سینماسینما، پگاه هوشنگی
تلفن سیاه آخرین ساختهی اسکات دریکسون همانند دیگر آثارش ژانر وحشت و دلهره را دنبال میکند اما در تلفن سیاه تلاش دارد تا آمیزهای از ترس و دلهره و فانتزی را در مقابل تماشاگر قرار دهد. به گواه منتقدان، تلفن سیاه نسبت به اثر قبلی دریکسون یعنی شوم (sinister) اثری کاملتر به شمار میرود.داستان روایت ناپدید شدن نوجوانان شهری در دنور آمریکا در اواسط دههی هفتاد میلادی است. ناپدید شدن نوجوانان وحشتی در شهر ایجاد کرده و پلیس ناتوان از کشف علل این حوادث. فینی (با بازی میس تامس) توسط ربایندهی مخوف و مرموز داستان ربوده میشود و در زیرزمین تاریک و ترسناکی اسیر میشود. شاید در ابتدا تصور میکنید که با فیلمی مشابه IT یا roomروبرو هستید ولی تلفن سیاه کوچک و خرابی که در گوشهای از اتاق فینی قرار دارد داستان متفاوتی را برای شما تعریف میکند که تا انتها از جایتان تکان نمیخورید. فینی نوجوان سختکوش و در عین حال سادهای است که مدام مورد تعرض همکلاسیهایش قرار میگیرد. پدر دائم الخمر و نداشتن مادر زندگی شخصیاش را بیش از پیش سخت و غیرقابل تحمل نشان میدهد، اما حضور خواهر کوچکترش (با بازی مدلین مک گراو) کمی تحمل این فضا را برایش آسان میکند، اما ربوده شدنش توسط بچه دزد شرایط را از این که هست برایش بدتر میکند. بچه دزد یا همان رباینده ی مخوف (با بازی اتان هاوک) یکی از شاخصههای اصلی و متمایز تلفن سیاه است. در سراسر فیلم چهرهی بچه دزد را نمیبینیم و او مدام با ماسکهای عجیب و ترسناک صورت خود را پوشانده است اما تنها تماشای چشمان شخصیت بد داستان از پشت ماسک و فرم راه رفتن و حرکاتش به اندازهی کافی ایجاد ترس و وحشت میکند. تلفن سیاه خرابی که در گوشهی اتاق است (بچه دزد چند بار تاکید میکند تلفن خراب است و حتی هیچ گونه سیم و اتصالی به شبکه ی مخابراتی ندارد) کم کم به کمک فینی میآید و عامل ارتباط او با ارواح نوجوانانی که قبلا توسط بچه دزد به قتل رسیدهاند میشود. حضور ناگهانی ارواح و تلاشهای فینی برای نجات از دست بچه دزد ضربان قلب تماشاگر را بشدت بالا میبرد. عموما فیلمهایی که شخصیتهای اصلیاش سنین پایین و نوجوان هستند سختی و چالشی جدی برای سازندگان فیلم ایجاد میکنند ولی بازیهای گرم و شاید استثنایی فینی و خواهرش یکی دیگر از نقاط قوت فیلم است. تلفن سیاه با بهره بردن آگاهانه و معنادار از اشیاه همانند تلفن، بادکنک سیاه(بچه دزد با استفاده از این بادکنکها طعمههای خود را به دام میاندازد)، ون سیاه، چراغ قوهی اسباب بازی که اتفاقی فینی به همراه دارد و … میتواند به سادگی دقایق دلهره آوری را برای شما رقم بزند. شاید بتوان پایان این گونه فیلمها را براحتی پیش بینی کرد ولی با وجود پایانی خوش اصل غافلگیری شما را رها نمیکند و انرژی فیلم تا انتها حفظ میشود. تلفن سیاه را حتی اگر طرفدار ژانر وحشت نیستید ببینید چون با روایتی گرم و بی لکنت از تلاش برای زنده ماندن روبرو خواهید شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





