سینماسینما، مرسده مقیمی
یک. عرفان خان دو سال پیش رسما اعلام کرد به توموری بدخیم مبتلاست، مارس ۲۰۱۸؛ نوشته بود که تسلیمم و راضی.
دو. بعد از فیلم موفق و تحسینشده «پیکو» به کارگردانی شوجیت سرکار که آن را به همراه آمیتاب باچان و دیپیکا پادوکن بازی کرده بود؛ قرار بود مجددا با دیپیکا همبازی شود و این شده بود سر تیتر اخبار که دیپیکا تنها بازیگر جوانی است که کارش را با فیلمهای تجاری آغاز کرد و حالا در تغییر مسیری دیدنی موفق شده تبدیل به بازیگری شود که برای بار دوم با عرفان خان همبازی میشود!
همبازی شدن دوباره با عرفان اتفاق کوچکی نبود؛ هرچند که برای سینماشناسها همان بار اولاش هم موهبتی بود؛ بالیدنی، تا همیشه.
نه فقط چون او بازیگری بینالمللی بود و دهها جایزه ریز و درشت داشت؛ نه! او در بازیگری اعجوبهای بیتکرار بود که اگر جبر جغرافیایی نبود، میتوانست به جای چند دقیقه کنار تام هنکس بازی کردن، مجسمه طلایی اسکار را دستاش بگیرد، اما امان از این جبر جغرافیایی که تازه هنر بیمثال او توانسته بود، کَمَکی آن را بشکند.
سه. شاید کمتر کسی زمانی که عرفان خان نقشهای کوچک و کم اهمیت در فیلمهای هندی ایفا میکرد به فکرش میرسید که در آیندهای نه چندان دور حضور او در یک فیلم تبدیل شود به متر و معیار اعتبارسنجی آن فیلم. عرفان خان اما بزرگترین شانس را شاید از نقشهای کوتاه در سینمای غرب به دست آورد. نقشهایی که شاید واقعا در کارنامه بازیگری او از نظر هنری چندان چشمگیر نباشد اما ناخواسته باعث شد حواس بالیوود به او جمع شود! و او که منتظر فرصت بود برای خودنمایی، آن چنان به سرعت صاحب امضا شد که برای مخاطبان جدی سینمای هند و نه فقط آنهایی که صرفا برای سرگرمی آن را دنبال میکنند، تبدیل به شاخصِ جدیِ سینمای متفاوت شد. به طوری که چند سالی میشد که تقریبا از دست دادن هر فیلمی از عرفان خان، از دست دادن فیلمی مهم از سینمای تازه هند بود.
در سالهای اخیر فارغ از فتح گیشه یا شکست در آن، فیلمهای مهم «پیکو»، «خیمهشبباز»، «شمشیر»، «قصه»، «هندی متوسط»، «باجگیر» و فیلم استثنایی و تحسین شده «ظرف ناهار» از او اکران شده که خود گواه روشنی بر اثبات این مدعاست.
وقتی «ظرف ناهار» او توسط داوران جشنواره کن تشویق میشد، سایر بالیوودیها، فرش قرمز کن را تنها برای تبلیغ لوازم آرایشی میدیدند!
او حتی درست در زمانی که موج ساختن فیلم بیوگرافی در هند پا گرفت؛ متفاوتترین بیوگرافی را برگزید. میان آن همه قهرمان، افتخارآفرین و چهرههای مطرح هندی، عرفان خان نقش «پان تومار سینگ» را بازی کرد که دونده، مدالآور و قهرمان هند بود که پس از بیمهریهایی که از سوی کشورش دید تبدیل شد به یک غارتگر و سرانجام در درگیری با نیروهای پلیس کشته شد! جسارت او در انتخاب فیلمنامه با همین فیلم به خوبی عیان است.
چهار. نمونه بازیگرانی که در هند با سرطان جنگیدهاند و به سینما بازگشتهاند کم نیست، پس در همان مارس ۲۰۱۸ اینترنت پر شد از پیامهای «زود و با قدرت برگرد عرفان».
غیبت عرفان خان اما طولانی شد و پروژهاش با دیپیکا که به تعویق افتاده بود به کلی منتفی شد! به نظر میرسید او حال و روز خوبی ندارد که یک باره خبر آمد قسمت دوم «هندی متوسط» با نام «انگلیسی متوسط» ساخته خواهد شد. خبرش مثل بمب پیچید و دوباره اینترنت پر شد از پیامهایی به بهانه شکست سرطان که: «خوش آمدی عرفان»
پنج. اکران «انگلیسی متوسط» همزمان شد با همهگیری بحران کرونا در هند و سینماهای تعطیل شده، فیلم که تنها دو هفته روی پرده رفته بود با تصمیم سازندگان برای روحیهبخشی به مردمِ در قرنطینه خیلی زود به شبکه نمایش خانگی آمد و باز اینترنت پر شد از قربان صدقه برای او و بازگشتاش. نوشتند که چقدر دلتنگ آن بازی بیکلام با چشمهایش بودند و بارها و بارها نوشتند که خوشحالیم سالم و سلامت مقابل دوربینی.
شش. هنوز دو هفته از آمدن «انگلیسی متوسط» نگذشته، از اینکه دوستداراناش شکست سرطان را جشن گرفتند و برای بازگشتاش به سینما پایکوبی کردند اما انگار شکستی در کار نبود و فقط تا لحظه آخر میخواست مقابل دوربین باشد. میخواست تا وقتی مجبور نشده بازیگری را نفروشد به استراحت روی تخت! و برای همین تا نای جاناش مقابل دوربین بود، طوری که همه گمان بردند حالش خوش است و سلامت اما نزدیکانش میگفتند نه تنها حالش خوش نبود که این اواخر بسیار درد کشید.
هفت.بیست و هشتم آوریل بود که برای حال وخیماش راهی بیمارستان شد و خیلی زود در آیسییو بستری. سه روز قبل مادرش را از دست داده بود و میگفت: «مادرم میخواهد مرا زود ببرد پیش خودش.»
در بیمارستان چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و بیست و نهم آوریل برای همیشه چشمهایش را بست؛ همان چشمهایی که گلشیفته فراهانی بعد از همبازی شدن با او ازشان نوشته بود. همان چشمهایی که بزرگترین قدرتاش بود در بازیگری.
و کرونا حتی نگذاشت تا همکاران و دوستان و دوستدارانش تا گورستان همراهیاش کنند. مثل همه عمر بازیگریاش که هیچگاه آنطور که شایسته بود تشویق نشد و به دور از هیاهوی ستارهها زندگی کرد، در سکوت و بدون روی دست رفتن و تشویقهای ممتد راهی خانه ابدی شد و باز اینترنت پر شد از پیامهای: «بدورد».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میشود؛ پیشدرآمدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمهشبباز»
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- روزی روزگاری بالیوود
- لغو جشنواره فیلم مومبای/ برگزاری جشنواره بمبئی به سال آینده موکول شد
- آمیتاب باچان در بیمارستان بستری شد/ ابتلای بازیگر مطرح بالیوود به کووید-۱۹
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- یادی از عرفان خان با مرور عکسهایی از این بازیگر فقید/ گزارش تصویری
- بازیگر میلیونر زاغهنشین درگذشت/ بالیوود در سوگ عرفان خان
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
- اهدای دکترای افتخاری به شاهرخ خان در دانشگاه ملبورن استرالیا
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا میشود به IMDb اعتماد کرد؟؛ چرا فیلمهای بدِ هالیوود امتیازهای بالا میگیرند؟
- پخش هر نوع فیلم هندی و بالیوودی در پاکستان ممنوع شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





