سینماسینما، ایلیا محمدی نیا
هنگامی که ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ فروغ فرخزاد هنگام رانندگی خودروی جیپ در مسیر بین دروس و قلهک دچار حادثه شد.شاعری جوان بود که در میان شاعران نوگرای هم عصرش جایگاهی ویژه داشت. مرگ او شاید در میان شاعران نامی معاصر بیشترین بازخورد را داشت تا آنجا که از شاملو گرفته تا سپهری و…درباره اش شعر گفتند.
شاملو در شعر «مرثیه» از فراق فروغ گفت:
«نامت سپیده دمی است
که بر پیشانی آسمان می گذرد
ـ متبرک باد نام تو! ـ
و ما همچنان
دوره می کنیم
شب را و روز را
هنوز را…»
سهراب سپهری نیز در شعر «دوست» از فقدان فروغ گفت:
«و رفت تا لب هیچ
و پشت حوصلهی نورها دراز کشید
و هیچ فکر نکرد
که ما میان پریشانی تلفظ درها
برای خوردن یک سیب
چقدر تنها ماندیم»
مهدی اخوان ثالث اما در شعر «دریغ و درد» از مرگ فروغ گفت:
«چه جانسوز و چه وحشت آور است این درد
نمی خواهم، نمی آید مرا باور
و من با این شبیخونهای بیشرمانه و شومی که دارد مرگ
بدم می آید از این زندگی دیگر»
هنگامی که ساعت ۴:۱۳ دقیقه بعدازظهر پنج شنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ استاد محمد رضا شجریان در بیمارستان جم تهران درگذشت واکنش های بسیاری را در میان هنرمندان و اهالی سیاست و فرهنگ بر انگیخت در این میان اما شاعر معاصر شمس لنگرودی در سوگ او نوشت:
«اگر زندگی رفتن به مقصد بی پایان سکوت است
بگذار صدای تو را برداریم در دلمان جا سازی کنیم
در خلوت مرگ بشنویم
تو مثل هوایی
آفتاب و آه
و کسی قادر به زدودن جلوه ات از طراوت زندگی نیست
عشق با صدای تو گامهایش را می شمارد به سینه عاشقی نزدیک می شود
پاییز با زمزمه های تو هماهنگ می کند برگ های نومید را که به خاک تیره فرو می افتند
تو زمزمه موجهایی، وقتی که سپیده بر اسکله ها جشن می گیرد
تو مقصد و مقصود سرودهایی
مرگ از رنگ صداهاست که زنده و مرده را باز می شناسد
و تو باز ایستاده ای با دهانی که از او جاودانگی می تراود»
شاید بتوان شعر«جاودانگی» شمس لنگرودی در رثای استاد شجریان را نمونه ای درخشان از منظر مواجهه شاعر با مرگ یک هنرمند دانست. شاعر از واژه هایی چون مرگ، درگذشت، زنده یاد و.. دوری می کند چرا که نه تنها معتقد است مرگی در کار نیست بلکه هر چه هست جاودانگی است. در نتیجه از ترکیب شاعرانه «باز ایستادن» استفاده می کند که وصفی کامل از استاد شجریان بود که با آوازش نامیراست که با آوازش تا ابد روزگار آدمیزاد، زنده است. به باور شاعر او صرفا باز ایستاده تا بعد مکثی کوتاه با آثارش به مسیرخود ادامه دهد.
*مدیر کارگاه آواز استاد محمد رضا شجریان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- آیدا و دیدهی بهنگامِ حیرت
- انیمیشن «هفت شهر»؛ طراحی و کارگردانی از علیاکبر صادقی با صدای احمد شاملو
- بر بلندای موج فروغ/ فعالیتهای پرشمارِ این روزها دربارۀ فروغ فرخزاد
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- مهجور
- برشهای کوتاه/ سخنرانی شجریان و سایه در مراسم شب عبدالوهاب شهیدی/ قطعهای شنیدنی از شهیدی
- «رویای سهراب» به فستیوال فیلم مسکو میرود
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
- محمدرضا شجریان بودن
- عکس پرویز پورحسینی و فروغ فرخزاد در نمایشی از پری صابری
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از حضور مردم و دوستداران محمدرضا شجریان در توس و در جوار آرامگاه فردوسی
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان برگزار شد/ بدرقه با زمزمه «مرغ سحر»
- شمایل شجریان
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت