سینماسینما، ایلیا محمدینیا
فضای نقد نوشتن روی فیلم ها در این سامان عرصه فراخی دارد. آنقدر فراخ که گویی همه منتقدند مگر آنکه خلافش ثابت شود. در سالیان اخیر با رواج فضای مجازی خاصه تلگرام و اینستاگرام به یکباره آمار منتقدان سینمایی رشدی سرطانی پیدا کرد. تا آنجا که بسیاری از اعضای نه چندان قدیمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی وقتی با اسامی منتقدان تازه از راه رسیده مواجه می شوند از شناسایی بسیاری از آنها عاجزند حال فکر کنید در انجمنی که به گمان بعضی، اعضایش با فیلتری ولو نه چندان قدرتمند گزینش می شوند وضع که اینگونه است در فضای مجازی چه غوغایی را شاهد هستیم.
یکی از شاه راه های بزرگ گسترش روزافزون منتقد سینمایی احاطه به زبان انگلیسی است یعنی کافیست چند خبر و متن سینمایی را ترجمه کرده باشید و البته چند فیلم کلاسیک و روز سینمای جهان را دیده باشید و کمی علاقه هم چاشنی اش کنید آنگاه شما یک منتقد سینما هستید که حتی در معروفترین نشریه سینمایی هم امکان حضور می یابید. یا اینکه مطالعاتی در حوزه پژوهش و تحلیل سینما ی ایران و جهان به ویژه موج نو سینمای فرانسه و ایتالیا داشته باشد اما غامض و سخت بگوید و بنویسد باز می شود یک منتقد سینمایی باسواد خاصه آنکه حتما چند تایی از فیلمهای تارانتینو گرفته تا کریستوفر نولان را دیده چیزهایی درباره اش خوانده باشد که قابل عرض باشد که این آخری این روزها در میان مخاطبان و حتی رسانه های دیداری و نوشتاری بسیار طرفدار دارد. یا اینکه در بیشتر مواقع در بیان کلمات و اصطلاحات سینمایی به زبان انگلیسی و برآمده از فلسفه و ادبیات یونانی و… کم نگذارد مثلا به جای قهرمان قصه فیلم پروتاگونیست بگویید یا آنتاگونیست به جای ضدقهرمان قصه، آنگاه به حتم منتقدی باسواد تری خواهد بود.
به هر روی اینکه آدمی مطالعاتی خارج از متن سینما به ویژه در حوزه فلسفه و جامعه شناسی وادبیات یونان داشته باشد و یا مطالعاتی حتی در حوزه پژوهش و تاریخ سینما که در غنای نوشتن نقد به او کمک کند خوب است. اما اینکه آدمی فیلم را فقط در چارچوب مطالعاتی خود مورد ارزیابی قرار دهد و سپس به گمان خود حکمی قطعی پیرامون فیلم صادر کند لزوما منتقد سینما نیست بلکه تنها یک تحلیل گر است. به همین سادگی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- اتاق شیشهای بزرگ
- مرگ هنرمند؛ از تهدید تا فرصت/ طنز آیدین سیارسریع
- گفتوگو با سینا کیانپور، کارگردان «اینستاگرامر» / مسئله من در «اینستاگرامر» شهرتطلبی جدید و بیدلیل بود
- تنها ۵۹ ثانیه وقت داریم!/ نگاهی به صنعت سینما و ضرورت توجه به فضای مجازی
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
- حسین محب اهری: گاهی چهره های برجسته دچار دو شخصیت می شوند
- ناراحتی شدید نیکلاس کیج از شوخی با تصویر او در یک فیلم + عکس
- «سلبریتی ها» هم به کوزه می افتند!
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- وضعیت نابسامان فضای مجازی، صدای پوران درخشنده را درآورد
- واکنش مجید مجیدی به یک شایعه
- انتقاد کوروش تهامی از اظهارنظر برخی هنرمندان در فضای مجازی
- کلاهبرداری با فیلم جنجالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





