سینماسینما، الناز راسخ
سکانس پایانى فیلم مسافران در بین کارهاى بهرام بیضایى در ذهن من بیشتر نقش بسته است. در این سکانس بیضایی با استفاده از نمادها به معنایى متفاوت دست می یابد. او با گره زدن نمادها به رویا، مرگ، این بزرگترین و مهم ترین اتفاق زندگى انسانى و تأثیرش بر بازماندگان را با رنگ و بویى امید بخش به تصویر می کشد.
بیضایى سیاهی مرگ و ناامیدى ماهرخ (مژده شمسایى) براى شروع یک زندگى جدید و عزاى حاکم بر خانه و اعضاء آن را با بازگشت رویاگون مهتاب (هما روستا) و به همراه آوردن آیینه اى که خوش یمن است، به رنگی دیگر در می آورد.
آیینه که در فیلم بیضایى نماد زندگی است، در دستان کسى قرار گرفته که دیگر در این دنیا حضور ندارد. سپیدى نور که نماد روشنایی و عبور از تاریکى است در انعکاس این آیینه بر روى همه ى اهالى مى نشیند تا نوبت به ماهرخ برسد.
ماهرخ با لمس این نور و پس از دیدن خود در آیینه و لباس سپیدى که بر تن دارد گویى با روزهای شاد نیامده اش که در پسِ این از دست دادن هاست رو به رو مى شود.
بیضایى در این سکانس گویى می خواهد تلویحاً از مفهوم بازگشت بدن عنصرى به روح مثالى پس از مرگ سخن گوید. رخدادى که شاید اینجا تنها در رویا و خیال اتفاق افتاده اما حقیقتى انکارناپذیر است. او با این بازگشت صحنه اى قیامت گون ترتیب داده که همه به انتظار دیدن نور و خودشان در آیینه اش نشسته اند. و این نور آن هنگام که از راه می رسد بر فقیر و غنی، گناهکار و بی گناه، زن و مرد یکسان فرو می نشیند و هر یک را امید به رهایى می دهد.
بهرام بیضایی مردیست از جنس اسطوره های کهن این سرزمین که هر پلان و هر سکانس از فیلم ها و هر پرده از نمایشنامه هایش پُر است از این نمادها و اسطوره ها براى رسیدن به مفهومى درست و گاهی بدیع و چشم نواز. سالروز تولدش مبارک باشد و عمر و عزتش روزافزون.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- گفتگویی که موزه سینما برای زادروز زنده یاد نیکو خردمند منتشر کرد/ در خانواده ما سینما اهمیت زیادی داشت
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
- عشق مرکب حرکت است و نه مقصد / «روز واقعه»؛ باشکوهترین فیلم ساخته شده درباره عاشورا
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز