سینماسینما، پریسا ساسانی
مستند سینمایی «بزم رزم» از آن دسته از فیلم هایی است که بخش مهمی از تاریخ معاصر در حوزه موسیقی را مطرح می کند و فیلمساز بدون جانبداری سراغ موضوع می رود. موضوعی که خواه ناخواه اذهان را به قضاوت وا می دارد. قضاوتی متعلق به آن دوران. بخش مهم مستند «بزم رزم» به بیان رویکردهای موسیقایی و وضعیت این هنر ارزنده ایرانی پس از انقلاب باز می گردد در واقع فیلمساز با نگاه تاریخ نگارانه بخش مهمی از شرایط تغییر جامعه و وضعیت ایران را بعد از تغییر حکومت به تصویر می کشد.
سید وحید حسینی کارگردان مستند سینمایی «بزم رزم» در ساختن این فیلم مانند یک شاهد و قصه گو در نقش یک «پرسه زن» (براساس نظریه ای به همین نام از والتربنیامین، نظریه پرداز و از اعضای مکتب فرانکفورت) ظاهر شده و آگاهانه براساس یک طرح و فیلمنامه جامع و با استفاده از تصاویر آرشیوی ناب و یا کمتر دیده شده، آنچه که در نظر دارد را بر پرده نقره آورده است و فیلم مستندی شایسته از سرنوشت مردم و سرزمینی را روایت می کند که نمی دانند قرار است چه روزگاری را در روزهای پس از انقلاب آغاز کنند. در ادامه همین مردم مجبور شدند هشت سال جنگ تحمیلی را با همه سختی ها تحمل و پشت سر بگذارند.
فشارهای ایدئولوژیک برای از بین بردن موسیقی در ایران از یک سو، مقابله و مبارزه شیدایی ها و چاووشی ها برای زنده نگه داشتن حداقل نامی از موسیقی ایرانی و موسیقی ردیف دستگاهی از سوی دیگر و دست آخر حماسه سرایی های ویژه آهنگرانی ها و فولکورخوانی ها برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر جهان آراها و شهدای گمنام، باعث پیدایش آشفته بازار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آن دوران شده بود و کارگردان مستند «بزم رزم» توانست روایت خط به خط از سرنوشت موسیقی ایران از زمان قبل از انقلاب و تا ۱۰ سال پس از آن را به تصویر بکشد. روایتی که در این مستند علاوه بر فیلمنامه درست با تدوین به جا و همچنین حضور چهره های تاثیرگذار آن دوران خیلی تمیز و بدون حتی یک سکانس کم و زیاد ثبت شد.
درباره این مستند سینمایی نقدها و نقل ها و گفتگوهای فراوانی انجام شده است. اما با دیدن چندباره این فیلم پس از گذشت ۲ سال از اکران آن و به بهانه انتشار لوح فشرده فیلم مستند «بزم رزم»، می توان به واسطه آگاهی رسانی فیلمساز از تاریخ درس گرفت و آگاه شد که تنگ نظری ها، ندادنم کاری ها، تعصبات کور و بی پایه و اساس به خصوص مدیران که تاثیرگذار در تصمیم گیری ها هستند، بلای خانمان سوزی بر سر تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین می آوردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- بدون صداى اضافه/ نگاهى به «جایى براى فرشتهها نیست»
- «سوئیچ پن»/ «بزم رزم» از منظر جامعهشناسی هنری قابل تامل است/ به بهانه انتشار و عرضه عمومی
- روایت یا راوی؟/ درباره «در جستجوی فریده»
- روایتهای سرخوشانه روحی پرسهزن/ درباره چند فیلم جشنواره مستند حقیقت
- قدم گذاشتن در دنیای روزنامهنگاری تحقیقی/ نگاهی به فیلم «تالان»
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «درجستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی، کوروش عطائی
- یادداشت احمد میراحسان/ مستندهای زاده نشده درون یک مستند؛ مستند در «جستجوی فریده» مرا به نوشتن مشتاق کرده است؟
- «بزم رزم» در برنامه «عصرانه مستند»
- نگاهی به مستند «بزم رزم» / جنگ و انقلاب به روایت موسیقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری