سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
آیا استفاده از کلمهی بیشعوری، توصیف دقیق یک وضعیت است یا توهین به کسی؟ جواب شما را نمیدانم، من میخواهم نظرم را دربارهی بیشعوری بگویم هرچند میدانم بکارگیری و تکرار بیپروایِ این کلمه میتواند گوینده را هم در معرض بیشعوری قرار دهد! این خطر را میپذیرم و میگویم. درچند روز گذشته اظهارنظرِ یکی از سلبریتیها دربارهی بیدست و پایی آدمهای نامرفه در فضای مجازی با واکنشهای انتقادی زیادی مواجه شد و بسیاری آن را با کلمهی بیشعوری توصیف کردند. خاطرم هست این واژه -اگر اشتباه نکنم- تقریباً تا ده سال پیش بخشی از ادبیات ناسزاگویی در فرهنگ غیررسمیِ عامه بحساب میآمد تا اینکه کتابی با عنوان بیشعوری منتشر شد. همیشه میخواستم آن کتاب را بخوانم اما هیچوقت فرصتاش فراهم نشد و اولویت پیدا نکرد. خیلی کوتاه و ساده بگویم؛ تصور میکنم بیشعوری را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: نابجایی؛ هر رفتار/ گفتار/ افکارِ بجا یا نابجا، احساس شعور یا بیشعوری ایجاد میکند؛ بیش از همه توقع نابجا. البته آنقدرها هم که بنظر میرسد ساده نیست. مثلاً ما در حرفزدن میتوانیم مرتکب بیشعوری شویم چون فیالبداهه و در لحظه حرف میزنیم و بسیار احتمال دارد کلمهی نابجایی بکار ببریم؛ یا از آنجا که شناخت دقیقی از بار ِ معنایی کلمات نداریم گرفتارِ گفتار فاقد شعور میشویم؛ و یا در موقعیتهای متفاوت، کوچکترین تغییر در کلمه، یا ساختار جمله، که نامتناسب با موقعیت باشد میتواند آن را نابجا نشان بدهد و تصویر شعورمان را از چشم دیگران خدشهدار کند. گاهی همهچیز درست اتفاق میافتد ولی از حال طرف مقابل بیخبریم و آن گفتار و رفتار با توجه به حالِ او نابجاست؛ مثل وقتی که بیخبر از حال دوستی، تلفنی یا آنلاین حرف متعارف اما نابجایی میزنیم و نمیدانیم درچه موقعیتی است یا چه بر سرِ او رفته. بنظرم همانقدر که نیاز هست مراقب بیشعوریهای طبیعی خود باشیم طرف مقابل هم باید از این فرآیند آگاه باشد و زودرنج نباشد. اما بنیان روانشناسانهی بیشعوری چیست؟ خودبینی. هرقدر خودبینتر باشیم بیشتر مستعد بیشعوری هستیم. خودبینی که میگویم از نظر اخلاقی نیست، بلکه منظور نوعی توانِ ادراکی رشدیافته است که میتواند پویا باشد و در فضا حرکت کند و از منظر دیگری به موضوع نگاه کند. در جهان مجازی امروز که آدمها در لحظه رویدادهای زندگیِ شخصیشان را با همه به اشتراک میگذارند و میل به انتشار خود، غیرقابل مقاومت بنظر میرسد رفتار تکانِشی، یعنی ناتوانی در برابر میل، یک پدیدهی فراگیر شده است؛ بخصوص سلبریتیها که مورد توجه پیامهای پنهان و آشکار هواداران خود هستند از خودبینی به خودمرکز بینی و خودشیفتگی میرسند و فراوانی رفتارهای تکانشی در آنها بیشتر است. فکر میکنم همهی ما بصورت طبیعی در معرض این خطا هستیم و باید با همدیگر مدارا کنیم ولی کسی که الگوی مسلطِ رفتار و گفتارش نابجایی باشد یعنی شخصیتاش دچار این ناهنجاری است. اگر نمیتواند خود را اصلاح کند دستکم سکوت را تمرین کند و بیاموزد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرندگان ناچیز به جای عقاب نشستهاند
- سلبریتیکراسی و سلبریتی حکومتی
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش اول)
- سلبریتی های ما و سلبریتی های آنها
- آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟/استدلال های بی اساس برای فرار از مالیات
- آیا از مرگ سلبریتی ها ناراحت می شویم؟
- «سلبریتی نداشته باشی کارت تمام است»/آفات و مزایای تئاترهای چند صد هزار تومانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران