سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در میان فیلم های سینمای ایران کمتر نمونه متاخری را میتوان سراغ گرفت که ابزار و تکنیک و در نهایت فرم سینمایی و بصری را بتواند در خدمت روایت قصه اش دربیاورد و چه بسا این قصه ها بوده اند که چنین ساختاری را به فیلم تحمیل کرده اند. در تومانِ مرتضی فرشباف با قصه ای طرفیم که فیلمساز از هر المانی برای غنیتر ساختن اتمسفر و موقعیتهایش به درستی بهره می برد و با دوربینی هوشمندانه، زیبایی شناسی تصویری خاصی را که تا حد زیادی شکل دهنده ی لحن چنین فیلمی نیز هست پایه ریزی می کند و پرورش می دهد.
تومان یک فیلم جاه طلبانه و تجربه گرا ست که شاید قبل از تماشای آن چندان جدی گرفته نمی شود اما آنچه بعداز دیدن اش برجای می ماند سراسر شگفتی ست؛ از بازی های در یاد ماندنی میر سعید مولویان تا پردیس احمدیه و فیلمبرداری درخشان مرتضی نجفی و تدوین قاعده مند مهدی سعدی. فرشباف تعمدا از الگوهای سینمای هنری فاصله می گیرد ولی وجوه تجربه گرا را همچنان حفظ می کند و با تمرکز بر جغرافیای خاص خطه ای کمتر شناخته شده محیطی ایزوله و به کل متفاوت و متنوع را برای روایت قصه اش بر می گزیند.
تومان مضمونی اخلاقی نیز دارد و از این حیث نیز فیلم سختی است. قمار، مادیات و طمع از جمله عناصری ست که وجوه تماتیک فیلم را در برمی گیرد و می تواند نقطه ی خطر برای هر فیلمی باشد که حاوی پیامهایی از این دست است اما فیلمساز با توجه و برجسته سازی کارکردهای ساختاری و فرمالیستی و نیز قصه پردازی چهار فصلی اش که در هر مقطع با مجموعه ای از عناصر مرتبط با آن روبهروست به خوبی از فرو غلتیدن در دام شعار و نصیحت می گریزد و سینما را درخدمت سینما قرار می دهد که همین امر واجد تاثیرگذاری به مراتب بیشتر فیلم از منظر مذمت نابسامانیها و رذالتهای اخلاقی ست.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- سینما دارها فکر می کنند که فیلمها بر مبنای «کله» کار میکنند
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- حضور بازیگرانی در نقش کیارستمی، بیضایی و امیر نادری در فیلم مرتضی فرشباف درباره شهید ثالث
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





