سینماسینما، زهرا مشتاق
انتشار بخشی از برنامه «جعبه سیاه» که در آن به مهمانان خود، از جمله هادی عامل، گزارشگر قدیمی ورزش کشتی، کفن و اعلامیه ترحیم هدیه داده می شود، نشان دهنده اوج بیشعوری و توهین به مخاطبان است. چه آنهایی که هنوز برنامه های صداوسیما را نگاه می کنند و چه کسانی که به ناچار و مثلا با وایرال شدن های این چنینی، از محتوای برخی از برنامه ها مطلع می شوند.
مسوولان این سازمان، در توجیه عملکرد زشت خویش گفته اند این چندمین بار است که مجموعه گفتگو محور «جعبه سیاه» به تهیه کنندگی داوود مرادیان، کارگردانی محمد هادی خفاجی و اجرای امیر عضد از شبکه افق پخش می شود. چگونه ممکن است مجموعه عظیمی چون صداوسیما تبدیل به چنین جای بی در و پیکری شده باشد که گمنام ترین نام ها، سخیف ترین برنامه ها را از آن تریبون به روی آنتن می برند؟! فیلم ها و برنامه هایی که برای ساخت تک تک آنها، شهروندان موظف به پرداخت مالیات هستند. آیا اگر صداوسیما یک تلویزیون خصوصی بود و به ردیف بودجه هنگفت دولت متکی نبود، بازهم چنین برنامه هایی ساخته می شد؟ آیا اساسا آماری از طیف و تعداد بینندگان این رسانه که در یوغ و انحصار بخشی خاص از تفکر سیاسی قرار دارد و کماکان بر مواضع خود پایداری می ورزد، وجود دارد؟
من به عنوان یکی از شهروندان این کشور، راضی نیستم حتا یک ریال از مالیات من، صرف ساخت چنین برنامه هایی در چنین سازمانی شود. در جایی که مردم این کشور، گرفتار تامین اولیه ترین نیازهای خود هستند، چگونه ممکن است با چنین برنامه هایی به تخریب روحیه آنها بپردازیم. کفن و آگهی فوت، لیاقت کسانی است که منصب دارند و نه تنها پاسخگوی عملکرد خود نیستند، بلکه خون این مردم را نیز، در شیشه کردهاند. چرا به مدیران کفن هدیه نمی کنند؟ کفن را به آنها بدهند تا کمی دلمان خنک شود. کفن را به آقازاده ها هدیه کنند. به اختلاس گرانی که راست راست می گردند و به جایشان، دست دزد فقیری که یک گوسفند دزدی کرده، قطع می شود.
زمانی بود که تلویزیون ایران، قرب و ارزشی داشت. شان و جایگاهی داشت. در آن «امیرکبیر» و «سلطان و شبان» و «میرزا کوچک خان» و «گرگ ها» و «پائیز پدرسالار» و «پشت کنکوری ها» و «خانه سبز» و «زیر تیغ»و «شهر زیبا» و «شب دهم» و «پهلوانان نمی میرند» و «قصه های مجید» و «روزگار قریب» و «خونه مادربزرگه» و «رقص پرواز» و «هزار دستان» و ده ها برنامه ترکیبی و تولیدی و خوش ساخت نشان داده می شد و اسامی والا مقام و پر افتخاری بودند که نامشان کافی بود که خیابان های پایتخت و شهرهای دیگر را خلوت کند و پای گیرنده های تلویزیون بنشاند. برنامه سازانی که کاربلد بودند. نگاه افراطی نداشتند و اسکول گویان، گلوی اندیشه مخاطب را نمی فشردند. آنها گروهی از نویسندگان، کارگردانان، عوامل مختلف صحنه و اجرا و نیز تهیه کنندگانی باسواد و حرفه ای بودند که انجام درست این شغل را بلد بودند.
اگر در میان نشریات مکتوب و رسانه ها، مجموعه هایی هستند که سعی دارند عقاید مسموم خود را حقنه کنند، در صداوسیما نیز با همین رویکرد، به جای شادی و امید و به جای پرداختن به چرایی و دلایل حجم انبوه رنج های اقتصادی و معیشتی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، با دادن اعلامیه ترحیم و کفن کادوپیج شده، مهمانان و مخاطبان خود را دعوت می کند که پیش از موعد مقرر بمیرند تا در این مورد هم کاسه داغ تر از آش و کاتولیک تر از پاپ باشند.
افسوس که در این مملکت عذرخواهی و استعفا معنایی ندارد. وگرنه در خیل کسانی که می بایست در صف استعفا می ایستاد، رئیس مجموعه صداوسیما از جمله پیشتازان بود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر نمایش «رابین هود»؛ بشارت پیروزی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- «تابستانی که برف آمد»؛ قصهای خانوادگی و عاشقانه با نشانههای هنری
- یادداشتی بر «صبحانه با زرافهها»/ باز تعریف دگرگونهی یک داستان اجتماعی محض
- «مفیستوفلس»؛ روایت ترسناک فاشیست تکثیرشده
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- «پیرپسر»؛ دیکتاتورهایی با مغزهای کوچک زنگزده
- دوازده روز جنگ
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





