سینماسینما، ارسیا تقوا _ وقتی تلما و لوییز تو صحنه آخر فیلم با ماشین پریدن تو دره گراندکانیون با خودمون فکر کردیم مگه چاره دیگهای هم داشتن؟ هرچی خودکشی اون دوتا در قاب سینما باورپذیر بود، امروز که فیلم این دوتا دختری که میرفتن سمت پل را دیدم به خودم هی میگم چرا؟ رو چه حسابی؟ واقعا هیچ راه دیگهای نبود؟یعنی نمیشد کاری کرد که پاشون بلرزه؟ اینا پیش خودشون چی فکر کردن وقتی این قدر خوشخوشان و سبکبال داشتن میرفتن سمت نبودن و نیست شدن، اینا که فقط دوتا نوجوون بیشتر نیستن، آخه چرا این جوری تموم کردن؟
این فیلمِ کوتاه جادهای مثل یک شوک میمونه، مثل کشیدهای میمونه که بیهوا زیرِ گوشت حالا حالاها منگی و دردشو حس میکنی، چونکه برخلاف فیلمهایِ جادهای دیگهای که قبلا دیدیم درباره پخته شدن و رستگاری مسافرانِ هم قدم نیست؛ درباره دوتا دختر پرنشاطیه که دارن میرن که خودشونو از یه پرتگاهی پرت کنن. گرچه ظاهرن راحت و آسوده دارن به قتلگاه میرن اما لابهلای فحشایی که میدن، قشنگ میشه شدت خشمشون از زمین و زمان را دید. میخندن اما عجیب درمونده و مُستاصلن، اسیرن.
میشه درباره این فاجعه کلی فرضیههای جامعهشناسی و روانشناختی داد، اما این دوتا دختر دیگه به خونهشون بر نمیگردن؛ نه داداش کوچیکتر این، نه مامان اون یکی و نه هیچ دستآویزِ دلخوشکنک دیگری نتونست پایِ رفتنِ اینا رو سست کنه؟
حیف و هزار دریغ
بعدی هارو دریابیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





