سینماسینما، کیوان مهرگان مستندساز و روزنامهنگار در اعتماد نوشت:
در سالهای اخیر، سه سریال ایرانی—«زخم کاری» (محمدحسین مهدویان)، «آبان» (رضا دادویی)، و «تاسیان» (تینا پاکروان)—شمایلی دراماتیک و تودرتو از نسبت قدرت، سرمایه و اخلاق در جامعه ایرانی ترسیم کردهاند.
آنچه این سه اثر را در پیوندی غیررسمی قرار میدهد، نه شباهت در داستان یا فرم، بلکه حضور سه شخصیت است که در تقابل با یکدیگر، یک منظومه معنایی میسازند: مالک مالکی، فریبرز ثابت و جمشید نجات.
مالک و فریبرز، آینههای یک سرمایهداری بیریشه
در هر دو سریال زخم کاری و آبان، با شخصیتهایی مواجهیم که شرکتهای بزرگ، قدرت اقتصادی، و روابط پنهان تبهکارانه را در دست دارند. اما این قدرت، نه بر شایستگی یا تولید، بلکه بر رانت، حذف، فساد و خشونت بی رحم استوار است.
مالک مالکی در زخم کاری، مردیست که از دل مناسبات پنهان سر برآورده، و بهسادگی برای حفظ قدرت، جان میگیرد. او با ظاهر یک مدیر ار شد با ظاهری موقر، اما شبکهای از خشونت، جنایت و بیرحمی را هدایت میکند مالک نه کارآفرین است، نه تولید کننده؛ او فقط در حال زد و بند است .رفتاری که بدون شفافیت، ثروت را به دست برخی سپرده و پاسخگویی را از آنان سلب کرده.
فریبرز ثابت در آبان نیز چهرهای همزمان اگرچه عاشق اما به شدت خطرناک است. که برای رسیدن به مقاصدش هیچ ابایی برای عبور از خط قرمزهای پر رنگ خانوادگی ندارد. او، همانند مالک، تجسم سرمایهداری بدون اخلاق است؛ طبقهای نوظهور که همهچیز را در ترازوی سود وقدرت میسنجد.
جمشید نجات، انسان در آستانهی بلعیده شدن
در نقطهی مقابل این دو، جمشید نجات در تاسیان ایستاده است. او مردیست شریف، مسئول، صادق و اهل انصاف. شخصیت نجات نه در قدرت، بلکه در اخلاق ریشه دارد. او فرزند دورانی است که بورژازی ملی در ایران مدرن درحال شکل گیری بود.
اهمیت تاریخی نجات در این است که متعلق به نسلی از مدیران بنگاههای اقتصادی است که ساختن ایران برایشان از کسب سود اهمیت بیشتری داشت. او در جهانی زیست میکند که تولید را مقدم بر سرمایه می بنید و چرخیدن چرخ های کارخانه ولو هنگامی که مغضوب سرکوب پلیسی سیستم می شود برایش اهمیتی بیشتر از سوگواری برای رفیقش دارد.
در حقیقت، نجات تجسم «امکان بودن انسان در دل جامعه» است، پیش از آنکه سرمایهسالاری همهچیز را ببلعد.
از بورژوازی ملی به ماشین سرمایه سالاری: گذر از نجات به مالک
این سه شخصیت، مسیر دگردیسی جامعه ایرانی در نیمقرن اخیر را فشرده میکنند:
• جمشید نجات: اخلاقمدار ، تولید کننده و شریف و متعلق به نسل بورژوازی ملی ایران
• فریبرز ثابت: قدرتطلب پنهان، محصول اقتصاد رانتی بدون نظارت با ذهنی خطرناک
• مالک مالکی: سرمایهدار تبهکار، چهرهی عریان سرمایه بدون شالوده هم خانواده طبقاتی فریبرز ثابت
این سهگانه، به زبان تصویر، به مخاطب هشدار میدهد که چگونه تغییر در غیاب نظارت و عدالت، به فساد منتهی میشود. آنچه از بین رفته، یک اقتصاد پویا و ملی است که دغدغه اش کار، تولید، ساختن ایران است.
سوال مهم:آیا ممکن است بار دیگر «نجات»هایی در دل این جهان سر برآورند؟ یا برای همیشه محکوم به حاکمیت سرمایهداران بیاخلاقی چون فریبرز و مالک هستیم؟
پاسخ، شاید نه در فیلمنامهها، که در خود جامعه نوشته میشود.
و نکته پایانی:
این سه سریال پر مخاطب در لایه های زیرین امکان قضاوت عمومی درباره کنشگران اقتصادی دو دوره را فراهم می کنند.تا اینجای کار سرمایه سالاران بازی را به بورژوازی ملی باخته اند. هم در تاریخ هم در تصویر هم در وجدان های خاموش تماشاگران این سه سریال!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «شیرین» به جشنواره بینالمللی دهوک
- دو جایزه جشنواره اسپانیایی به «آبان» رسید
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- تاسیان میشود بیتو
- در فقدان نگاه زنانه؛ دو مجموعه، دو فیلمساز زن ایرانی
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- «تاسیان» از نگاه نسل من؛ مصائب تصویر کردن یک برهه تاریخی
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





