سینماسینما، رضا صائمی
افزایش قیمت بنزین و حوادث بعد از آن، تنها سینماها را یک هفته در محاق و انزوا نبرد، بعد از این باید منتظر تاثیرات و پیامدهای این گرانی بر صنعت سینما و مناسبات آن بود. پیش از این صحبت از سینمای نفتی بود که اشاره به سینمای رانتی و دولتی داشت و اکنون به نظر می رسد باید منتظر سینمای بنزینی باشیم. به این معنا که گران بودن بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، تاثیرات خود را بر تولید و مصرف فیلم به عنوان یک کالای سینمایی و فرهنگی خواهد گذاشت.
پیش از این بحث بر سر این بود که یکی از عوامل مهم ریزش مخاطب سینما و اینکه مردم کمتر به سینما می روند، افزایش قیمت بلیت است، اکنون باید افزایش قیمت بنزین را دست کم به عنوان یک عامل واسطه ای و غیر مستقیم در ریزش و بحران مخاطب سینما لحاظ کرد. چه بسا تماشاگری که برای سینما رفتن به جیب خود نگاه می کند اکنون باید در کنار محاسبه هزینه سینما با توجه به قیمت بلیت، هزینه سوخت خودرو را هم به آن اضافه کند به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران که با وجود ترافیک سنگین، سینما رفتن با خودروی شخصی با بنزین ۳ هزارتومانی، هزینه مضاعفی را روی دست تماشاگر می گذارد و ممکن است او را از تماشای فیلم در سالن سینما با توجه به سنگین بودن هزینه ایاب و ذهاب آن، منصرف کند.
هرچقدر که قیمت کالاهای اساسی در جامعه افزایش می یابد، کالاهای فرهنگی و هنر از سبد خانوار کمتر شده و حتی حذف می شود. این مساله صرفا تاثیر گرانی بنزین در مصرف یک محصول سینمایی بود، باید ردپای این گرانی را در تولیدات سینمایی هم محاسبه کرد. به این معنا که قطعا افزایش قیمت بنزین، هزینه تولید فیلم را هم بیشتر می کند. خودروهایی که بازیگران و عوامل فیلم را برای انتقال بر سر لوکیشن جا به جا می کنند یا انتقال عوامل و ابزارهای فیلمسازی از یک لوکیشن به یک لوکیشن دیگر که گاهی با مسافت جغرافیایی زیادی هم همراه است قطعا به مصرف سوخت بنزین بیشتری نیازمند است و این به شکل مستقیم بر هزینه تولید فیلم تاثیر می گذارد. به شکل غیر مستقیم نیز تاثیر قیمت بنزین در بالا رفتن لوازم و تجهیزات فنی فیلمسازی و بالطبع گران تر درآمدن هزینه تولید تاثیر گذاشته و در نهایت به افزایش دستمزدهای عوامل فیلم هم منجر می شود.
سینمای ما که همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرده اکنون در شرایط سخت تری قرار گرفته و بعد از این باید شاهد پیامدهای افزایش بنزین بر اقتصاد و صنعت سینما بود و اضافه شدن واژه جدید «سینمای بنزینی» به ادبیات سینمایی کشور!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- اقتصاد سینمای ایران
- تعریف سینمای ملی چیست؟
- از کمبود سالن تا پشتیبانی دولت/ علت افت کیفیت سینماها چیست؟
- روز ملی سینما و فرصت تامل بر دو محور؛ هنر و صنعت
- گزارشی از توقیف فیلمها و ضربههای مالی آن / «توقیف» قاتل رشد اقتصادی سینمای ایران
- چگونه میتوان با زبان سینما اقتصاد هنر هفتم را جهانی کرد و از اقتصاد وابسته به نفت رها شد؟
- سهم ناچیز سینما در صحبتهای صالحی امیری
- نبود نگاه حرفهای به مشاغل سینما
- امنیت سرمایه گذاری در سینما
- بررسی سینماداری و اوضاع امرار معاش در این حوزه / گرد بی پولی روی پرده نقره ای
- بررسی معضلات سینماداری در گفتوگو با اهالی سینما / راز رستگاری هنر هفتم در گیشه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش