سینماسینما، فرزانه متین
اسکات دریکسون، خالق تلفیق ژانرهای مختلف از فیلم «جن گیری» تا «تلفن سیاه»، سرانجام در ۱۴ فوریه ۲۰۲۵ همزمان با روز ولنتاین فیلم «تنگه» The Gorge را از پلتفرم اپل تی وی پلاس منتشر کرد و حالا قرار است در سینماهای کشور اکران شود. اثری که ترکیبی از ژانرهای اکشن، علمی تخیلی، تریلر جاسوسی، دلهره آور و عاشقانه است که متاسفانه هر کدام از این ژانرها در رده سطحی است و بیشتر به بازی های ویدیویی دهه ی ۹۰ نزدیک است. مایلزتلر، آنیا تیلور جی و سیلوونی ویور در این اثر هنرنمایی کرده اند.
در ابتدای داستان مخاطب با روایت این که «دره» («تنگه») یک نوع اثر جاسوسی و معماییست رو به رو می شود، در یک طرف دره، مرد اسپاینری در قسمت بلوک غربی نگهبانی می دهد و در طرف دیگر دختر جوانی از سوی بلوک شرق فرستاده شده و در حال انجام وظیفه است. کارگردان برای این که بخواهد ژانر عاشقانه را به فیلمش اضافه کند، دوستی این دو تک تیرانداز را بعد از چند ماه نگهبانی در دو طرف دره به تدریج نشان می دهد تا جایی که سرانجام لیوای با بازی مایلز تلر به هر قیمتی شده خودش را با طناب های سیمی و به اصطلاح هالیوودی به آن سوی دره برای دیدار دراسا با بازی آنیا تیلور جوی می رساند تا دوستی بین شان عمیق تر شود و داستان عاشقانه شان پا بگیرد.
دو نفری که هیچ چیز از یکدیگر نمی دانند و فقط به واسطه ی تنهایی با یکدیگر رابطه پیدا کرده اند و به هم خو گرفته اند. پرده ی اول فیلم فقط بر روی دوستی این دو نفر تمرکز دارد و کارگردان هم بازی های خوبی از این دو بازیگر سرشناس گرفته است. اما در پرده ی دوم و به هنگام بازگشت لیوای به سمت دره ی غرب، در میانه ی رفتن با طناب اش به سمت دره سقوط می کند و دراسا با دیدن این صحنه، خودش را از طرق مختلف به قعر دره می کشاند در اینجاست که لیوای و دراسا با موجودات زامبی مانند وهیولایی رو به رو می شوند. این سکانس ها دقیقا چیزیست که دریکسون تمام هم و غم اش را گذاشته تا فیلم را بسازد اما مخاطب با صحنه های کلیشه ای که مخصوصا در فیلم «رزیدنت ایول» دیده بود، رو به رو می شود و برایش تازه گی ندارد. حالا سازنده می خواهد، راز این دره را افشاء کند. آن ها در یک محفظه در دره با یک نوار ویدیویی رو به رو می شوند که این نوار، ماهیت و شکل گیری این موجودات را فاش می کند. جایی که گاف بزرگ دره در این سکانس نمایان می شود. مگر می شود بعد از ۵۰،۶۰ سال، دستگاه ویدئو و نوار ویدئویی بدون آن که خدشه ای به آن وارد شده باشد، صحیح و سالم باشد و در آنجا قرار داده شده باشد که این دو نفر آن را ببینند و به آسانی راز را برای لیوای و دراسا فاش کنند.
آنطور که در فیلم ویدیویی نمایش داده می شود این منطقه برای آزمایش اسلحه های شیمیایی بوده که با آلوده کردن مردم، آن ها را به شکل هیولاهای ارگانیک یعنی ترکیب با درخت، حیوانات و سایر موجودات زنده درآورده که در نهایت تبدیل به دشمنان خطرناکی برای انسان ها خواهند شد اما از سویی سازمان های خصوصی در خدمت دولت بر روی این موجودات حساب باز کرده اند و نمی خواهند از بین بروند چرا که آن ها را ابرسربازهایی می بینند که در آینده نقش ماشین کشتار را خواهند داشت از این روست که کسی از راز دره خبر ندارد. با توجه به فرم و محتوای فیلم ویدئو نشان داده می شود که این اسلحه ها به دوران جنگ سرد یا حتی پیش از آن باز می گردد. تئوری دیگری هم وجود دارد که شاید این دره در خاورمیانه است چرا که عکس روزولت، چرچیل و استالین که در کنفرانس تهران گرفته شده در کنار ویدیو بر روی دیوار زده شده است. حتی برخی کاربران خارجی پس از تماشای فیلم معتقدند که این دره در ایران قرار دارد!
به هر حال بخش های اکشن در این قسمت خوب از آب در آمده و «تنگه» در این ژانر موفق عمل کرده است. پرده ی نهایی «تنگه»، ضعیف ترین بخش فیلم است و به زبان عامیانه، افتضاح ترین قسمت این اثر به شمار می رود. دیکسن هر آنچه را که ساخته بود در۵۰ دقیقه ی پایانی به باد داد. حتی اجراهای قوی این دو بازیگر به تدریج پتانسیل خود را برای بازی از دست می دهند و مخاطب با دو کاراکتر کاغذی روبه می شود.
زک دین در مقام نویسنده با نگارش فیلمنامه ی دره ضعیف ترین اثر حرفه ای اش را به یک کارگردان توانمند سپرده است. فیلم اقتباسی از بازی های ویدیویی است که برای نوجوانان سرگرم کننده است.
مقدمه فیلم با چاشنی عشق، قابل قبول است، اواسط آن تنش زا و معمایی می شود و تا حدی مخاطب را دچار تعلیق می کند اما موخره ی آن به نوعی سقوط در سراشیبی است و از همه بدتر، پایان فاجعه آمیز آن مزید بر علت می شود که «تنگه»، اثری بسیار سطحی است. گویا نویسنده از هوش مصنوعی خواسته است که انتهای فیلم را جمع وجور کند.
قرار بر این بود این کارگردان مشهور سینما، بیننده را از طریق دو کاراکتر وارد یک تریلر جاسوسی، دلهره آور و معمایی کند، اما در میانه ی راه پشیمان می شود و انسجام روایت فیلم از دستش در می رود و این اثر را همانند نامش به دره می فرستد.
ای کاش سینمای ایران، اثری با کیفیت تر را روانه ی اکران می کرد نه فیلم دست چندم هالیوودی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





