سینماسینما، پگاه هوشنگی
تلفن سیاه آخرین ساختهی اسکات دریکسون همانند دیگر آثارش ژانر وحشت و دلهره را دنبال میکند اما در تلفن سیاه تلاش دارد تا آمیزهای از ترس و دلهره و فانتزی را در مقابل تماشاگر قرار دهد. به گواه منتقدان، تلفن سیاه نسبت به اثر قبلی دریکسون یعنی شوم (sinister) اثری کاملتر به شمار میرود.داستان روایت ناپدید شدن نوجوانان شهری در دنور آمریکا در اواسط دههی هفتاد میلادی است. ناپدید شدن نوجوانان وحشتی در شهر ایجاد کرده و پلیس ناتوان از کشف علل این حوادث. فینی (با بازی میس تامس) توسط ربایندهی مخوف و مرموز داستان ربوده میشود و در زیرزمین تاریک و ترسناکی اسیر میشود. شاید در ابتدا تصور میکنید که با فیلمی مشابه IT یا roomروبرو هستید ولی تلفن سیاه کوچک و خرابی که در گوشهای از اتاق فینی قرار دارد داستان متفاوتی را برای شما تعریف میکند که تا انتها از جایتان تکان نمیخورید. فینی نوجوان سختکوش و در عین حال سادهای است که مدام مورد تعرض همکلاسیهایش قرار میگیرد. پدر دائم الخمر و نداشتن مادر زندگی شخصیاش را بیش از پیش سخت و غیرقابل تحمل نشان میدهد، اما حضور خواهر کوچکترش (با بازی مدلین مک گراو) کمی تحمل این فضا را برایش آسان میکند، اما ربوده شدنش توسط بچه دزد شرایط را از این که هست برایش بدتر میکند. بچه دزد یا همان رباینده ی مخوف (با بازی اتان هاوک) یکی از شاخصههای اصلی و متمایز تلفن سیاه است. در سراسر فیلم چهرهی بچه دزد را نمیبینیم و او مدام با ماسکهای عجیب و ترسناک صورت خود را پوشانده است اما تنها تماشای چشمان شخصیت بد داستان از پشت ماسک و فرم راه رفتن و حرکاتش به اندازهی کافی ایجاد ترس و وحشت میکند. تلفن سیاه خرابی که در گوشهی اتاق است (بچه دزد چند بار تاکید میکند تلفن خراب است و حتی هیچ گونه سیم و اتصالی به شبکه ی مخابراتی ندارد) کم کم به کمک فینی میآید و عامل ارتباط او با ارواح نوجوانانی که قبلا توسط بچه دزد به قتل رسیدهاند میشود. حضور ناگهانی ارواح و تلاشهای فینی برای نجات از دست بچه دزد ضربان قلب تماشاگر را بشدت بالا میبرد. عموما فیلمهایی که شخصیتهای اصلیاش سنین پایین و نوجوان هستند سختی و چالشی جدی برای سازندگان فیلم ایجاد میکنند ولی بازیهای گرم و شاید استثنایی فینی و خواهرش یکی دیگر از نقاط قوت فیلم است. تلفن سیاه با بهره بردن آگاهانه و معنادار از اشیاه همانند تلفن، بادکنک سیاه(بچه دزد با استفاده از این بادکنکها طعمههای خود را به دام میاندازد)، ون سیاه، چراغ قوهی اسباب بازی که اتفاقی فینی به همراه دارد و … میتواند به سادگی دقایق دلهره آوری را برای شما رقم بزند. شاید بتوان پایان این گونه فیلمها را براحتی پیش بینی کرد ولی با وجود پایانی خوش اصل غافلگیری شما را رها نمیکند و انرژی فیلم تا انتها حفظ میشود. تلفن سیاه را حتی اگر طرفدار ژانر وحشت نیستید ببینید چون با روایتی گرم و بی لکنت از تلاش برای زنده ماندن روبرو خواهید شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





