سینماسینما، حمید باباوند
وقتی «جیمز کامرون» و «گیل آن هرد» داستان «ترمیناتور» را نوشتند و ساختند، «ارنست کلاین» فقط ۱۲ سال داشت. در دنیای کامرون و هرد که آن روزها حدودا ۳۰ ساله بودند؛ ۴۵ سال بعد خیلی دور از دسترس بود. دنیا قرار بود نابود شود و رباتهای ساختهی دست انسان، از کنترلش خارج شوند اما در همانزمان هم فقط یک نوجوان میتوانست فرمانده جنگهای واقعیای باشد که دنیا را نجات میدهد. تا رسیدن به سال ۲۰۲۹ کمتر از یک دهه فرصت داریم و رباتها آن قدر توانایی پیدا نکردهاند که دنیا را به دست بگیرند اما انسان قرن ۲۱ با دستیابی به فهم جدیدی از کلان دادهها، به هوشمصنوعی دست یافته است و میتواند با ساختن الگوریتمهایی کارآمد انسان را پیشبینیپذیرتر از گذشته به نمایش بگذارد. کلاندادهها فرصتهای بیشماری برای کسبوکارها و سیاستمداران ساختهاند تا هزینههای تولید و توزیع را کم کنند، رفاه را گسترش دهند، بهرهوری از زمان و مواد اولیه را افزایش دهند و به انسان دو چشم لیزری بدهند که مانند ترمیناتور با دیدن هر حرکتی بتواند مختصات آن رفتار را ارزیابی و در کوتاهترین زمان برای پاسخ برنامهریزی کند. مثل سنسورهای حرکتی که روی بهترین خودروهای ساخت دست بشر نصب میشوند و در کمتر از یک چشم به هم زدن فنر و کمکفنر را برای دقیقترین واکنش نسبت به پستی و بلندیهای جاده آماده میکنند تا انسانی که در ماشین لمداده است؛ با لرزشهای آزاردهنده رو به رو نشود.
حدود سه دهه بعد از آن که ترمیناتور(سال۱۹۸۴) به نمایش درآمد «ارنست کلاین» در سال ۲۰۱۱ رمان «بازیکن شماره یک آماده» را منتشر کرد. کلاین ۳۹ ساله، آینده را نزدیکتر میدید؛ فقط سیوچند سال بعد از نظر او دنیا ترکیبی میشد از واقعیت و مجاز. جنگ بزرگ در دنیای مجازی اتفاق میافتاد و در دنیای واقعی انسانها زندگیشان را خودخواسته رها میکردند تا در افیون زندگی مجازی غرق شوند. (چیزی شبیه به داستان سریال کرهای خاطرات الحمرا) یک نوجوان جایش را به چند نوجوان داده است و بر خلاف ترمیناتور، هیچ قهرمانی برای نجات آینده وجود ندارد. آینده همان است که باید باشد. این بار دنیا توسط بازیها و آواتارها کنترل میشوند، نه رباتها. انسان سرگردان بین واقعیت و مجاز در تردد هستند و قهرمانها از این زندگی مجازی نمیترسند؛ بلکه به آن پناه بردهاند.
استیون اسپیلبرگ که حدود یک دهه از جیمز کامرون بزرگتر است، در ۷۲ سالگی یک عمر تجربههای زندگیاش را ریخته است در فیلم «بازیکن شماره یک آماده». فیلم پر است از ارجاعات خاطرهانگیز از فیلمها و شخصیتها(از توشیرو میفونه بگیر تا مایکل جکسون). زندگی در سال ۲۰۴۵ همانقدر برای اسپیلبرگ دور از دسترس است که تصور ۷۵ سالگی برای کامرون ۳۰ ساله!
چه ترمیناتور و چه بازیکن شماره یک آماده به ما یادآوری میکنند که چقدر از تجربه خشونت بیمناک هستیم و فانتزی تا کجای ذهن و ضمیر ما نفوذ کرده است.
تکمله: اگر حتی کمی به فانتزی و بازی علاقه دارید دیدن فیلم بازیگر شماره یک آماده و سریال خاطرات الحمرا را از دست ندهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






آینده هم مبهم و رازآلود بوده هم جذاب و مهیج
حتی در سینماهای چند دهه قبل هم تصور از دنیای آینده وجود داشته و غالبا رباتها نقش محوری داشتند، با پیشرفت علم، هوش مصنوعی پررنگ تر از رباتها شدند و چه بسا در آینده نه چندان دور شاهد نظریه پردازی در مورد تله پاتی و سفر در زمان و نظایرهم باشیم.
برای مثال قسمتهایی از سریال mirror که یک سریال فانتزی است در مورد حال حاضر ما و اهمیت لایک ها و ستاره ها در زندگی روزمره است؛ و کسانی که لایک، ستاره و فالور کمتری دارند حتی با وجود فیزیکی در اجتماع دیده نمیشند و در این میان کیم کاردشیانها نمود بیشتری از دانشمندان دارند و این به معنی قهقراست.