سینماسینما، رضا صائمی
خانه پدری پس از سه بار توقیف موفق شد به سینما برگردد و سد اکران را بشکند. این اتفاق را می توان روایتی از ایستادگی و مقاومت مدنی، رسانه ای و صنفی در بستر سینما دانست. فارغ از اینکه علاقمندان فیلم و سینمای عیاری از بازگشت مجدد فیلم به پرده های سینما خوشحال هستند، این حس خوشحالی قابل تعمیم به اتفاق بزرگتری به اسم مقاومت سینمایی است. مقاومتی که از خود عیاری شروع شد و به مخالفان توقیف فیلم گسترش یافت و در نهایت به واسطه نقد و روشنگری رسانه ها از جمله تلاش های حمایت گرانه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، مطالبه گری صنفی و پیگیری و تلاش مدیران سینمایی ذی ربط، خانه پدری از توقیف خارج شد.
این میراثی است که کیانوش عیاری برای سینمای ما به جا گذاشت و با نام خانه پدری گره خورد. حالا هر وقت خانه پدری را تماشا کنیم یاد این روزها و ایستادگی پای فیلمی می افتیم که بعد از سه بار توقیف، توانست در یک همدلی و کنش جمعی همه علاقمندان این فیلم و سینما، سند آزادی خود را ثبت کند. این اتفاق یک درس بزرگ برای سینمای ما بود تا پای مطالبات و خواسته های به حق خود برای نمایش آثار هنری بایستد و از طریق یک خرد و اراده جمعی، بتواند به هدف خود برسد.
حالا با رفع توقیف و اکران مجدد خانه پدری می توان به آن جمله و دیالوگ معروف فیلم قصه های رخشان بنی اعتماد ایمان آورد که هیچ فیلمی برای همیشه در کمد نمی ماند. بالاخره یک روزی و یک جایی مخاطبان خود را پیدا می کند و مخاطبان نیز آن را پیدا خواهند کرد و به تماشای آن خواهند نشست. تجربه تاریخی نشان داده که در دراز مدت نه نتها توقیف ها موجب متوقف شدن فیلمی نشده که هم بر اعتبار او افزوده و هم بر مخاطبش. اکنون نیز می توان حدس زد و انتظار داشت که با اکران مجدد خانه پدری، این فیلم با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود. باید بپذیریم که سینما مکانی امن و محرم جامعه است و اگر مردم، حرف ها و دردهای خود را با زبان سینما و در فیلم ها بیان کنند نه تنها چیزی بهم نمی ریزد که اتفاقا اطمینان و اعتماد بیشتری بین مردم و حکومت برقرار می شود و سینما خود به خانه پدری مخاطب بدل شده که می تواند در آنجا حرف دلش را بزند و بشنود. با توقیف ها نمی توان مخالفان خود را متوقف کرد. حتی اگر مخالف فیلمی هستیم بگذاریم تا اکران شود آنگاه نقدش کنیم. با نفی و حذف و سانسور و توقیف نمی توان چیزی را نقد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





