سینماسینما، ایلیا محمدینیا
فضای نقد نوشتن روی فیلم ها در این سامان عرصه فراخی دارد. آنقدر فراخ که گویی همه منتقدند مگر آنکه خلافش ثابت شود. در سالیان اخیر با رواج فضای مجازی خاصه تلگرام و اینستاگرام به یکباره آمار منتقدان سینمایی رشدی سرطانی پیدا کرد. تا آنجا که بسیاری از اعضای نه چندان قدیمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی وقتی با اسامی منتقدان تازه از راه رسیده مواجه می شوند از شناسایی بسیاری از آنها عاجزند حال فکر کنید در انجمنی که به گمان بعضی، اعضایش با فیلتری ولو نه چندان قدرتمند گزینش می شوند وضع که اینگونه است در فضای مجازی چه غوغایی را شاهد هستیم.
یکی از شاه راه های بزرگ گسترش روزافزون منتقد سینمایی احاطه به زبان انگلیسی است یعنی کافیست چند خبر و متن سینمایی را ترجمه کرده باشید و البته چند فیلم کلاسیک و روز سینمای جهان را دیده باشید و کمی علاقه هم چاشنی اش کنید آنگاه شما یک منتقد سینما هستید که حتی در معروفترین نشریه سینمایی هم امکان حضور می یابید. یا اینکه مطالعاتی در حوزه پژوهش و تحلیل سینما ی ایران و جهان به ویژه موج نو سینمای فرانسه و ایتالیا داشته باشد اما غامض و سخت بگوید و بنویسد باز می شود یک منتقد سینمایی باسواد خاصه آنکه حتما چند تایی از فیلمهای تارانتینو گرفته تا کریستوفر نولان را دیده چیزهایی درباره اش خوانده باشد که قابل عرض باشد که این آخری این روزها در میان مخاطبان و حتی رسانه های دیداری و نوشتاری بسیار طرفدار دارد. یا اینکه در بیشتر مواقع در بیان کلمات و اصطلاحات سینمایی به زبان انگلیسی و برآمده از فلسفه و ادبیات یونانی و… کم نگذارد مثلا به جای قهرمان قصه فیلم پروتاگونیست بگویید یا آنتاگونیست به جای ضدقهرمان قصه، آنگاه به حتم منتقدی باسواد تری خواهد بود.
به هر روی اینکه آدمی مطالعاتی خارج از متن سینما به ویژه در حوزه فلسفه و جامعه شناسی وادبیات یونان داشته باشد و یا مطالعاتی حتی در حوزه پژوهش و تاریخ سینما که در غنای نوشتن نقد به او کمک کند خوب است. اما اینکه آدمی فیلم را فقط در چارچوب مطالعاتی خود مورد ارزیابی قرار دهد و سپس به گمان خود حکمی قطعی پیرامون فیلم صادر کند لزوما منتقد سینما نیست بلکه تنها یک تحلیل گر است. به همین سادگی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- اتاق شیشهای بزرگ
- مرگ هنرمند؛ از تهدید تا فرصت/ طنز آیدین سیارسریع
- گفتوگو با سینا کیانپور، کارگردان «اینستاگرامر» / مسئله من در «اینستاگرامر» شهرتطلبی جدید و بیدلیل بود
- تنها ۵۹ ثانیه وقت داریم!/ نگاهی به صنعت سینما و ضرورت توجه به فضای مجازی
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
- حسین محب اهری: گاهی چهره های برجسته دچار دو شخصیت می شوند
- ناراحتی شدید نیکلاس کیج از شوخی با تصویر او در یک فیلم + عکس
- «سلبریتی ها» هم به کوزه می افتند!
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- وضعیت نابسامان فضای مجازی، صدای پوران درخشنده را درآورد
- واکنش مجید مجیدی به یک شایعه
- انتقاد کوروش تهامی از اظهارنظر برخی هنرمندان در فضای مجازی
- کلاهبرداری با فیلم جنجالی
- مجازات دزد عکسهای خصوصی بازیگران زن مشهور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت