سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
آیا استفاده از کلمهی بیشعوری، توصیف دقیق یک وضعیت است یا توهین به کسی؟ جواب شما را نمیدانم، من میخواهم نظرم را دربارهی بیشعوری بگویم هرچند میدانم بکارگیری و تکرار بیپروایِ این کلمه میتواند گوینده را هم در معرض بیشعوری قرار دهد! این خطر را میپذیرم و میگویم. درچند روز گذشته اظهارنظرِ یکی از سلبریتیها دربارهی بیدست و پایی آدمهای نامرفه در فضای مجازی با واکنشهای انتقادی زیادی مواجه شد و بسیاری آن را با کلمهی بیشعوری توصیف کردند. خاطرم هست این واژه -اگر اشتباه نکنم- تقریباً تا ده سال پیش بخشی از ادبیات ناسزاگویی در فرهنگ غیررسمیِ عامه بحساب میآمد تا اینکه کتابی با عنوان بیشعوری منتشر شد. همیشه میخواستم آن کتاب را بخوانم اما هیچوقت فرصتاش فراهم نشد و اولویت پیدا نکرد. خیلی کوتاه و ساده بگویم؛ تصور میکنم بیشعوری را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: نابجایی؛ هر رفتار/ گفتار/ افکارِ بجا یا نابجا، احساس شعور یا بیشعوری ایجاد میکند؛ بیش از همه توقع نابجا. البته آنقدرها هم که بنظر میرسد ساده نیست. مثلاً ما در حرفزدن میتوانیم مرتکب بیشعوری شویم چون فیالبداهه و در لحظه حرف میزنیم و بسیار احتمال دارد کلمهی نابجایی بکار ببریم؛ یا از آنجا که شناخت دقیقی از بار ِ معنایی کلمات نداریم گرفتارِ گفتار فاقد شعور میشویم؛ و یا در موقعیتهای متفاوت، کوچکترین تغییر در کلمه، یا ساختار جمله، که نامتناسب با موقعیت باشد میتواند آن را نابجا نشان بدهد و تصویر شعورمان را از چشم دیگران خدشهدار کند. گاهی همهچیز درست اتفاق میافتد ولی از حال طرف مقابل بیخبریم و آن گفتار و رفتار با توجه به حالِ او نابجاست؛ مثل وقتی که بیخبر از حال دوستی، تلفنی یا آنلاین حرف متعارف اما نابجایی میزنیم و نمیدانیم درچه موقعیتی است یا چه بر سرِ او رفته. بنظرم همانقدر که نیاز هست مراقب بیشعوریهای طبیعی خود باشیم طرف مقابل هم باید از این فرآیند آگاه باشد و زودرنج نباشد. اما بنیان روانشناسانهی بیشعوری چیست؟ خودبینی. هرقدر خودبینتر باشیم بیشتر مستعد بیشعوری هستیم. خودبینی که میگویم از نظر اخلاقی نیست، بلکه منظور نوعی توانِ ادراکی رشدیافته است که میتواند پویا باشد و در فضا حرکت کند و از منظر دیگری به موضوع نگاه کند. در جهان مجازی امروز که آدمها در لحظه رویدادهای زندگیِ شخصیشان را با همه به اشتراک میگذارند و میل به انتشار خود، غیرقابل مقاومت بنظر میرسد رفتار تکانِشی، یعنی ناتوانی در برابر میل، یک پدیدهی فراگیر شده است؛ بخصوص سلبریتیها که مورد توجه پیامهای پنهان و آشکار هواداران خود هستند از خودبینی به خودمرکز بینی و خودشیفتگی میرسند و فراوانی رفتارهای تکانشی در آنها بیشتر است. فکر میکنم همهی ما بصورت طبیعی در معرض این خطا هستیم و باید با همدیگر مدارا کنیم ولی کسی که الگوی مسلطِ رفتار و گفتارش نابجایی باشد یعنی شخصیتاش دچار این ناهنجاری است. اگر نمیتواند خود را اصلاح کند دستکم سکوت را تمرین کند و بیاموزد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرندگان ناچیز به جای عقاب نشستهاند
- سلبریتیکراسی و سلبریتی حکومتی
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش اول)
- سلبریتی های ما و سلبریتی های آنها
- آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟/استدلال های بی اساس برای فرار از مالیات
- آیا از مرگ سلبریتی ها ناراحت می شویم؟
- «سلبریتی نداشته باشی کارت تمام است»/آفات و مزایای تئاترهای چند صد هزار تومانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه