سینماسینما، ایلیا محمدی نیا
هنگامی که ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ فروغ فرخزاد هنگام رانندگی خودروی جیپ در مسیر بین دروس و قلهک دچار حادثه شد.شاعری جوان بود که در میان شاعران نوگرای هم عصرش جایگاهی ویژه داشت. مرگ او شاید در میان شاعران نامی معاصر بیشترین بازخورد را داشت تا آنجا که از شاملو گرفته تا سپهری و…درباره اش شعر گفتند.
شاملو در شعر «مرثیه» از فراق فروغ گفت:
«نامت سپیده دمی است
که بر پیشانی آسمان می گذرد
ـ متبرک باد نام تو! ـ
و ما همچنان
دوره می کنیم
شب را و روز را
هنوز را…»
سهراب سپهری نیز در شعر «دوست» از فقدان فروغ گفت:
«و رفت تا لب هیچ
و پشت حوصلهی نورها دراز کشید
و هیچ فکر نکرد
که ما میان پریشانی تلفظ درها
برای خوردن یک سیب
چقدر تنها ماندیم»
مهدی اخوان ثالث اما در شعر «دریغ و درد» از مرگ فروغ گفت:
«چه جانسوز و چه وحشت آور است این درد
نمی خواهم، نمی آید مرا باور
و من با این شبیخونهای بیشرمانه و شومی که دارد مرگ
بدم می آید از این زندگی دیگر»

هنگامی که ساعت ۴:۱۳ دقیقه بعدازظهر پنج شنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ استاد محمد رضا شجریان در بیمارستان جم تهران درگذشت واکنش های بسیاری را در میان هنرمندان و اهالی سیاست و فرهنگ بر انگیخت در این میان اما شاعر معاصر شمس لنگرودی در سوگ او نوشت:
«اگر زندگی رفتن به مقصد بی پایان سکوت است
بگذار صدای تو را برداریم در دلمان جا سازی کنیم
در خلوت مرگ بشنویم
تو مثل هوایی
آفتاب و آه
و کسی قادر به زدودن جلوه ات از طراوت زندگی نیست
عشق با صدای تو گامهایش را می شمارد به سینه عاشقی نزدیک می شود
پاییز با زمزمه های تو هماهنگ می کند برگ های نومید را که به خاک تیره فرو می افتند
تو زمزمه موجهایی، وقتی که سپیده بر اسکله ها جشن می گیرد
تو مقصد و مقصود سرودهایی
مرگ از رنگ صداهاست که زنده و مرده را باز می شناسد
و تو باز ایستاده ای با دهانی که از او جاودانگی می تراود»
شاید بتوان شعر«جاودانگی» شمس لنگرودی در رثای استاد شجریان را نمونه ای درخشان از منظر مواجهه شاعر با مرگ یک هنرمند دانست. شاعر از واژه هایی چون مرگ، درگذشت، زنده یاد و.. دوری می کند چرا که نه تنها معتقد است مرگی در کار نیست بلکه هر چه هست جاودانگی است. در نتیجه از ترکیب شاعرانه «باز ایستادن» استفاده می کند که وصفی کامل از استاد شجریان بود که با آوازش نامیراست که با آوازش تا ابد روزگار آدمیزاد، زنده است. به باور شاعر او صرفا باز ایستاده تا بعد مکثی کوتاه با آثارش به مسیرخود ادامه دهد.
*مدیر کارگاه آواز استاد محمد رضا شجریان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- آیدا و دیدهی بهنگامِ حیرت
- انیمیشن «هفت شهر»؛ طراحی و کارگردانی از علیاکبر صادقی با صدای احمد شاملو
- بر بلندای موج فروغ/ فعالیتهای پرشمارِ این روزها دربارۀ فروغ فرخزاد
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- مهجور
- برشهای کوتاه/ سخنرانی شجریان و سایه در مراسم شب عبدالوهاب شهیدی/ قطعهای شنیدنی از شهیدی
- «رویای سهراب» به فستیوال فیلم مسکو میرود
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
- محمدرضا شجریان بودن
- عکس پرویز پورحسینی و فروغ فرخزاد در نمایشی از پری صابری
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





