سینماسینما، حمید عبدالحسینی
شاید کمتر فردی از میان نزدیکان، دوستان و آشنایان اصغر فرهادی در دوره نوجوانی و یا به گفته خودش ۳۶سال پیش از این، تصور میکرد دایره موفقیتهایش تا جایی پیش برود که جایزه بزرگ معتبرترین فستیوال سینمایی دنیا را از آن خود کند اما این خود او بود که بیش از همه به آنچه که میخواست ایمان داشت. در همه این ۳۶سال فرهادی ذره به ذره و گام به گام پیش آمده است و با هر نوشته و سریال و فیلمی که ساخته بر دایره اندوخته هایش افزوده و شکل و فرم و ساختار مطلوبش را بسط داده و یا تصحیح و تکمیل کرده است. شیوه فرهادی مبتنی بر تمرین و پیش فرض هاست؛ او در همان مرحله ابتدایی یک اثر یعنی نوشتن، از سالها قبل به ایده هایش می اندیشد و با زمان شناسی مناسب در پیوند میان حال و هوای خود و روزگار و شرایط پیرامونش به انتخاب یکی از سوژه هایش دست می زند و دست به کار چالش با قصه و آدم هایش می شود و در پروسه نگارش و از زوایه دیدی بیرون از موقعیت فیلمنامه به پردازش درام و قصه اش می پردازد.
فرهادی اغلب از یک تصویر شروع می کند و سپس برای آن قصه و آدم هایی درگیر موقعیت خلق می کند. با اینکه فیلم هایش سرشار از مفاهیم اخلاقی، اجتماعیست اما او هیچگاه افکارش را بر شخصیتها و داستان حقنه نمی کند بلکه با مهندسی درست قصه و جاگذاری کنشمند کاراکترها در بستر درام به تاثیرگذاری شگرف فیلماش بر مخاطبینی در سراسر دنیا نائل می شود. برای فرهادی درام امروزین در تقابل خیر با خیر معنا مییابد و به همین خاطر است که در آثار او مرز میان یک کار خیر و یک عمل ناپسند در برخی موارد تا جایی باریک می شود که هریک از بینندگان بر مبنای ذهنیت خود به قضاوت در خصوص اعمال شخصیتهای فیلم هایش دست می زنند و برای یافتن پرسشهایی که با ظرافت در خلال قصه اش تنیده به دنبال پاسخ می گردند.
فرهادی در اجرا نیز همان مسیر را امتداد می بخشد و با انتخابهایی درست در گروه بازیگران که در برخی موارد آشنایی زدایانه و غافلگیر کننده تلقی می شود به تمرین و کشف و شهود ابعاد پیدا و پنهان آدمهای فیلم می پردازد و پا به پای بازیگران هر اثرش، برای تکمیل بخشی دیگر از پروسه فیلمسازی حرکت می کند تا به درکی عمیق و شناختی دقیق و کامل از هریک از اجزای فیلم اش برسد. برای فرهادی بازیگر نقش کوچک و بزرگ و سرشناس و گمنام تفاوتی نمی کند و به هریک از آنها بهسان جزئی از یک کل می نگرد.
اصغر فرهادی حالا و در آستانه گذر از نیم قرن زندگی بربام سینمای دنیا ایستاده است و این همه مرهون ممارست ومداومت در پیگیری نوع نگاه و رویکردی ست که از همان نخستین آثار تجربی اش در اصفهان آغاز کرد و بعدها با حضور در دانشگاه و بر صحنه ی تئاتر و رادیو و تلویزیون و درنهایت پردهی سینما تسری داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





