سینماسینما، رضا صائمی
افزایش قیمت بنزین و حوادث بعد از آن، تنها سینماها را یک هفته در محاق و انزوا نبرد، بعد از این باید منتظر تاثیرات و پیامدهای این گرانی بر صنعت سینما و مناسبات آن بود. پیش از این صحبت از سینمای نفتی بود که اشاره به سینمای رانتی و دولتی داشت و اکنون به نظر می رسد باید منتظر سینمای بنزینی باشیم. به این معنا که گران بودن بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، تاثیرات خود را بر تولید و مصرف فیلم به عنوان یک کالای سینمایی و فرهنگی خواهد گذاشت.
پیش از این بحث بر سر این بود که یکی از عوامل مهم ریزش مخاطب سینما و اینکه مردم کمتر به سینما می روند، افزایش قیمت بلیت است، اکنون باید افزایش قیمت بنزین را دست کم به عنوان یک عامل واسطه ای و غیر مستقیم در ریزش و بحران مخاطب سینما لحاظ کرد. چه بسا تماشاگری که برای سینما رفتن به جیب خود نگاه می کند اکنون باید در کنار محاسبه هزینه سینما با توجه به قیمت بلیت، هزینه سوخت خودرو را هم به آن اضافه کند به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران که با وجود ترافیک سنگین، سینما رفتن با خودروی شخصی با بنزین ۳ هزارتومانی، هزینه مضاعفی را روی دست تماشاگر می گذارد و ممکن است او را از تماشای فیلم در سالن سینما با توجه به سنگین بودن هزینه ایاب و ذهاب آن، منصرف کند.
هرچقدر که قیمت کالاهای اساسی در جامعه افزایش می یابد، کالاهای فرهنگی و هنر از سبد خانوار کمتر شده و حتی حذف می شود. این مساله صرفا تاثیر گرانی بنزین در مصرف یک محصول سینمایی بود، باید ردپای این گرانی را در تولیدات سینمایی هم محاسبه کرد. به این معنا که قطعا افزایش قیمت بنزین، هزینه تولید فیلم را هم بیشتر می کند. خودروهایی که بازیگران و عوامل فیلم را برای انتقال بر سر لوکیشن جا به جا می کنند یا انتقال عوامل و ابزارهای فیلمسازی از یک لوکیشن به یک لوکیشن دیگر که گاهی با مسافت جغرافیایی زیادی هم همراه است قطعا به مصرف سوخت بنزین بیشتری نیازمند است و این به شکل مستقیم بر هزینه تولید فیلم تاثیر می گذارد. به شکل غیر مستقیم نیز تاثیر قیمت بنزین در بالا رفتن لوازم و تجهیزات فنی فیلمسازی و بالطبع گران تر درآمدن هزینه تولید تاثیر گذاشته و در نهایت به افزایش دستمزدهای عوامل فیلم هم منجر می شود.
سینمای ما که همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرده اکنون در شرایط سخت تری قرار گرفته و بعد از این باید شاهد پیامدهای افزایش بنزین بر اقتصاد و صنعت سینما بود و اضافه شدن واژه جدید «سینمای بنزینی» به ادبیات سینمایی کشور!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- اقتصاد سینمای ایران
- تعریف سینمای ملی چیست؟
- از کمبود سالن تا پشتیبانی دولت/ علت افت کیفیت سینماها چیست؟
- روز ملی سینما و فرصت تامل بر دو محور؛ هنر و صنعت
- گزارشی از توقیف فیلمها و ضربههای مالی آن / «توقیف» قاتل رشد اقتصادی سینمای ایران
- چگونه میتوان با زبان سینما اقتصاد هنر هفتم را جهانی کرد و از اقتصاد وابسته به نفت رها شد؟
- سهم ناچیز سینما در صحبتهای صالحی امیری
- نبود نگاه حرفهای به مشاغل سینما
- امنیت سرمایه گذاری در سینما
- بررسی سینماداری و اوضاع امرار معاش در این حوزه / گرد بی پولی روی پرده نقره ای
- بررسی معضلات سینماداری در گفتوگو با اهالی سینما / راز رستگاری هنر هفتم در گیشه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





