکران میشود
- نمایش«همهوایی»؛ خاطرههای باورکردنی، قصههای پذیرفتنی
- پایان فیلمبرداری فیلم جدید بهروز شعیبی/ پگاه آهنگرانی در «بدون قرار قبلی» + عکس
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- اولین تصویر از حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه + عکس
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- شبنم مقدمی در سریال «آهوی من مارال» به ایفای نقش میپردازد
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری