سینماسینما، مرسده مقیمی
یک. عرفان خان دو سال پیش رسما اعلام کرد به توموری بدخیم مبتلاست، مارس ۲۰۱۸؛ نوشته بود که تسلیمم و راضی.
دو. بعد از فیلم موفق و تحسینشده «پیکو» به کارگردانی شوجیت سرکار که آن را به همراه آمیتاب باچان و دیپیکا پادوکن بازی کرده بود؛ قرار بود مجددا با دیپیکا همبازی شود و این شده بود سر تیتر اخبار که دیپیکا تنها بازیگر جوانی است که کارش را با فیلمهای تجاری آغاز کرد و حالا در تغییر مسیری دیدنی موفق شده تبدیل به بازیگری شود که برای بار دوم با عرفان خان همبازی میشود!
همبازی شدن دوباره با عرفان اتفاق کوچکی نبود؛ هرچند که برای سینماشناسها همان بار اولاش هم موهبتی بود؛ بالیدنی، تا همیشه.
نه فقط چون او بازیگری بینالمللی بود و دهها جایزه ریز و درشت داشت؛ نه! او در بازیگری اعجوبهای بیتکرار بود که اگر جبر جغرافیایی نبود، میتوانست به جای چند دقیقه کنار تام هنکس بازی کردن، مجسمه طلایی اسکار را دستاش بگیرد، اما امان از این جبر جغرافیایی که تازه هنر بیمثال او توانسته بود، کَمَکی آن را بشکند.
سه. شاید کمتر کسی زمانی که عرفان خان نقشهای کوچک و کم اهمیت در فیلمهای هندی ایفا میکرد به فکرش میرسید که در آیندهای نه چندان دور حضور او در یک فیلم تبدیل شود به متر و معیار اعتبارسنجی آن فیلم. عرفان خان اما بزرگترین شانس را شاید از نقشهای کوتاه در سینمای غرب به دست آورد. نقشهایی که شاید واقعا در کارنامه بازیگری او از نظر هنری چندان چشمگیر نباشد اما ناخواسته باعث شد حواس بالیوود به او جمع شود! و او که منتظر فرصت بود برای خودنمایی، آن چنان به سرعت صاحب امضا شد که برای مخاطبان جدی سینمای هند و نه فقط آنهایی که صرفا برای سرگرمی آن را دنبال میکنند، تبدیل به شاخصِ جدیِ سینمای متفاوت شد. به طوری که چند سالی میشد که تقریبا از دست دادن هر فیلمی از عرفان خان، از دست دادن فیلمی مهم از سینمای تازه هند بود.
در سالهای اخیر فارغ از فتح گیشه یا شکست در آن، فیلمهای مهم «پیکو»، «خیمهشبباز»، «شمشیر»، «قصه»، «هندی متوسط»، «باجگیر» و فیلم استثنایی و تحسین شده «ظرف ناهار» از او اکران شده که خود گواه روشنی بر اثبات این مدعاست.
وقتی «ظرف ناهار» او توسط داوران جشنواره کن تشویق میشد، سایر بالیوودیها، فرش قرمز کن را تنها برای تبلیغ لوازم آرایشی میدیدند!
او حتی درست در زمانی که موج ساختن فیلم بیوگرافی در هند پا گرفت؛ متفاوتترین بیوگرافی را برگزید. میان آن همه قهرمان، افتخارآفرین و چهرههای مطرح هندی، عرفان خان نقش «پان تومار سینگ» را بازی کرد که دونده، مدالآور و قهرمان هند بود که پس از بیمهریهایی که از سوی کشورش دید تبدیل شد به یک غارتگر و سرانجام در درگیری با نیروهای پلیس کشته شد! جسارت او در انتخاب فیلمنامه با همین فیلم به خوبی عیان است.
چهار. نمونه بازیگرانی که در هند با سرطان جنگیدهاند و به سینما بازگشتهاند کم نیست، پس در همان مارس ۲۰۱۸ اینترنت پر شد از پیامهای «زود و با قدرت برگرد عرفان».
غیبت عرفان خان اما طولانی شد و پروژهاش با دیپیکا که به تعویق افتاده بود به کلی منتفی شد! به نظر میرسید او حال و روز خوبی ندارد که یک باره خبر آمد قسمت دوم «هندی متوسط» با نام «انگلیسی متوسط» ساخته خواهد شد. خبرش مثل بمب پیچید و دوباره اینترنت پر شد از پیامهایی به بهانه شکست سرطان که: «خوش آمدی عرفان»
پنج. اکران «انگلیسی متوسط» همزمان شد با همهگیری بحران کرونا در هند و سینماهای تعطیل شده، فیلم که تنها دو هفته روی پرده رفته بود با تصمیم سازندگان برای روحیهبخشی به مردمِ در قرنطینه خیلی زود به شبکه نمایش خانگی آمد و باز اینترنت پر شد از قربان صدقه برای او و بازگشتاش. نوشتند که چقدر دلتنگ آن بازی بیکلام با چشمهایش بودند و بارها و بارها نوشتند که خوشحالیم سالم و سلامت مقابل دوربینی.
شش. هنوز دو هفته از آمدن «انگلیسی متوسط» نگذشته، از اینکه دوستداراناش شکست سرطان را جشن گرفتند و برای بازگشتاش به سینما پایکوبی کردند اما انگار شکستی در کار نبود و فقط تا لحظه آخر میخواست مقابل دوربین باشد. میخواست تا وقتی مجبور نشده بازیگری را نفروشد به استراحت روی تخت! و برای همین تا نای جاناش مقابل دوربین بود، طوری که همه گمان بردند حالش خوش است و سلامت اما نزدیکانش میگفتند نه تنها حالش خوش نبود که این اواخر بسیار درد کشید.
هفت.بیست و هشتم آوریل بود که برای حال وخیماش راهی بیمارستان شد و خیلی زود در آیسییو بستری. سه روز قبل مادرش را از دست داده بود و میگفت: «مادرم میخواهد مرا زود ببرد پیش خودش.»
در بیمارستان چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و بیست و نهم آوریل برای همیشه چشمهایش را بست؛ همان چشمهایی که گلشیفته فراهانی بعد از همبازی شدن با او ازشان نوشته بود. همان چشمهایی که بزرگترین قدرتاش بود در بازیگری.
و کرونا حتی نگذاشت تا همکاران و دوستان و دوستدارانش تا گورستان همراهیاش کنند. مثل همه عمر بازیگریاش که هیچگاه آنطور که شایسته بود تشویق نشد و به دور از هیاهوی ستارهها زندگی کرد، در سکوت و بدون روی دست رفتن و تشویقهای ممتد راهی خانه ابدی شد و باز اینترنت پر شد از پیامهای: «بدورد».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میشود؛ پیشدرآمدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمهشبباز»
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- روزی روزگاری بالیوود
- لغو جشنواره فیلم مومبای/ برگزاری جشنواره بمبئی به سال آینده موکول شد
- آمیتاب باچان در بیمارستان بستری شد/ ابتلای بازیگر مطرح بالیوود به کووید-۱۹
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- یادی از عرفان خان با مرور عکسهایی از این بازیگر فقید/ گزارش تصویری
- بازیگر میلیونر زاغهنشین درگذشت/ بالیوود در سوگ عرفان خان
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
- اهدای دکترای افتخاری به شاهرخ خان در دانشگاه ملبورن استرالیا
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا میشود به IMDb اعتماد کرد؟؛ چرا فیلمهای بدِ هالیوود امتیازهای بالا میگیرند؟
- پخش هر نوع فیلم هندی و بالیوودی در پاکستان ممنوع شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





