سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
آیا استفاده از کلمهی بیشعوری، توصیف دقیق یک وضعیت است یا توهین به کسی؟ جواب شما را نمیدانم، من میخواهم نظرم را دربارهی بیشعوری بگویم هرچند میدانم بکارگیری و تکرار بیپروایِ این کلمه میتواند گوینده را هم در معرض بیشعوری قرار دهد! این خطر را میپذیرم و میگویم. درچند روز گذشته اظهارنظرِ یکی از سلبریتیها دربارهی بیدست و پایی آدمهای نامرفه در فضای مجازی با واکنشهای انتقادی زیادی مواجه شد و بسیاری آن را با کلمهی بیشعوری توصیف کردند. خاطرم هست این واژه -اگر اشتباه نکنم- تقریباً تا ده سال پیش بخشی از ادبیات ناسزاگویی در فرهنگ غیررسمیِ عامه بحساب میآمد تا اینکه کتابی با عنوان بیشعوری منتشر شد. همیشه میخواستم آن کتاب را بخوانم اما هیچوقت فرصتاش فراهم نشد و اولویت پیدا نکرد. خیلی کوتاه و ساده بگویم؛ تصور میکنم بیشعوری را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: نابجایی؛ هر رفتار/ گفتار/ افکارِ بجا یا نابجا، احساس شعور یا بیشعوری ایجاد میکند؛ بیش از همه توقع نابجا. البته آنقدرها هم که بنظر میرسد ساده نیست. مثلاً ما در حرفزدن میتوانیم مرتکب بیشعوری شویم چون فیالبداهه و در لحظه حرف میزنیم و بسیار احتمال دارد کلمهی نابجایی بکار ببریم؛ یا از آنجا که شناخت دقیقی از بار ِ معنایی کلمات نداریم گرفتارِ گفتار فاقد شعور میشویم؛ و یا در موقعیتهای متفاوت، کوچکترین تغییر در کلمه، یا ساختار جمله، که نامتناسب با موقعیت باشد میتواند آن را نابجا نشان بدهد و تصویر شعورمان را از چشم دیگران خدشهدار کند. گاهی همهچیز درست اتفاق میافتد ولی از حال طرف مقابل بیخبریم و آن گفتار و رفتار با توجه به حالِ او نابجاست؛ مثل وقتی که بیخبر از حال دوستی، تلفنی یا آنلاین حرف متعارف اما نابجایی میزنیم و نمیدانیم درچه موقعیتی است یا چه بر سرِ او رفته. بنظرم همانقدر که نیاز هست مراقب بیشعوریهای طبیعی خود باشیم طرف مقابل هم باید از این فرآیند آگاه باشد و زودرنج نباشد. اما بنیان روانشناسانهی بیشعوری چیست؟ خودبینی. هرقدر خودبینتر باشیم بیشتر مستعد بیشعوری هستیم. خودبینی که میگویم از نظر اخلاقی نیست، بلکه منظور نوعی توانِ ادراکی رشدیافته است که میتواند پویا باشد و در فضا حرکت کند و از منظر دیگری به موضوع نگاه کند. در جهان مجازی امروز که آدمها در لحظه رویدادهای زندگیِ شخصیشان را با همه به اشتراک میگذارند و میل به انتشار خود، غیرقابل مقاومت بنظر میرسد رفتار تکانِشی، یعنی ناتوانی در برابر میل، یک پدیدهی فراگیر شده است؛ بخصوص سلبریتیها که مورد توجه پیامهای پنهان و آشکار هواداران خود هستند از خودبینی به خودمرکز بینی و خودشیفتگی میرسند و فراوانی رفتارهای تکانشی در آنها بیشتر است. فکر میکنم همهی ما بصورت طبیعی در معرض این خطا هستیم و باید با همدیگر مدارا کنیم ولی کسی که الگوی مسلطِ رفتار و گفتارش نابجایی باشد یعنی شخصیتاش دچار این ناهنجاری است. اگر نمیتواند خود را اصلاح کند دستکم سکوت را تمرین کند و بیاموزد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرندگان ناچیز به جای عقاب نشستهاند
- سلبریتیکراسی و سلبریتی حکومتی
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش اول)
- سلبریتی های ما و سلبریتی های آنها
- آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟/استدلال های بی اساس برای فرار از مالیات
- آیا از مرگ سلبریتی ها ناراحت می شویم؟
- «سلبریتی نداشته باشی کارت تمام است»/آفات و مزایای تئاترهای چند صد هزار تومانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





