سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
تیتی همانطور که از عنوانش برمیآید، فیلمی است دربارهی یک شخصیت. زنی به نام تیتی که پدید آورندهاش نیز خود یک زن است و این تلاقی به صورت همپا و تکمیلکننده، اثری سنجیده و منسجم را در به تصویر کشیدن مقاطع، وضعیت و شرایط عاطفی و حسی یک زن در بزنگاهی از زندگیاش و در جغرافیای زیستش ارائه میدهد. آیدا پناهنده با همکاری ارسلان امیری فیلمنامهای را حول شخصیت تیتی نگاشتهاند و پیشتر با بسط روابط تیتی میان دو مرد (ابراهیم و امیر ساسان) و ایجاد یک مثلث باورپذیر و نه تصنعی و ساختگی به ایجاد جذابیتهای پیدا و نیز پنهان میان این سه نائل شدهاند. بخشی از این موفقیت علاوه بر نگاه جزئینگر و شخصیتپردازانهی پناهنده به تحلیل درست سه بازیگر و ارتباط به اندازه و موزون آنها با یکدیگر برمیگردد که حتی اندک موارد دچار خلا در فیلمنامه را به مدد بازی پوشش میدهند و یکی از بهترین نقش آفرینیهای کارنامه ی خود را رقم میزنند.
تیتی واجد مفاهیمی بزرگ است که حرف و پیامهایش را به ویژه در زمینه قضاوت و پیش داوری با ظرافت در بافت قصه و کاراکتر ها به ویژه تیتی میتند و ما را دعوت به خوددار بودن میکند. تیتی نمونهای نادر از رئالیسم جادویی در سینمای ایران است که با هوشمندی قواعد این گونه را در بستر فیلمی که در جغرافیای محلی و بومی روایت میشود حل میکند و دست آخر ما را با اثری درگیرکننده و موثر که تمام مولفههای پیگیری را برای مخاطب ایجاد کرده؛ طرف میکند. تیتی توان و نیرویی ورای یک زن معمولی دارد که میتواند رخدادها و رویهی معمول را آنطور که میخواهد تغییر دهد و نمونهاش را در نیتش برای بهبود ابراهیم و محقق شدن آن و یا نوع نگاه او به انسانها و جهان میتوان دریافت که علیرغم جنبههای زمینی و اینجایی کاراکتر، به شکلی ظریف و ملموس واجد موارد نامتعارف دیدگاهی و جهان بینی نیز هست اما همهی اینها مانع خلق کاراکتری باورپذیر نیست آن هم با سبقهای که سینمای ایران در ریسک ناپذیری
حرکت در چنین مسیرهایی از خود در اذهان مخاطبین برجای گذاشته است. پناهنده با این فیلم حالا دیگر جایگاهش را در سینمای ایران تثبیت میکند و مخاطبین و نیز بینندگان حرفهای و منتقد را برای تماشای آثار دیگرش سر ذوق میآورد و منتظر باقی خواهد گذاشت کما اینکه تقارن اکران تیتی و زالاوا ساختهی همسرش ارسلان امیری هم از منظر همکاری و همفکری این دو و تاثیر بر آثار هر یک را میتوان نکتهای جالب توجه و نیک به حساب آورد.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ