سینماسینما، حمید باباوند
وقتی «جیمز کامرون» و «گیل آن هرد» داستان «ترمیناتور» را نوشتند و ساختند، «ارنست کلاین» فقط ۱۲ سال داشت. در دنیای کامرون و هرد که آن روزها حدودا ۳۰ ساله بودند؛ ۴۵ سال بعد خیلی دور از دسترس بود. دنیا قرار بود نابود شود و رباتهای ساختهی دست انسان، از کنترلش خارج شوند اما در همانزمان هم فقط یک نوجوان میتوانست فرمانده جنگهای واقعیای باشد که دنیا را نجات میدهد. تا رسیدن به سال ۲۰۲۹ کمتر از یک دهه فرصت داریم و رباتها آن قدر توانایی پیدا نکردهاند که دنیا را به دست بگیرند اما انسان قرن ۲۱ با دستیابی به فهم جدیدی از کلان دادهها، به هوشمصنوعی دست یافته است و میتواند با ساختن الگوریتمهایی کارآمد انسان را پیشبینیپذیرتر از گذشته به نمایش بگذارد. کلاندادهها فرصتهای بیشماری برای کسبوکارها و سیاستمداران ساختهاند تا هزینههای تولید و توزیع را کم کنند، رفاه را گسترش دهند، بهرهوری از زمان و مواد اولیه را افزایش دهند و به انسان دو چشم لیزری بدهند که مانند ترمیناتور با دیدن هر حرکتی بتواند مختصات آن رفتار را ارزیابی و در کوتاهترین زمان برای پاسخ برنامهریزی کند. مثل سنسورهای حرکتی که روی بهترین خودروهای ساخت دست بشر نصب میشوند و در کمتر از یک چشم به هم زدن فنر و کمکفنر را برای دقیقترین واکنش نسبت به پستی و بلندیهای جاده آماده میکنند تا انسانی که در ماشین لمداده است؛ با لرزشهای آزاردهنده رو به رو نشود.
حدود سه دهه بعد از آن که ترمیناتور(سال۱۹۸۴) به نمایش درآمد «ارنست کلاین» در سال ۲۰۱۱ رمان «بازیکن شماره یک آماده» را منتشر کرد. کلاین ۳۹ ساله، آینده را نزدیکتر میدید؛ فقط سیوچند سال بعد از نظر او دنیا ترکیبی میشد از واقعیت و مجاز. جنگ بزرگ در دنیای مجازی اتفاق میافتاد و در دنیای واقعی انسانها زندگیشان را خودخواسته رها میکردند تا در افیون زندگی مجازی غرق شوند. (چیزی شبیه به داستان سریال کرهای خاطرات الحمرا) یک نوجوان جایش را به چند نوجوان داده است و بر خلاف ترمیناتور، هیچ قهرمانی برای نجات آینده وجود ندارد. آینده همان است که باید باشد. این بار دنیا توسط بازیها و آواتارها کنترل میشوند، نه رباتها. انسان سرگردان بین واقعیت و مجاز در تردد هستند و قهرمانها از این زندگی مجازی نمیترسند؛ بلکه به آن پناه بردهاند.
استیون اسپیلبرگ که حدود یک دهه از جیمز کامرون بزرگتر است، در ۷۲ سالگی یک عمر تجربههای زندگیاش را ریخته است در فیلم «بازیکن شماره یک آماده». فیلم پر است از ارجاعات خاطرهانگیز از فیلمها و شخصیتها(از توشیرو میفونه بگیر تا مایکل جکسون). زندگی در سال ۲۰۴۵ همانقدر برای اسپیلبرگ دور از دسترس است که تصور ۷۵ سالگی برای کامرون ۳۰ ساله!
چه ترمیناتور و چه بازیکن شماره یک آماده به ما یادآوری میکنند که چقدر از تجربه خشونت بیمناک هستیم و فانتزی تا کجای ذهن و ضمیر ما نفوذ کرده است.
تکمله: اگر حتی کمی به فانتزی و بازی علاقه دارید دیدن فیلم بازیگر شماره یک آماده و سریال خاطرات الحمرا را از دست ندهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






آینده هم مبهم و رازآلود بوده هم جذاب و مهیج
حتی در سینماهای چند دهه قبل هم تصور از دنیای آینده وجود داشته و غالبا رباتها نقش محوری داشتند، با پیشرفت علم، هوش مصنوعی پررنگ تر از رباتها شدند و چه بسا در آینده نه چندان دور شاهد نظریه پردازی در مورد تله پاتی و سفر در زمان و نظایرهم باشیم.
برای مثال قسمتهایی از سریال mirror که یک سریال فانتزی است در مورد حال حاضر ما و اهمیت لایک ها و ستاره ها در زندگی روزمره است؛ و کسانی که لایک، ستاره و فالور کمتری دارند حتی با وجود فیزیکی در اجتماع دیده نمیشند و در این میان کیم کاردشیانها نمود بیشتری از دانشمندان دارند و این به معنی قهقراست.