سینماسینما، حمید باباوند
وقتی «جیمز کامرون» و «گیل آن هرد» داستان «ترمیناتور» را نوشتند و ساختند، «ارنست کلاین» فقط ۱۲ سال داشت. در دنیای کامرون و هرد که آن روزها حدودا ۳۰ ساله بودند؛ ۴۵ سال بعد خیلی دور از دسترس بود. دنیا قرار بود نابود شود و رباتهای ساختهی دست انسان، از کنترلش خارج شوند اما در همانزمان هم فقط یک نوجوان میتوانست فرمانده جنگهای واقعیای باشد که دنیا را نجات میدهد. تا رسیدن به سال ۲۰۲۹ کمتر از یک دهه فرصت داریم و رباتها آن قدر توانایی پیدا نکردهاند که دنیا را به دست بگیرند اما انسان قرن ۲۱ با دستیابی به فهم جدیدی از کلان دادهها، به هوشمصنوعی دست یافته است و میتواند با ساختن الگوریتمهایی کارآمد انسان را پیشبینیپذیرتر از گذشته به نمایش بگذارد. کلاندادهها فرصتهای بیشماری برای کسبوکارها و سیاستمداران ساختهاند تا هزینههای تولید و توزیع را کم کنند، رفاه را گسترش دهند، بهرهوری از زمان و مواد اولیه را افزایش دهند و به انسان دو چشم لیزری بدهند که مانند ترمیناتور با دیدن هر حرکتی بتواند مختصات آن رفتار را ارزیابی و در کوتاهترین زمان برای پاسخ برنامهریزی کند. مثل سنسورهای حرکتی که روی بهترین خودروهای ساخت دست بشر نصب میشوند و در کمتر از یک چشم به هم زدن فنر و کمکفنر را برای دقیقترین واکنش نسبت به پستی و بلندیهای جاده آماده میکنند تا انسانی که در ماشین لمداده است؛ با لرزشهای آزاردهنده رو به رو نشود.
حدود سه دهه بعد از آن که ترمیناتور(سال۱۹۸۴) به نمایش درآمد «ارنست کلاین» در سال ۲۰۱۱ رمان «بازیکن شماره یک آماده» را منتشر کرد. کلاین ۳۹ ساله، آینده را نزدیکتر میدید؛ فقط سیوچند سال بعد از نظر او دنیا ترکیبی میشد از واقعیت و مجاز. جنگ بزرگ در دنیای مجازی اتفاق میافتاد و در دنیای واقعی انسانها زندگیشان را خودخواسته رها میکردند تا در افیون زندگی مجازی غرق شوند. (چیزی شبیه به داستان سریال کرهای خاطرات الحمرا) یک نوجوان جایش را به چند نوجوان داده است و بر خلاف ترمیناتور، هیچ قهرمانی برای نجات آینده وجود ندارد. آینده همان است که باید باشد. این بار دنیا توسط بازیها و آواتارها کنترل میشوند، نه رباتها. انسان سرگردان بین واقعیت و مجاز در تردد هستند و قهرمانها از این زندگی مجازی نمیترسند؛ بلکه به آن پناه بردهاند.
استیون اسپیلبرگ که حدود یک دهه از جیمز کامرون بزرگتر است، در ۷۲ سالگی یک عمر تجربههای زندگیاش را ریخته است در فیلم «بازیکن شماره یک آماده». فیلم پر است از ارجاعات خاطرهانگیز از فیلمها و شخصیتها(از توشیرو میفونه بگیر تا مایکل جکسون). زندگی در سال ۲۰۴۵ همانقدر برای اسپیلبرگ دور از دسترس است که تصور ۷۵ سالگی برای کامرون ۳۰ ساله!
چه ترمیناتور و چه بازیکن شماره یک آماده به ما یادآوری میکنند که چقدر از تجربه خشونت بیمناک هستیم و فانتزی تا کجای ذهن و ضمیر ما نفوذ کرده است.
تکمله: اگر حتی کمی به فانتزی و بازی علاقه دارید دیدن فیلم بازیگر شماره یک آماده و سریال خاطرات الحمرا را از دست ندهید!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- فیلمبردار «آروارهها» درگذشت/ اسپیلبرگ: مدیون بیل باتلر هستم
- جشنواره برلین با پیام زلنسکی افتتاح خواهد شد
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- جان ویلیامز سوژه مستندی از اسپیلبرگ شد/ روایت زندگی آهنگساز افسانهای سینما
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
آینده هم مبهم و رازآلود بوده هم جذاب و مهیج
حتی در سینماهای چند دهه قبل هم تصور از دنیای آینده وجود داشته و غالبا رباتها نقش محوری داشتند، با پیشرفت علم، هوش مصنوعی پررنگ تر از رباتها شدند و چه بسا در آینده نه چندان دور شاهد نظریه پردازی در مورد تله پاتی و سفر در زمان و نظایرهم باشیم.
برای مثال قسمتهایی از سریال mirror که یک سریال فانتزی است در مورد حال حاضر ما و اهمیت لایک ها و ستاره ها در زندگی روزمره است؛ و کسانی که لایک، ستاره و فالور کمتری دارند حتی با وجود فیزیکی در اجتماع دیده نمیشند و در این میان کیم کاردشیانها نمود بیشتری از دانشمندان دارند و این به معنی قهقراست.