سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- تحت تاثیر برنامه های استعدادیابی شبکه های خارجی که در ایران هم محبوب است، برنامه عصر جدید تهیه شده که یکی از نقاط قوت این است که این تاثیرپذیری صرفا کپی کاری نبود و کاملا ایرانیزه شده بود و سعی کرده بودند که واقعا از جاهای مختلف ایران ،استعدادها شناخته شوند و با فرهنگ و رسوم ایرانی انطباق لازم را داشته باشد.
۲-انتخاب داوران یکی از سخت ترین گام های اتاق فکر برنامه بود و سعی شده بود کسانی انتخاب شوند که برای مخاطب عام یا همان مخاطب تلویزیون کاملا آشنا باشند. دو بازیگر و یک آهنگساز که جزو چهره های محبوب بودند،انتخاب مناسبی بود اما در این میان انتخاب بشیر حسینی،نقطه ضعف انتخاب داوران بود چون نه مخاطب شناخت کافی نسبت به او و سابقه اش داشت و نه در حد و اندازه سه داور دیگر فن بیان مناسبی داشت و کاملا مشخص بود به برنامه تحمیل شده بود.
۳- اجرای احسان علیخانی و نوع کارگردانی برنامه ،هیجان کافی را به بیننده منتقل می کردند و تدوین خوش ریتم برنامه،تماشای آن را اشتیاق برانگیز می کرد. به خصوص علیخانی که نشان داد فراتر از انتقال تلخی و رنج و گریه در برنامه ای مثل ماه عسل! می تواند در یک برنامه رقابتی و هیجان انگیز و کم و بیش شاداب هم آداب لازم یک اجرای استاندارد را رعایت کند.
۴- یکی از کاستی های برنامه به نبود هیچ روزنامه نگار،خبرنگار و منتقد و فعال رسانه ای چه در برنامه و چه در قسمت نظر خواهی مربوط می شود. مثلا برنامه عصر پنجشنبه یعنی روز آخر برنامه که با برخی از نمایندگان مجلس و دولتی ها مصاحبه شده بود که به شکل عجیبی هیچ خبرنگار و روزنامه نگار مستقلی در این میان نبود که نشان می دهد،اولا نگاه اتاق فکر برنامه، نسبت به این حوزه چقدر کاستی دارد و ثانیا این قشر یعنی ڑورنالیست ها، چقدر نسبت به چنین برنامه هایی و کلا تلویزیون رویکرد منفی دارند.
۵- اما یکی از عجیب ترین اتفاقات در عصر جدید، تعداد رای ها و شرکت کنندگان بود که گاهی تا یک سوم جمعیت ایران و بیشتر معرفی می شد که بدون شکل غلو کرده اند،چرا که آنچه در جامعه می بینیم تلویزیون در چند سال اخیر مخاطبانش را از دست داده و از طرفی دیگر هیچ شفافیتی هم در زمینه این نظرسنجی ها نبود.
۶- تهیه و ساخت چنین برنامه هایی با هدف استعدادیابی و آماده کردن بستر لازم برای به سرانجام رساندن استعدادهای بی نام و نشان ، بسیار لازم است،به شرطی که کمی تلویزیون از قاعده مندی خود خارج شود. به عنوان مثال یکی از پنج فینالیست نهایی که محمد زارع -جوان بیست ساله شیرازی- بود، کاملا از لحاظ تیپ و ظاهر با دیگر شرکت کنندگان فرق داشت و محبوب هم بود چرا که در خیلی از مواقع سعی می کرد از کلیشه ها دوری کند،برعکس خیلی ها که همچنان پاستوریزه و با نقاب حضور دارد و اتاق فکر برنامه می تواند به زارع ها بیشتر بها دهد.
۷- نکته آخر اینکه در شرایطی که از برنامه هایی مثل نود،خندوانه،حالا خورشید و دورهمی در تلویزیون خبری نبود و این شاید به دیده شدن بیشتر برنامه عصر جدید منجر شد که باید برنامه های متنوعی ساخته شود تا با رقابت بیشتر،انگیزه برنامه سازان نیز بیشتر شود و حق انتخاب بیشتر و بهتری به مخاطب داده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- یک توصیه حرفهای/ درباره حاشیههای برنامه «عصر جدید»
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش