سینماسینما، علی پاکزاد
دو بازی نزدیک به نقشی واقعی در سال ۹۸ شاهد بودیم که یکی نقش یک پلیس اصلاحگر و دیگری نقش یک یاغی اغفالگر. پیمان معادی و هوتن شکیبا.
پیمان معادی سیاه و سفیدترین نقشش را در متری شیش و نیم بازی کرده است. یک پلیس که تماما مثبت نیست. خانواده مشکل دار و پرونده ای مفتوح و با اینهمه خستگی از سر و رویش می بارد و وظیفه شناسی اش را معطل نمی کند و صدالبته که خشمگین و عصبانی است و نمی تواند این خصیصه را پنهان کند.
معادی توانسته شخصیت جابرانه یک پلیس را بویژه در برخوردهایش با بزهکاران را نشان داده و هرجا که خارج از حیطه مبارزه باشد عمویی مهربان شود.
معادی توانسته در فیلم روستایی از توسعه بازی دزد و پلیس و بده بستان با طرف مقابلش که نوید محمدزاده است موفق بیرون بیاید. بازی دادن و بازی خوردن و بازی گرفتن. بده بستانها آنقدر خلاقانه می شود که سوار بر فیلمنامه است و با آنکه از گذشته این پلیس چندان چیز جذابی نصیب مخاطب نمی شود اما برای مخاطب تبدیل به چهره ای کاریزماتیک و دوست داشتنی می شود. معادی روایت جدیدتری از ایفای نقش مامور قانون را به نمایش می گذارد که شاید استانداردش بواسطه ایفای نقشهای بین المللی معادی بالاتر و وزین تر از سایر بازی های مشابه در فیلمهای وطنی باشد.
هوتن شکیبا در شبی که ماه کامل شد نقش شخصیتی که از یک عاشق به یک انسان بی رحم و تحت اوامر برادر کوچکتر تبدیل میشود را باورپذیر ایفا میکند. او در قسمت اول فیلم سعی می کند زمختی های یک عضو گروهک تروریستی را نشان ندهد و رمانتیک باشد . اما در قسمت دوم و سفر با همسرش به پاکستان ما با عبدالحمید واقعی مواجهیم. کسی که بین عشق و نفرت ، نفرت را انتخاب می کند و کورکورانه مطیع فرامین دیگری می شود. نقش خوب بازی شده است و اگر کم و کاستی دارد بواسطه محدودیتهای سینمایی و فیلمنامه ای است. گاه شکیبا باید صبور باشد گاه سست عنصر گاه فرز و گاه ساده لوح و عاشق و همه اینها به یک هارمونی در طول فیلم نیاز دارد که شکیبا سعی در دستیابی به آن دارد. شاید اگر کارگردان یک مرد بود یا منابع اطلاعاتی در مورد زندگی خصوصی برادران ریگی بیشتر بود و کانالیزه نبود، داستان را شکیبا بهتر پیش می برد و گاه دفعتا دچار تغییر حالت نمی شد و ما درک درست تری از روش تبدیل آدمها به قاتلها داشتیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





