سینماسینما، پگاه هوشنگی
جاهطلبی و تلاشی فراتر از ایجاد دلهره و ترس برای تماشاگر یکی از نکات قابل اعتنا در ساختهی جدید جوردن پیل است. فیلم مقدمهای نفسگیر و عجیب دارد. استفادهی هوشمندانه از صدای خارج قاب و روایت پر ابهام در همان ابتدا تمامی حواس شما را برای تماشای فیلم Nope به کار میگیرد. در سال ۱۹۹۸ شامپانزهی تربیت شدهای در یک برنامهی زندهی تلویزیونی به یکباره کنترل خود را از دست میدهد و به افراد حاضر در صحنه حمله میکند. این اولین تکه از پازل فیلم است. در ادامه این فرصت به تماشاگر داده میشود که آرام آرام و با حوصله تکتک قطعات پازل را بچیند. این شیوه از روایت سیال شما را از تماشای تنها یک فیلم با ژانر علمی و تخیلی دور میکند و با به کارگیری از اصل افشای تدریجی شما را به درون دنیایی فانتزی و دلهرهآور فیلم پرتاب میکند.
ام جی (دنیل کالویا- همکاری قبلی او در فیلم get out تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان را برایش به ارمغان آورد) به همراه پدرش مزرعهای در مکانی دور افتاده در دل بیابانهای کالیفرنیا دارند. شغل خانوادگی آنها پرورش اسب برای حضور در فیلمهای هالیوودی است. در یک نیم روز معمولی ناگهان صدای غرشی عجیب ام جی و پدرش را غافلگیر میکند و چند دقیقه بعد بارش اشیای عجیب و غریب از آسمان شروع میشود. برخورد یک سکهی فلزی با پدر ام جی منجر به مرگ او میشود و قهرمان داستان را دچار چالش سختی میکند. کنار آمدن با مرگ پدر، حفظ تجارت خانوادگی و کشف اتفاقات رازآلود پیرامون محل زندگی همگی شرایط سختی را برای ام جی رقم زده است. در ادامه خواهر ام جی (کیکه پالمر) که رویاهای بلند پروازانهای دارد از راه میرسد و تلاش میکنند به همراه هم علت مرگ پدر را کشف کنند. در کنار تمامی این اتفاقات ژوپ (استیون ین) بازیگر و صاحب مجموعهی تفریحی ژوپیتر کلیم سعی میکند به شیوهی خودش با این موجود فضایی و ترسناک روبرو شود و با طعمه قرار دادن یک اسب سعی دارد نمایشی خاص برای تماشاگران ترتیب دهد اما حملهی موجود فضایی و بلعیدن تمامی افراد حاضر در صحنه شرایط را پیچیدهتر میکند. عدم نمایش موجود فضایی تا اواسط فیلم و بهرهگیری از صدا و عکسالعمل قربانیان ترس و دلهره را تشدید میکند.در ادامه کمک گرفتن ام جی و خواهرش از یک فروشندهی محصولات دیجیتال و یک مستندساز مسیر کشف حقیقت را برایشان هموارتر میکند.
نکتهای که حیف است به آن اشاره نشود ارجاعات و نوعی ادای دین به تاریخ سینما است که در چند سکانس به آن پرداخته میشود؛ مانند اسب معروف ادوارد مایبریج که به نوعی اولین تصویر متحرک تاریخ سینماست و یا استفاده از دوربینهای آنالوگ و ۳۵ میلیمتری سینما برای ثبت تصویر موجود فضایی (هر جا این موجود فضایی ظاهر میشود تمام نیروی برق و دستگاههای الکترونیکی قطع میشود و نمیتوان از دوربینهای دیجیتال و مدار بسته، تصویری از این اتفاقات ثبت کرد) به نوعی ما را در یک مسیر طولانی تاریخی عقب و جلو میبرد.
اگر با تماشای Get out و US حس غریب و ناشناختهای از ترس برایتان بوجود آمده آخرین ساختهی پیل، ترسی بیمنطق و فرازمینی برایتان به وجود میآورد. درباره فیلم از زمان اکرانش تا بحال نقدها و نظرات متعددی منتشر شده است، عده ای آن را گامی رو به جلو و بلند پروازانه برای جوردن پیل میدانند و عدهای فیلم را فاقد داستان جذاب و فرمی قوی میدانند. صرف نظر از تمام این نظرات جوردن پیل مسیر خود را در سینما پیدا کرده و تلاش دارد با پرداختن به موضوعات عجیب و غریب و شاید دقیقتر بگوییم هولناک و غیر قابل تصور شما را به دنیای ناشناختهی خودش دعوت کند، دعوتی که شاید پایان آن را هرگز ندانید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر فیلم «گردبادها»؛ روایت مبارزه بشر با قهر طبیعت
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- قهرمان دیوانهی شکست خورده/ نگاهی به فیلم «ناپلئون»
- زندگی در دل جنگ/ نگاهی به تدوین فیلم «موقعیت مهدی»
- تیغ کند تدوین/ نگاهی به فیلم «بیمادر»
- مخدر عشق/ نگاهی به تدوین فیلم «ملاقات خصوصی»
- آغاز با سکانسی نفسگیر/ درباره تدوین فیلم «علفزار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین