سینماسینما، محدثه واعظیپور
اطلاق صفت «شریف» به یک فیلم، گویای ارزشهای آن نیست، متر و معیار درستی برای سنجش یک اثر و داوری درباره امتیازهای آن هم نیست. اما دوستانی برای تعریف و تبیین ارزشها و امتیازهای یک فیلم، گاهی از صفت شریف استفاده میکنند، این واژه میتواند در حوزه نقد فیلم، سو تفاهم ایجاد کند. گویی فیلمهای دیگر شریف نیستند، یا بعضی شریفترند. البته که میتوان درباره نیت سازندگان یک فیلم صحبت کرد، قطعا آثاری که به مبتذل ترین سلایق و گرایشهای جامعه پاسخ میدهند و شوربختانی را سرکیسه میکنند که در جهل، دست و پا می زنند، جدا از آنکه سطح پایین و بی ارزشند، برای فرهنگ جامعه خطرناکند و از این نظر میتوان گفت سازندگانشان نیت خیر ندارند. «شماره ۱۷ سهیلا» از آن دست فیلمهایی است که به راحتی میتوان درباره اش از صفت شریف استفاده کرد. فیلمی که به بخشی از جامعه می پردازد که یا دیده نمیشوند، یا درست به وضعیت آنها توجه نمیشود. بخشی از جامعه که انعکاس صدایشان را کمتر میتوان در سینما دید. فیلمی که به سلامت از ورطه احساسات گرایی و اغراق در نمایش رنج و درد شخصیتش عبور میکند و به اثری تاثیرگذار تبدیل میشود.
«شماره ۱۷ سهیلا» با محور قرار دادن شخصیت دختری در آستانه چهل سالگی، به دنیای دختران مجرد نزدیک میشود، بدون آنکه احساسات مخاطب را غلغلک بدهد یا از یکی از کاراکترها قربانی و از دیگران دیو بسازد، روایتگر روزهایی است که هر زنی در زندگیاش تجربه می کند و محصول ذات زنانه است. چیزی که مردان احتمالا درکی درباره آن ندارند. فیلم، اگر چه جزئیات جالبی مثل تلاش سهیلا برای زنده کردن روابط تمام شده دارد، اما بیهوده وقتش را صرف نمایش تنهایی حزنانگیز شخصیت نمیکند، به اندازه از او میگوید، به اندازه اطلاعات میدهد، به جا به اضطراب های زندگی یک زن که در آینده نزدیک احتمال مادر شدن را از دست میدهد، اشاره می کند. فصل مواجهه سهیلا با خواستگار مسن به خوبی احوال یک زن در شرایط سهیلا را نشان می دهد، زنی که می خواهد محترم باشد و حواسش به شخصیت طرف مقابل هم هست، اما نمیتواند با خودش درباره پذیرش مرد به تفاهم برسد.
ورود مسعود (مهرداد صدیقیان) به قصه، فیلم را گرم و جذابتر می کند. تماشاگر انتظار دارد که سهیلا تسلیم جوانی و جذابیتهای مسعود شود. اما پایانی که فیلمساز بر این رابطه درنظر می گیرد کاملا واقعی، تلخ و تکان دهنده است.
بازی خوب زهرا داوودنژاد که یکدست و پر از جزئیات است، امتیازی برای فیلم است. او بازتاب شخصیتی چند وجهی است که یک زن میتواند از خود انعکاس بدهد. گاهی پرشرو شور و باهیجان (مثل فصلهای گفتگو با مسعود)، گاهی بیاعتماد به نفس (مثل جلسات همسریابی) و گاهی ماخوذ به حیا (مثل فصل کافی شاپ یا نخستین مواجهه با خواستگار مسن در اتومبیل) بازیگرهای نقشهای کوتاه درست انتخاب شده اند، مهرداد صدیقیان در دقایق کوتاه حضورش در فیلم، فراتر از انتظار است. شیرینی و شیطنت توامان دارد و همین جنس بازی است که شخصیت مسعود را که مبهم است و فیلمساز اصراری برای این ندارد که او را منفی یا مثبت نشان بدهد، جذاب کرده است.
«شماره ۱۷ سهیلا» به یادماندنی است، این قدرت را دارد که تماشاگر را با شخصیت اصلی و بحرانی که با آن درگیر است، همراه کند. فراتر از یک فیلم زنانه پیش برود و روی طیف گستردهای تاثیر بگذارد. فیلمی است متاثر از روابط شکننده امروز و تنهاییهایی که گریبان بسیاری از ما را گرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدین کن/ «تصور» با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان در کن
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- فیلمبرداری «هِرمان» به پایان رسید
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- مهرداد صدیقیان به «شهربانو» پیوست
- زهرا داوودنژاد در «روزی دو میلیون»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت